Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Hjälp mig bedöma en maskin (TB135)

33 inlägg • Sida 2 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

magloman

#16 » 18:57:20, 19-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det ingen maskinist inom körbart avstånd som har en maskin i samma viktklass?

Så du kunde få spaka lite och så?

Bra att få lite mer kött på benen.

En svensk handlare ger ju närhet vid problem men om det hjälper då vet jag inte.

Bästa borde va att handla med någon som primärt sysslar med det fabrikatet du ska köpa.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



GardenViking

#17 » 10:20:04, 20-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

TB135 er en veldig god maskin. Den er også veldig lett å vedlikeholde, siden førerhuset kan tippes fremover. Det er bare å løse to store 17mm? umbrakoskruer på hver side, så kan du tilte førerhuset frem. Da får du super tilgang til fremsiden av motor, hydraulikksentral og slanger. Men jeg vil sterkt anbefale å kjøpe en norsk eller svensk maskin. Både på grunn av hurtigfeste og skuffe utforming, men det kan også være andre forskjeller på maskinen. Har sett en importmaskin fra England som mangler varmeapparat for eksempel.. Lykke til med maskinhandelen!
GardenViking
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:54:18, 20-04-2017
Ort: Vestkysten, Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB235
John Deere 5100M
Foss-Eik 5-85

Foffen

#18 » 20:58:03, 23-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är förvisso en bit ifrån Skövde.

Men jag köpte mig nyligen en Takeuchi Tb125.

Skulle du ha vägarna förbi eller vara intresserad av att åka en bit så kan du prova min isf. Skillnaden mellan Tb125 och Tb135 är ju inte stor direkt.

1 person gillar det här inlägget.
Foffen
1 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:42, 24-11-2016
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L60G

ferrer (trådstartaren)

#19 » 20:47:43, 27-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här behövs en liten uppdatering. Jag har numera köpt den här Takeuchin, osedd, eller snarare så har jag fått en faktura och betalat den. Själva maskinen ska levereras i slutet av nästa vecka. Återstår att se om det är ett vrak eller något annat som kommer åkandes. Men eftersom jag, som tidigare nämnts, har obefintlig erfarenhet av grävmaskiner så kommer jag med största sannolikhet bli nöjd bara motorn startar.

1 person gillar det här inlägget.
ferrer
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:02:20, 18-04-2017
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Takeuchi TB135

kimmen

#20 » 21:30:27, 27-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Osedd och betald före leverans, det var tufft gjort
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Mattias Petterson

#21 » 22:11:48, 27-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick du med några extra redskap i köpet?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

EE

#22 » 23:20:35, 27-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Osedd och betald före leverans, det var tufft gjort


Egentligen inget konstigt. Sådana affärer har jag gjort flera gånger helt utan problem! Det gäller att man vet vem man handlar med och gärna har lite referenser på det företaget.
Jag kommer att göra samma sak flera gånger, åtminstone tidigare gick det att göra bra affärer ute i Europa när valutorna stod annorlunda!

Att inte lita på säljare verkar mer viktigt på blocket.se än bland europeiska maskinhandlare. Tycker nog att detta säger en hel del om den svenska köp&sälj sitens seriositet!

Håller tummarna för att det går bra för dig nu!
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

ferrer (trådstartaren)

#23 » 22:38:54, 28-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Osedd och betald före leverans, det var tufft gjort


Så tufft vet jag inte om det var. Dumdristigt känns som en bättre beskrivning. Men det handlar om en etablerad maskinhandlare som jag haft en del telefonkontakt med, så jag förväntar mig inga rena bedrägerier. Huruvida maskinen sedan är lika tjusig som utlovats återstår väl att se, men om den bara är lite sämre jämnt över så kommer jag som sagt nog ändå inte märka det. Sist och slutligen är det också pengar jag kan förlora utan värre konsekvenser än att det skulle dröja mycket länge innan min fru ger mig tillåtelse att köpa dyra leksaker igen.

Mattias Petterson skrev:Fick du med några extra redskap i köpet?


Jag fick bara den dåliga smalskopan och den bra planerskopan som fanns i annonsen. Mina talanger för att pruta på entreprenadmaskiner är uppenbarligen begränsade och mina försök att tigga till mig en grävskopa duckades enkelt av säljaren. Jag har beställt en 500mm grävskopa från en annan (tysk) firma istället.

2 personer gillar det här inlägget.
ferrer
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:02:20, 18-04-2017
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Takeuchi TB135

JonPiv

#24 » 23:02:43, 04-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad blev slutsumman för dig?
Annonsen du länkar till har upphört så jag gissar att maskinen är levererad eller på väg.
JonPiv
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:32:20, 23-06-2015
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Avant 528

ferrer (trådstartaren)

#25 » 09:06:35, 05-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

JonPiv skrev:Vad blev slutsumman för dig?
Annonsen du länkar till har upphört så jag gissar att maskinen är levererad eller på väg.


