Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Komatsu PW98 trött längs väg

3 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Peter_T (trådstartaren)

#1 » 11:35:52, 15-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag har en Komatsu PW98 från 2006.
Jag upplever den som väldigt trött längs vägen och även i lägre hastigheter då man rullar i ett område. På plan mark går den hyggligt men så fort det lutar lite uppför sackar det totalt och man kan gå om maskinen. I krypfart är den fortfarande stark. Jag vet att dessa inte är några raketer men det känns som att körmotorn är sliten. Har någon här kört en ny och fräsch maskin och vet hur dom uppför sig? Vad kan det tänkas kosta att renovera körmotorn i runda slängar? Motorvarvet är konstant då den sackar.

Tacksam för svar!

Mvh Peter
Peter_T
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:04:29, 08-06-2015
Ort: Norrtälje kommun
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Lars-Peter D

#2 » 20:39:29, 15-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På PW98 är det samma pump för drivning hjul och grävaggregat? Vilka timmar har grävaren gått?

(Sist, på en Kubota KX 161 bandmaskin, medkörd 5500 h, började drivningen sacka märkbart. Grävandet upplevdes som normalt. Där var det dock hydraulpumpen som var problemet. Efter att hydraulpumpen renoverats, blev drivningen som ny och grävandet fungerar ochså bättre. Verkar åtminstone på dessa bandare, som om grävandet påverkas mindre medan drivningen påverkas mycket mera av en dålig pump.)
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Peter_T (trådstartaren)

#3 » 07:56:27, 16-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är samma pump till bom, sticka, och bryt som till drivningen. Sväng och schaktblad har egen pump. Maskinen har gått 6300 timmar. Det sitter drag på maskinen men hålen för sprinten ser som nya ut så jag antar att den inte dragit mycket kärra. Jag har haft maskinen ca ett år och den har varit så här sedan jag köpte den, därför kan jag inte säga att det har blivit värre och värre. I grävrörelserna är den stark och snabb. Jag tänkte om någon kört en ny maskin och kan säga hur de uppför sig längs vägen.

1 person gillar det här inlägget.
Peter_T
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:04:29, 08-06-2015
Ort: Norrtälje kommun
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se