Är det en 99a bör det vara en B-maskin. 99 tror jag var första året med Mitsubishi. Så inte säkert att det sitter det i den du tittar på, om den hamnat i skarven mellan motorbyten.
Har inte kört någon B i den storleken, bara C-maskiner. Men Cat överlag i dessa årgångar känns lite Hedenhös. Även hydraulen är långsam om man jämför med tex Hitachi från samma år. Så om du upplever maskinen som trött, är det inte ett direkt fel utan mer en egenskap. Den är dock björnstark och helt ok att gräva med.
Sitter det snurra på maskinen, kan den upplevas som tungspakad om spakarna kapats och blivit ersatta av något kortare = mer
motstånd. Detta går troligtvis att motverka med mjukare fjädrar. Caten är lite tungspakad från start tycker jag.
Bladet verkar vara en svag punkt, och jag vet inte om Cat-grävare i högre grad används som bandshaktare än andra märken. Men jag har sett fler krökta, spruckna och skeva blad på dessa, än andra märken. Så kolla att det är rakt från bandstället. Själva bladet går ju att svetsa på nytt ståll. Värre om det behöver riktas.
Om det är en B-maskin. Bör den ha hel framruta och inte delad som den blev senare. Denna ruta är tokdyr eller har
iaf varit det och den är dessutom välvd i nederkant, för att ytterligare försvåra egentillverkning. En bra glasmästare fixar säkert detta. Men det är kostsamt. Så se till att den är hel.
Endel puckade svårmekade lösningar blev föremål för svordomar och kast med stor
verktygslåda, den tiden jag körde. Reservdelsförsörjningen är bättre än för äldre japanska maskiner. Men delarna kostar. Nu känns ju inte 5000 timmar som särskilt mycket, och har inte maskinen blivit totalt missbrukad under sitt tidiga liv. Bör den enbart nyttja vanlig service. Vi köpte det mesta i servicekitt och mindre delar via Ebay och liknande sidor.