Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Felsökning Engcon tiltrotor EC15

10 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 23:51:22, 15-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en tiltrotor på min grävmaskin, en Engcon EC (troligen en EC15). Tiltrotorn har tvåslangsmatning och enkla ventiler av on/off-modell inbyggt i själva tiltrotorn.

Dålig bild på styrboxen för tiltrotorn om detta säger något. Syns alltså snett under till höger om lådan med skoplåsknappen.

Bild


Jag startade upp maskinen från vinterdvalan för någon vecka sedan. Jag är nästan säker på att jag använde tilten då, men kort tid därefter så kan jag bara tilta åt ena sidan. Försöker jag tilta åt andra hörs ett svagt hydrauliskt ljud men ingen rörelse på tilten. Jag tolkar det som att ljudet kommer framifrån tiltrotorn. Efter några dagar så har tilten sjunkigt rätt av sig själv (pga inre läckage?). Tyvärr har jag inte haft tid för mer avancerad felsökning ännu, men jag tänkte att det kanske fanns folk här som kan hjälpa mig. Innan jag hörde hydraulljudet trodde (hoppades på) elfel i kabelns skarvkoppling framme på stickan.

Hur fungerar ventilerna, måste man ha två signaler för att tilta åt vänster? Några andra tips på hur jag fortsätter felsökningen?
Rotation fungerar på båda håll och tilt fungerar korrekt åt ena hållet men inte andra. Har inte haft en tanke på att kolla om skoplås och yttre hydraulik fungerar.

Tråden om grävmaskinen:
[Grävmaskiner] Komatsu PC 120-6, (inköp, liv & leverne)

Edit: Ändrat felskrivning i rubriken
Senast redigerad av Stridis2 00:45:05, 16-04-2017, redigerad totalt 2 gånger.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Turbodiesel

#2 » 00:00:50, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får väl börja med att kolla vilka lysdioder i kontrollådan som lyser för tilten åt höger & vänster, till själva rotorn behöver du bara en signal per funktion/rörelse.

Jag vet inte om du har den gamla typen av gjutet kontaktstycke/fördelning med två lysdioder på rotorn även vid knappstyrning, men det är en vanlig felkälla att stiften ärgar eller bryts av i den. Sitter i bakkant (mot maskinen) under rotorns kåpa. Den byts mot en kabel utan extra kontaktstycke vid fel.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Stridis2 (trådstartaren)

#3 » 00:22:36, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Styrboxen i hytten har en lysdiod för signal aktiv. Samma lysdiod tänds alltså vilken knapp jag än trycker på. Lyser även för den felande tiltfunktionen. Sedan finns där lysdiod för skoplås aktiverat som lyser när den ska. Plus ett antal (6?) lysdioder för fel i tilt hö/vä, rotation hö/vä samt yttre hydraulik. Inga av fel-lysdioderna lyser.

Styrkabeln kommer ut från maskinen och följer bom och överkant av stickan. Där är den skarvad med ett harting-koppel. Sedan går kabeln in i framkant av tiltrotorn och bakåt. I bakkant på tiltrotorn går kabeln över i en rund kontakt som sitter fastskruvat i ett svart block med silvrig etikett på toppen. Tyvärr omöjligt att läsa denna utan att koppla lös tilten från maskinen. Ur blocket kommer ett antal kablar som går till de olika ventilerna. Jag såg inga lysdioder på detta block.
Jag tror jag får börja mäta signaler i hartingkopplingen. Framför allt för där är lätt att komma åt. Sedan får jag gå vidare därifrån.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Turbodiesel

#4 » 00:35:31, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har du i alla fall det där blocket vars kontakt gärna strular..

Och ändra gärna rubriken till EC15, för någon 05:a har du i alla fall inte.

