Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Arbetsbelysning bomcylindrarna, ris eller ros?

8 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Filten (trådstartaren)

#1 » 11:12:39, 09-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska utrusta ny grävarn med mer arbetsbelysning, tanken är 4 TYRI xenon fram på hytten, 1 TYRI led 3000lm på stickan, 2 TYRI led 4500lm på ledarstången höger sida och ev 2 TYRI led 3000lm på bomcylindrarna så skulle vilja ha lite synpunkter om arbetsbelysning på bomcylindrarna av er som HAR det eller HAR erfarenhet av det och gärna på övriga belysningspunkter.
Orginal led flyttas så de blir två led på vardera högersida, vänster sida och bakåt.
Mvh Nybliven maskinistmedlem
Filten
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:11:25, 11-06-2017
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Ec220el -17



QV_

#2 » 11:32:12, 09-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu för tiden finns det massor med ljus att hämta med relativt liten energiförbrukning och kostnad.

Problemet med massor med ljus är inte att man ser bra där det lyser, för det gör man. Problemet är att "allt annat" blir svart.
Man förlorar alltså det övergripande seendet på folk som eventuelt rör sig runt maskinen.

Så när du funderar på ljus, tänk inte bara "skall se vad jag gräver" utan jag skall se folk, djur saker på detta avstånd från maskinen runtom.
Förövrigt har jag ingen synpunkt på belysning gällande bomcylinder
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

danne mähl

#3 » 12:06:03, 09-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

håller med föregående talare
glöm inte runt om
gillar när man ser bakåt också så att ingen gömmer sig i skuggorna
ett annat lyx att ha är brytare till varje lampa. så man kan släcka någon enstaka
Gräver du bredvid en stor vit björk så "bländar" den och då släcker man den lampan och kör vidare
Bommen känns inte som så stort behov. Inte enligt min erfarenhet (den lilla) men kör bra grävlastare.
En på stickan ?
ska den sitta under. Nu vet jag inte hur din maskin ser ut men skulle det inte vara bättre med tå på var sida så att under sidan blir ren
Bara en fundering
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

Martin.Eriksson

#4 » 12:48:53, 09-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en ledramp på taket å en led på tanken till höger om bommen. Sen en åt sidan på hytten å en i varje hörn bak. Tycker de räcker fullt tillräckligt. Har aldrig känt nå behov av lyse varken på bommen eller sticka. .

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Filten (trådstartaren)

#5 » 12:59:38, 09-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl en av fördelarna med bra belysning att det lyser upp området runt maskin så att man ser vad som finns/kommer in i arbetsområdet. Är oftast på jobb där det inte finns annan belysning än maskinens så den fungerar även som "lysmast" för grovisarna så som jag skrev kommer det sitta 2 LED på höger resp. vänster sida samt 2 bakåt utöver belysning framåt.
Det är belysning på bommcylindrarna jag är osäker på eftersom dom kommer ganska när marken så jag tror risken fins att det blir 2 punkter som förflyttas med bommens rörelse när man tex terrasserar samtidigt som de borde vara bra ställe att ha belysning på när man schaktar tex VA eftersom man får ljus i centrum för schakten.
Filten
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:11:25, 11-06-2017
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Ec220el -17

Tobias_021

#6 » 04:52:28, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Filten skrev:Det är väl en av fördelarna med bra belysning att det lyser upp området runt maskin så att man ser vad som finns/kommer in i arbetsområdet. Är oftast på jobb där det inte finns annan belysning än maskinens så den fungerar även som "lysmast" för grovisarna så som jag skrev kommer det sitta 2 LED på höger resp. vänster sida samt 2 bakåt utöver belysning framåt.
Det är belysning på bommcylindrarna jag är osäker på eftersom dom kommer ganska när marken så jag tror risken fins att det blir 2 punkter som förflyttas med bommens rörelse när man tex terrasserar samtidigt som de borde vara bra ställe att ha belysning på när man schaktar tex VA eftersom man får ljus i centrum för schakten.

Jag har LED på bommen på min maskin och det funkar bra. Det är 16 små ljuskällor som sprider ljuset riktigt bra i arbetsområdet. Visst finns det alltid något område som riskerar att bli oupplyst, men det har funkat bra för mig.
Jag har motsvarande belysning på taket x2 framåt och en bakåt och jag kan tända dessa separat, vilket är ett plus som någon skrev tidigare.

Annars är det ju bara att testa sig fram med vad man tycker funkar. Det är ju inte vansinnigt dyrt med belysning och det är inte mycket effekt som krävs för att driva en normal strålkastare.
/Tobias
Användarvisningsbild
Tobias_021
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:11, 05-08-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC20

danne mähl

#7 » 17:25:38, 04-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

provmontera och sse hur det blir
spänband tvingar och kanske ett löst 12v batteri
bara för att få lite hum om hur det kan bli
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

Filten (trådstartaren)

#8 » 14:00:05, 18-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skippade dom och är inget jag saknar.
Filten
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:11:25, 11-06-2017
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Ec220el -17


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se