Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Neuson med Kubotamotor hög vevhuskomp

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

kingoking (trådstartaren)

#1 » 10:03:02, 14-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Neuson 3503-02 med en kubota D1703-EU1 som bygger vevhus komp. Ryker ur avluftningen luktar lite ojla. Grävaren går jätte bra, stark, startar lätt mm. Är inte speciellt mycket timmar på maskin. Finns det något litet man kan göra eller är det dags för motor renovering? Kassa kolv ringar fel i topp? Vad ska man kolla? Jag vill ej dra in vevhusventilationen i insuget ( läste att någon gjort så )
kingoking
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:34, 12-08-2013
Ort: Mora
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70C , Neuson 3503, Scania 114 Lastväxlare



mathiast

#2 » 15:48:12, 14-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Råkat ut för spruckna kolvar vid överhettning,ringlanden spricker loss
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

torbjorn_forsman

#3 » 22:25:56, 14-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan ju också vara frågan om en fastbeckad kolvring, i synnerhet om det har slarvats med oljebyten tidigare, om den har blivit överhettad eller gått för kall pga trasig termostat, eller om motorn har körts på konstigt bränsle (t ex "fuldiesel" med ohälsosamt mycket svavel). Med lite tur kan man få loss den genom att byta olja, häll i en modern olja med bra sotlösande egenskaper, och kör maskinen flera timmar i sträck med belastning så att oljetemperaturen håller sig hög (helst runt 90 grader). Ofta ökar oljeförbrukningen och röken ur vevhusventilationen när sot och beck börjar släppa, men avtar senare när kolvringarna är helt fria och rörliga som de ska vara.
Man bör stanna och kolla oljenivån ofta under en sådan "renkörning". I svåra fall kan man få göra flera täta oljebyten (kanske 10 timmars intervall) innan det är klart.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kingoking (trådstartaren)

#4 » 07:37:46, 15-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, För hoppas att Forsmans svär är det rätta, Mathiast lät inget vidare..........
kingoking
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:34, 12-08-2013
Ort: Mora
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70C , Neuson 3503, Scania 114 Lastväxlare


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se