Här har du ett sådant block, här med ett saknat kontaktstift, jag vet inte om det är exakt samma som ditt, men det är från en propstyrd EC15.
Bild

Den gröna dioden lyser när du kör valfri rotorfunktion, och den röda är enbart för låset.
Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Stridis2 (trådstartaren)

#5 » 00:50:54, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset om att jag skrivit fel i rubriken, det är nu ändrat.

Boxen ser i princip likadan ut som din, men jag kände inte några lysdioder på toppen. Ska kolla senare idag när det har blivit ljust ute. Om det är boxen som strular, finns det någon enkel fulmeklösning (som ändå håller) eller är det bara att ringa Engcon? I så fall, har du någon uppfattning om ungefärligt pris?
Man skulle iofs kunna löda ihop alla kablar och sätta på limmande krympslang, men då kommer man nästan garanterat att dra av kabeln dagen efter. Känns inte så säkert för framtida reparationer. :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Turbodiesel

#6 » 01:13:59, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kabeln går till en bit över 2000sek+m har jag för mig inkl kontakter, de gamla kablarna är en plåga att jobba med (ofta stenhårda av oljepåverkan) men visst går det att löda ihop som du tänkt dig. Men ska du "meckla" så är det bättre att du köper en bit ny kabel och skalar upp så den räcker till alla magneter, då är det bara jordkablarna som måste lödas, och så drar du alla småtrådar parvis i var sin skyddsslang och en större krympslang där de övergår i den stora kabeln.

Låset har jag för mig har en egen jordkabel. Det är flera år sedan jag grejade med rotorkablar sist, nu är de flesta med yttre box bytta.

Jag vet inte riktigt om Engcon har båda typerna, men kabeln till proprotorerna kommer med (AMP)minitimerkontakter, och kräver adapterkablar för 300:-st om du har ventiler med Hirschmann (de stora fyrkantiga) och inte skruvar dit Hirschmannkontakter själv.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

nixs

#7 » 09:58:59, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den nya kabeln är billigare än lös "Svarta-skit-lådan", det är olika svart box på on/off och propstyrd snurra.
Ny kabel ligger på runt 2500 kr plus, värd varenda krona att bara plugga dit, de riktigt gamla hade JT kontakt på magneterna till on/off de med. Har du hircshmannkontakter borde du redan ha adaptrarna. Skoplåset sitter på egna kablar, 1 och 8 i kablaget. 2,3 rotor, 4,5 extra, 6,7 tilt och 9,10 extra 2 om du har nyare. Löda skall man ge fasen i! Krimpning är det som gäller, lödning ger sämre kontakt och stor risk att man inte får det korrekt om man inte är van eller har rätt med värme och lödvatten mm.

För att felsöka kan du prova att byta plats på tilt och rotor magneterna där framme och se om felet flyttar sig.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

3 personer gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2 (trådstartaren)

#8 » 12:33:01, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade lysdioder, bara det att jag såg dem inte med ficklampa på natten. Idag satte jag ena dottern i maskinen för att trycka på knapparna. Den gröna glimmade svagt för vänster tilt men inget för höger tilt. På tok för svagt för att jag skulle tycka det verkade rätt. Drog ur och satte i harting-kontakten några gånger utan någon förändring på lysdioden. Sprayade på lite olja, startade maskinen och bad dottern sitta i och trycka på bara höger tilt medan jag låg under och tittade och lyssnade. Hydraulljudet kommer från maskinen, vare sig hatingkontakten sitter i eller ej. Men efter några tryckningar så började tilten fungera igen. :uupps: Vågar man gissa på dålig kontakt i harting-donet? Jag ska i vilket fall som plocka ner båda kontakterna och kontrollera hur de ser ut både på kontaktytor och inne vid skruvplintarna.

Tack för all hjälp så här långt. :buga:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

nixs

#9 » 12:48:10, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ligger nog en ny sådan svart skräpbox i källaren. :)
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

InläggDetta inlägg har raderats av Rojje99 den 21:08:46, 15-04-2018.
Anledning: Skapade en ny tråd då jag såg att det var en ec15 tråd


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se