Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Bobcat E80

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Dexxas (trådstartaren)

#1 » 20:17:50, 04-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har reparerat Kingpin lagringen på en Bobcat E 80 2011 som gått 2200 timmar,helt slut i övre bussningsläget (4 mm glapp mellan bussning och maskinkropp) och då var ju även nedre tapp och bussning färdiga för skroten,övre tappens lägen var ok...

Har stått hemma i "Blå Hallen" och gjort jobbet,helt i avsaknad av travers eller betonggolv... =)


Har ett smidesbord med en 30 mm plåt som bordsskiva ca 3000x1500 mm som fick tjänstgöra som fundament (upponed) åt två sexmeters fyrkantbalk 160x160 plus en massa kortbitar av profilrör och balkstumpar allt ihoploppat med svetsen.

Bild

Svetsade skopan i profilrören för att säkerställa att aggregatet var låst i nånting,har ingen lust att ligga fastspänd under nått ton med skrot.... :lmao:

Bild
Ett par billiga Biltema domkrafter hjälpte till med finliret då ingenting var riktigt rakt,varken maskin eller mark.
Det blev ett solitt fundament under grävaggregatet under reptiden. All hydraulik lämnades inkopplad för att låsa grävaggregat och rototilt och för att underlätta återmontering av aggregatet utan lyfthjälpmedel.

Ett litet elände att leta på det som en gång varit centrum i uppslagna, ovala hål...

Bild


Lite grinigt då bägge tapparna ska vara 100% koncentriska för att inte bryta sönder maskin,nedre tappen byttes ut mot en expandertapp med expanderhylsor i övermått så jag kunde lineborra alla tre hålen samtidigt med samma centrering på borrverket.

Denna maskin har haft ett medfött problem,det syntes tydligt att övre bussningsläget var rena vargjobbet då det enligt mig var tydliga smältdiken i passningsläget efter svetsning med handelektrod,övre tappen var fastrostad i bussningen (stålbussning) och hela bussningen har roterat i fästet i stället mellan bussning /tapp, behövde nästan 30 ton för att lossa rostgreppet.


Bild


Smörjnippeln sitter i borrad kanal genom godset i maskin,smörspår utvändigt i bussningen,hål på två ställen i bussningen och smörspår invändigt i bussningen...
Då bussningen suttit löst i maskin har inget fett kommit in mellan tapp och bussning utan läckt mellan bussningen och stommen....därav rosten.

Bild

Svetsade i övre läget med OK 4805 2mm handpinne för att ha material att bearbeta nytt bussningsläge ur,det resulterade i att jag fick en väldigt hårdjobbad legering att arborra i,svårt att slippa vibrationer...undrar vad det är för skrot Koreanerna bygger maskiner av?? (Detta är en kamouflerad Doosan).... :buga: :buga:
Bild

Forts.följer.... :bira:

Mvh/Dexx

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK



stefansmark

#2 » 23:12:26, 04-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

snyggt, är det ett arborrningsverktyg från martinssons?
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Dexxas (trådstartaren)

#3 » 10:42:22, 05-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stämmer bra att det är ett enkelt Martinssons verk jag använder,dock har jag fått nog av borrmaskinsskrot som drivkälla och skaffat en 1,5 Kw elmotor med en snäckväxel 1-10,jag använder frekvensaren som annars sitter på svarven som strömkälla till motorn.
Kör steglöst 20-150Hz till motorn och då får jag 28-430 varv ut på växeln.
Bild
Tyngre och lite klumpigare att få på plats men går mycket jämnare och ett helt annat vridmoment än i en borrmaskin... :thumme:
Dessutom betydligt lägre än borrmaskin....

Har en EC 55 som ska ha samma behandling under sommaren i granngården.... :buga:

Mvh/Dexx :bira:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

mathiast

#4 » 10:05:43, 06-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag inte minns fel så har ec55 utbytbara slitringar i öronen så där kan ev slippa detta jobbet
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se