Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Atlas/Atila skillnad 1302 och 1404

5 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Svaplo (trådstartaren)

#1 » 23:26:31, 20-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Funderar på köpa grävare, antingen hjulgrävare eller traktorgrävare.
Är Atlas/atila bra grejor, något specifikt manska kolla på?
Och vad är skillnaden mellan modellerna 1302 och 1404? Nån modell som är bättre?
Skulle även kunna tänka mig Åkerman H7 eller Liebherr 902.

Har en minigrävare 3,5 ton kapacitet som entraktorgrävare?
Är en 3,5 tonnare nåt ha på gården och gräva med, schakta ur gårdsplan och rensa lite diken etc.

Många frågor blev det. Hoppas det finns nån som har att tid svara
Tack på förhand!

1 person gillar det här inlägget.
Svaplo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:27:07, 19-09-2015
Ort: Hälsingland
Sverige



Lars-Peter D

#2 » 18:56:03, 22-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

1302 15 ton, 1404 20 ton sisådär... Vad skillnaden är beror på vilka (års)modell/bokstäver som står efter.. Minigrävare 3,5 ton/traktorgrävare beror ju på vilken traktorgrävare man jämför med, finns små och större.
Runtsvängande är klart bättre att gräva/lasta med, traktorgrävare bökig att gräva med, kräver utrymme att lasta med, men kan vara mångsidigare... Beror helt på vad man tänker/önskar göra och vad budgeten är....
Med 3,5 tons maskin torde nog beskrivna arbeten löpa... Stora stubbar och sten kan bli knepigare, eller stora diken...
Brukar gå att hitta specifikationer på tilltänkta maskiner på nätet, bara man vet vilka man är intresserad av. De berättar en hel del.
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

ballder

#3 » 19:57:20, 22-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg hadde en hara caway i mange år som jeg brukte til og grave vann ledning litt avløp og mye dandering av tomter. Den var jo gammeldags og fyra spaks, så lite jobbig og grave mye på en gång var det jo. Men den fikk alltid jobben gjort og med frontlaster så har man mange bruksområder. I tillegg kjørte jeg hur langt som helst for egen maskin med den. Mobilitet og bruksområdet er ganske stort med en traktor graver.
Kjøpte en godt brukt airman AX35-2 året før vi flyttet til nyere hus. Lagde stor gårdsplass der jeg fjernet ca 200 tonn med gress og jord før jeg kjørte på 200 tonn med 0-8 og jamnade ut det med airman. Traktor graveren brukte jag som transportør til bortgravd masse. La upp en lang och høg vold mot hoved veien på utsiden av tomten med massorna. Efter det så blev traktor graveren bare stående og til slutt solgt da jeg kun brukte 3.5 tonneren til alt jeg gjorde videre på tomten. Snyggade til vollen med den. Rivit upp fyra bra stora røtter med den. Gravd infiltrasjonsgrøft ca 30 meter lång och nestan två meter djup. Dock kjør jag inte rundt och tar små jobbar mere, så jag har inte behovet for att transportera den rundt om. Kommer nog bara att fixa til ett grip på maskinen för att handtera lite ved i framtiden.

F..n vad jag rablar ned en massa onødig skit hvarenda gång jag skriver innlegg her.

Vad jag egentlig vil förklara er at en 3,5 tonnare gör alla gravjobbar som traktorgravaren kan gøra. No problem. Mycket smidigar som gravare, men inte mobil på samma settet. Skal man ha en gårds graver och inte behöver att flytta långa strekkor så ville jag nog lett gå for en 3,5 tonn beltare om det bara ska graves sjaktes och rensa diken och så. Altså. Har man cash så går man nog heller för en 5-8 tonnare, men en 3,5 tonnare gør samma jobbet men tar mer stryk och tid.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ballder
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:40:16, 03-05-2008
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hara C. Twin 74 mod. B.Leyland
Tilv. Nr:898. SOLGT!

Michigan 75A 61 mod? SOLGT.

Jinma 254 med hytt lastare och V-fres. 2007 mod.

Nissan Cabstar personlift 15m (motorredskap) 1992 mod.

Airman AX35 97 mod.

swedjeep

#4 » 21:56:29, 22-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svaplo skrev:Hej
Funderar på köpa grävare, antingen hjulgrävare eller traktorgrävare.
Är Atlas/atila bra grejor, något specifikt manska kolla på?
Och vad är skillnaden mellan modellerna 1302 och 1404? Nån modell som är bättre?
Skulle även kunna tänka mig Åkerman H7 eller Liebherr 902.

Har en minigrävare 3,5 ton kapacitet som entraktorgrävare?
Är en 3,5 tonnare nåt ha på gården och gräva med, schakta ur gårdsplan och rensa lite diken etc.

Många frågor blev det. Hoppas det finns nån som har att tid svara
Tack på förhand!
Första maskinen jag hade var en 1404 -97, hade inga problem med den egentligen, billiga delar, lätt servad, stark , har för mig tonvikten är 16 ton, har en del manualer o verkstadhandbok men tror jag laddat upp dom på maskinister också. Gillade inte dubbelmonterade däcken men var fördel när det vart punka kolla pendel låsen och glapp i aggregatet , Deutz dieslarna är trevliga och lättservade. Hade RT på min vilket är guld , knäckbom är en klarfördel .


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Flest prylar när han dör vinner :o)
Användarvisningsbild
swedjeep
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:48:30, 01-05-2011
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Atlas 1404 -97 ( Såld )
JCB 8052 -06 ( Såld)
Volvo EL70C Cummins

swedjeep

#5 » 08:23:03, 23-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värt att beakta, priserna är spridda , den jag hade köptes 2011 och hade ca14000 timmar, gav 200 + m då och sålde den efter 2 år och med 15000 timmar för 230 + m men då hade jag lackat om den, renoverat RT men har sett att det är spridda priser.

Ångrar idag att jag sålde den men då behövde jag en mindre maskin :vissla:




Bild
Flest prylar när han dör vinner :o)
Användarvisningsbild
swedjeep
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:48:30, 01-05-2011
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Atlas 1404 -97 ( Såld )
JCB 8052 -06 ( Såld)
Volvo EL70C Cummins


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: kjetil.kulterud och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se