Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Köpråd grävare ca 5 ton

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

snatch (trådstartaren)

#1 » 18:46:14, 11-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, har tänkt köpa mig en grävare på ca 5 ton.

Är nybörjare på grävsidan, har haft några traktorer.

Användningsområdet är inte yrkesmässigt, gårdsgrävare och en del dikning då jag äger skog. Ska gräva några avlopp och ett par grunder i närtid.

Såmfrågan är vad man ska satsa på tänkt lägga runt 200k på en. Tänker mig något likt en Volvo ec 45 el 55, eller en Tavkuchi 145..... eller motsvarande. Vad är bäst för pengen? Å vad ska man undvika för märken?

Förstår att skick och historik är rätt avgörande, tänkte mer på kända problembilden

Tacksam för hjälp
/Markus.
snatch
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:59:45, 10-11-2014
Maskintyp: Traktor



magloman

#2 » 18:54:55, 11-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

EE

#3 » 21:56:48, 11-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns mycket bra maskiner att hitta, problemet brukar vara att undvika de dåliga...

Baserat på min egen erfarenhet av en Kubota kx161-3 (jag använder den till ungefär samma som du nämner) så vill jag rekommendera en dylik!
En servad maskin håller åtskilliga timmar, robust och klok konstruktion med delikat hydraulik. Troligen en av de mest sålda maskinerna i den klassen globalt sett.

Åk och kolla på fem olika maskiner innan du bestämmer dig för affär. Provkör och försök bedöma eventuellt glapp i bussningar och leder samt övrigt maskinellt skick. Sist kollar du timmätaren eftersom en bra skött kvalitetsmaskin med mycket timmar ändå kan vara en bättre maskin att äga som begagnad än en uselt skött maskin med större åtgärdsbehov.

Tänk även på att du vill ha vettiga skopor med skandinaviskt fäste. Om detta inte följer med så kommer du förr eller senare att vilja kompletteringsinvestera och detta blir en slant det med.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

snatch (trådstartaren)

#4 » 17:18:28, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren, fanns mycket matnyttigt i alla trådar:)

Precis timmarna är egentligen egalt, skicket säger mer, framförallt med tanke på att den inte kommer gå så mycket.
En kubota är ingen dum idé, ska kika på dem:)
snatch
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:59:45, 10-11-2014
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Smuggler28 och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se