Den är inte levererad än men ska enligt uppgift komma på måndag. Den långa leveranstiden beror på att jag något förhastat sa att jag inte hade någon brådska och kunde vänta på att transportbolaget som säljaren använder hade en annan körning till Sverige som den kunde samfraktas med.

Slutsumman blev 160 kkr för maskinen samt 6 kkr för transporten, priser inkl moms eftersom jag köper privat.
ferrer
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:02:20, 18-04-2017
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Takeuchi TB135

JonPiv

#26 » 20:42:40, 05-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! Då håller vi tummarna att du blir nöjd när den väl anländer.
Jag glömde fråga hur många timmar har den har gått?

Ser fram emot att få läsa om fortsättningen.
JonPiv
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:32:20, 23-06-2015
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Avant 528

ferrer (trådstartaren)

#27 » 10:42:01, 09-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter viss väntan har jag nu fått en maskin. Tack till alla som hjälpte till med goda råd.
Bild

Den startar snällt och allting fungerar som man kan förvänta sig (utom radion, som av någon anledning saknas fullständigt, men det kan jag leva med). Så jag är på det stora hela taget nöjd. Nu ska jag bara lära mig att köra grävmaskin också, men det ska väl gå på ett eller annat sätt.

JonPiv skrev:Jag glömde fråga hur många timmar har den har gått?

Mätaren står på 5268 och min amatörblick tycker att det verkar rimligt med tanke på det generella skicket.

5 personer gillar det här inlägget.
ferrer
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:02:20, 18-04-2017
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Takeuchi TB135

ferrer (trådstartaren)

#28 » 23:16:23, 17-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På grund av arbete, familj och andra onödiga distraktioner har jag inte kunnat leka i sandlådan så mycket som jag hade hoppats. Men nu har jag åtminstone lyckats få några timmar i min maskin. Tror jag. Jag har nämligen upptäckt ett synnerligen graverande fel, timräknaren står alldeles stilla. Den lilla lampan på den blinkar som jag tror att den ska, men själva räkneverket snurrar inte. Jag har varit i kontakt med säljaren men han konstaterar bara att det var ingenting han kände till och jag frågade ju aldrig explicit om räknaren fungerade innan jag köpte den så något att komma med på den juridiska fronten har jag definitivt inte.

Nu är väl detta kanske ingen katastrof. Maskinen fungerar bra på alla sätt och vis och gissningsvis har den gått ungefär det timantal som står på mätaren. Men jag känner mig ändå lite lurad. Framförallt gissar jag att detta kommer slå mot andrahandsvärdet då färre vill köpa en maskin med osäker driftshistorik.

Är det någon som har några goda råd åt mig i denna svåra stund? Helst skulle jag förstås vilja att timräknaren bara studsade i gång igen eller att det gick att laga den på något enkelt sätt. Det känns tyvärr inte så troligt, eftersom lampan blinkar tolkar jag det som att den får signal som den ska och att det är något som hakat upp sig i själva räkneverket, som rimligen är byggt för att man inte ska mixtra med det. Men jag har en rätt vag bild av hur sådana här timräknare egentligen fungerar så det kan vara något väsentligt jag missar. Det näst bästa antar jag är att köpa någon lös räknare så att jag åtminstone kan hålla koll på serviceintervallen. Några förslag på hur detta kan göras enklast och smidigast?
ferrer
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:02:20, 18-04-2017
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Takeuchi TB135

EE

#29 » 23:30:19, 17-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta det lugnt ty maskinen verkar ju fungera bra. Finns glapp och hur allvarligt är det? Timmar är alltid linjärt mot glapp innan bussningar bytts så en erfaren servicekille kan ge dig en rimlighetsbedömning på timmar.
Takeuchi är top of the line, väldigt många anser att det inte finns bättre kvalitetsmaskiner att köpa.
Egentligen är fjädrande stålbussningar i standard millimeterutförande inte ens speciellt dyra på t ex Momentum. Har sådana i min Kubota och inser skillnaden mellan glapp och perfekt led. Byt allt som glappar i den takt du fattar att glappet finns där.
Du kan alltid skaffa ett skakur för att mäta maskintimmar. Det kostar inte mycket och löser alla dina problem.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#30 » 23:39:11, 17-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är väl lite inne på samma sak också, känns maskinen bra för övrigt så får det väl vara tillräckligt. Om jag gissar rätt kommer du inte att sälja den på flera år och då blir det säkert till förmån för en annan...
En timräknare finns väl att köpa lite här och var, jag tror tom Biltema har en sådan pryl. Om du monterar den så fort som möjligt så har du ju din egna grävtid väldokumenterad!
Detta är en maskin som jag har varit inne på själv att skaffa, (nu blev det ju Bobcaten istället...)

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se