Hej o välkommen!
Jag tror inte att man kan säga att det är en "exportmodell" bara för att den är
grön. Det finns visserligen ett större hyrföretag i England som har alla maskiner gröna men den där har väl snurra vill jag minnas? Det har knappast en sån som ha gått på hyrfirma i England.
Eller rättare sagt, inte en enda maskin från -99 i England lär ha snurra, bortsett från Nick så är det ju ingen som fattar finessen med snurrorna.
En grön maskin med snurra har med största säkerhet gått i Sverige, annars skulle den inte ha snurra.
Grön,
gul,
röd, blå, vem som helst kan blåsa på ett apelsinskal på en maskin.
Det finns medlemmar på forumet som kan avgöra om det är en svensksåld maskin eller ej.
Bland annat tror jag att alla svensksålda maskiner har ett luftutsläpp med gälar ovanför puffran. Swecon ska ha satt dit det på alla EW160 eftersom det var problem med mycket höga temperaturer i motorutrymmet. Jag stod för övrigt och höll i det gallret för bara en kvart sen eftersom jag ska montera dit det nu. Det blir så mycket snö på puffran nu.
Eller så ringer du närmsta Sweconanläggning och talar om vad det är för serienummer på maskinen så talar dom om var den såldes. Dom kan också tala om vad som har gjorts åt maskinen om dom har gjort det, allt sånt finns i deras databas.
Däremot kan dom inte se om det gjorts nåt åt den på annan verkstad, inkluderande Lantmännen eftersom deras datasystem inte pratar samma rappakalja.
Ja, min maskin har i alla fall fått sig ny
olja och filter i puffran idag. Lika bäst när den nu har gått 13006 timmar.
Fler filter och grejor efter helgen.
Gälarna ovanför puffran tänkte jag alltså sätta tillbaks och samma sak med den vertikala plåten mellan puffra och
ventilpaket. Då får jag nämligen kvar värmen bättre, framförallt om jag ställer in en kupévärmare där.
Törs man ersätta gälarna med en helt slät plåt? Eller kommer det att bli alldeles för varmt där inne då? Vad säger våra Volvoexperter?