Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Bandbrott - Var köpa nya larvband? (8-tonnare)

5 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

LageB (trådstartaren)

#1 » 11:45:40, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla :wave:

Fick tyvärr mitt första bandbrott i helgen och har en del frågor som jag hoppas få hjälp med i detta eminenta forum: :smile:

Jag har en Yanmar Vio-75 och som sagt i helgen hände det, ena gummilarven gick av. Mitt första bandbrott. Har tydligen haft ett litet läckage från en ventil under förarhytten som stått och droppat på larven par veckor. Det hade frätt ett stort hål rakt genom larven och när jag sedan körde några meter- så gick bandet av.

Mina frågor:
(1)
Tips på bra Larvleverantörer som inte kostar skjortan för en priskänslig privat-användare som jag.
(2)
Har någon här erfarenhet av "Frillesås" - (verkar ha bra priser)
(3)
Köpte min Vio-75 begagnad för några år sedan och då fanns det redan gummilarver på den. Jag använder maskinen uteslutande på min skogsfastighet som är mycket stenig. Ska man satsa på stållarv istället när jag köper nya, tycker ni?
(4)
Fördel/Nackdel med stållarv? Är stållarv svårare att montera? Antar att stållarv är mycket tynge än gummilarv - eller!

Tack på förhand för alla råd/synpunkter :smile:

Mvh
LageB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:04, 07-08-2013
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio75
ATV+Tippvagn
Microgrävare Powerfab



Stridis2

#2 » 12:47:11, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade kört på stållarv alla dagar i veckan. Tror enda gången gummilarv är att föredra är när man kör på asfalt.
Just nu skriver jag på mobilen via TT, och vi är inte riktigt kompisar... Men om du letar själv så finns ett par ganska färska trådar om bandbyte. De firmor som brukar nämnas är Entrack (som jag själv köpte av till min 12-tonnare), Vematrack och Frillerås.
Lycka till, och glöm inte projekttråden med mycket bilder. :)
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

jörgen.ottosson

#3 » 12:56:44, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

går också att kolla med http://www.partrex.se/
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

LageB (trådstartaren)

#4 » 13:34:44, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Jag hade kört på stållarv alla dagar i veckan. Tror enda gången gummilarv är att föredra är när man kör på asfalt.
Just nu skriver jag på mobilen via TT, och vi är inte riktigt kompisar... Men om du letar själv så finns ett par ganska färska trådar om bandbyte. De firmor som brukar nämnas är Entrack (som jag själv köpte av till min 12-tonnare), Vematrack och Frillerås.
Lycka till, och glöm inte projekttråden med mycket bilder. :)


Tack för tipset. Ska kolla igenom gamla trådar med bandbyte som ämne. Under tiden har jag försökt lägga upp en bild på mitt "brott" :smile: men det tycks inte fungera riktigt ..återkommer när bilduppladdningen lyckats/går igenom ....
LageB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:04, 07-08-2013
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio75
ATV+Tippvagn
Microgrävare Powerfab

Orsa

#5 » 14:54:16, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt i grävarväg i Sverige har dolt bladguld. Syns inte men man ska betala för det. Jag har köpt grejor utomlands och det har varit sparande. En pallfrakt från Holland eller England kostar några tusen men kan kanske löna sej. Där har man mycket mer maskiner, mer småmaskiner (ingen tjäle) och framförallt en hård konkurrens som funkar.
Maarkplats.nl (blocket)
Kanske https://onderdelenbalie.nl

Man får surfa lite så brukar det ordna sej.
Jag köpte en skylift i Holland för halva priset och en stolpnedslagare från England.

1 person gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Mattias_E, Robert T, The Poacher och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se