Det här är lite pinsamt, men min
grävmaskin har något oväntat vaknat till liv igen.
Det som hände var att jag skulle undersöka om glödstiften fungerade som de skulle och för att göra det utan att smutsa ned mig i onödan bestämde jag mig för att mäta batterispänningen före och efter jag glödde med stiften. De fungerade, spänningen sjönk några tiondels volt efter varje tjugo sekunders glödning, vilket kändes rimligt med tanke på vilka ampere-tal det handlar om. När jag hade glött tre gånger tjugo sekunder och övertygat mig om att glödningen fungerade tyckte jag att jag lika gärna kunde försöka starta också, och
lo and behold som engelsmännen säger, efter kanske tio sekunder med startmotorn sparkade motorn i gång som om inget hade hänt.
Lärdomen av detta är antagligen att det är bra med glödning. En annan sak att ta till sig är att man kanske inte ska lita alltför mycket på en japansk
instruktionsbok en svensk vinter. I manualen står det att man ska glöda tills lampan på instrumentpanelen slocknar. Lampan verkar enbart styras av en
timer och slockna efter tjugo sekunder. Jag har tidigare trott att det var någon säkerhetsgrej och att saker kunde ta skada om man värmde för mycket med glödstiftet. Riktigt så verkar ju inte vara fallet och det kanske helt enkelt är så att man även under en mild sydsvensk vinter behöver glöda lite extra för att få i gång motorn.
Hemskt ledsen för att jag lurat en massa människor att fundera över mina icke-problem. Förhoppningsvis kan jag tjäna som exempel på att det visst finns för dumma frågor.