Har reparerat Kingpin lagringen på en Bobcat E 80 2011 som gått 2200 timmar,helt slut i övre bussningsläget (4 mm glapp mellan bussning och maskinkropp) och då var ju även nedre tapp och bussning färdiga för skroten,övre tappens lägen var ok...
Har stått hemma i "Blå Hallen" och gjort jobbet,helt i avsaknad av travers eller betonggolv... =)
Har ett smidesbord med en 30 mm plåt som bordsskiva ca 3000x1500 mm som fick tjänstgöra som fundament (upponed) åt två sexmeters fyrkantbalk 160x160 plus en massa kortbitar av profilrör och balkstumpar allt ihoploppat med svetsen.
Svetsade skopan i profilrören för att säkerställa att aggregatet var låst i nånting,har ingen lust att ligga fastspänd under nått ton med skrot....
Ett par billiga Biltema domkrafter hjälpte till med finliret då ingenting var riktigt rakt,varken maskin eller mark.
Det blev ett solitt fundament under grävaggregatet under reptiden. All hydraulik lämnades inkopplad för att låsa grävaggregat och rototilt och för att underlätta återmontering av aggregatet utan lyfthjälpmedel.
Ett litet elände att leta på det som en gång varit centrum i uppslagna, ovala hål...
Lite grinigt då bägge tapparna ska vara 100% koncentriska för att inte bryta sönder maskin,nedre tappen byttes ut mot en expandertapp med expanderhylsor i övermått så jag kunde lineborra alla tre hålen samtidigt med samma centrering på borrverket.
Denna maskin har haft ett medfött problem,det syntes tydligt att övre bussningsläget var rena vargjobbet då det enligt mig var tydliga smältdiken i passningsläget efter svetsning med handelektrod,övre tappen var fastrostad i bussningen (stålbussning) och hela bussningen har roterat i fästet i stället mellan bussning /tapp, behövde nästan 30 ton för att lossa rostgreppet.
Smörjnippeln sitter i borrad kanal genom godset i maskin,smörspår utvändigt i bussningen,hål på två ställen i bussningen och smörspår invändigt i bussningen...
Då bussningen suttit löst i maskin har inget fett kommit in mellan tapp och bussning utan läckt mellan bussningen och stommen....därav rosten.
Svetsade i övre läget med OK 4805 2mm handpinne för att ha material att bearbeta nytt bussningsläge ur,det resulterade i att jag fick en väldigt hårdjobbad legering att arborra i,svårt att slippa vibrationer...undrar vad det är för skrot Koreanerna bygger maskiner av?? (Detta är en kamouflerad Doosan)....
Forts.följer....
Mvh/Dexx