Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Stållarv eller Gummilarv? (8-tonnare)

18 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

kevin_ford

#16 » 12:59:57, 21-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

LageB skrev:
LageB skrev:
kevin_ford skrev:Bytte på min 6-tonnare nu för några veckor sedan, och jag ångrar inte bytet från gummi till stål.
Köpte mina stål från VemaTrack.



Tack kevin_ford.
+2 för stållarv :smile:


Hej igen kevin_ford

Vad upplever du blev blir bättre med stållarv?
Var stålbandet svårt att montera? Jag vet att jag (med grannens muskel-hjälp) klarar av att att kränga på gummilarv då jag gjort det ett antal gånger nu. Stållarv verkar dock tyngre och mindre flexibel, så den biten är jag lite orolig över..


Hej.
Jag tycker att maskinen blev stabilare, då stålen väger lite mer.
Sedan förstör den mindre på gräsmatta med stål upplever jag det som, har inte hunnit att köra ut i skogen än.
Det går säkert att lägga på stål på samma sätt som med gummilarver, att du slår i sprinten när dom ligger på backen.
Jag slog i sprintarna när dom var på maskinen, och det är väl inte så att jag längtar efter att göra det någon mer gång.
Men 2 personer så tar det väl va en halv dag att byta dom.
Maskingalen Dalslänning som är grävmaskinist.
Traktorer och grävmaskinen hemma:
JCB 8060 -05
Ford 6610 -87
Ford TW-25 -85
Fiat 680 DTH -82
Fordson Super Major -62?
Mccormick international 434 -68
Användarvisningsbild
kevin_ford
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:05:51, 19-12-2007
Ort: Rådanefors (Södra Dalsland).
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jobbet
Volvo EW160E.

HEMMA
Ford 6610
Ford TW-25
Fiat 680 DTH
Fordson Super Major
JCB 8060



Stridis2

#17 » 09:33:29, 22-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Innan jag bytte kedjor på min maskin pratade jag av en slump med en bekant som både kört grävmaskin och arbetat på entrepenadskrot. Jag berättade att jag varit på hans gamla skrot och att de sålde begagnade men fina kedjor med plattor som var bredare än mina. Prisskillnaden var marginell mellan begagnade kedjor och plattor kontra nya kedjor och bultar men återanvända mina egna smalare plattor. Jag funderade på att köpa bredare plattor, både för bättre bärighet på blöta underlag men även för ett "biffigare" utseende på maskinen. Den ser lite "mesig" ut med 500 mm plattor. (Jag vet, även jag kan vara fåfäng... :vissla: )
I vilket fall, då påpekade han två saker. Dels så frestar bredare plattor mer på både kedjan och själva plattan om man kör över en sten på kanten av plattan. Dels så ger bredare plattor lägre marktryck. Bra på plan, blöt mark, men det gör att maskinen glider lättare i sidled. Fick höra en historia när han av misstag tog ner sig själv och maskinen på sidled nerför en ganska lång backe... :uupps:
Behöver jag säga att jag körde på mina 500-plattor? :mrgreen:

En sak jag blev förvånad över när jag letade maskin var just marktryck. Jag ville från början ha en maskin på mellan 5 och 10 ton. Hittade en 18-tonnare hemmavid för ett fantastiskt bra pris, men när jag tittade på den insåg jag att den var på tok för stor för mig. Det stod en EC88 med gummilarver utanför jobbet en dag. Jag gick ut och mätte hur stor yta larverna låg till på och räknade marktryck på de båda maskinerna. 18-tonnaren hade mycket lägre marktryck än 9-tonnaren. :uupps:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

gfra

#18 » 14:57:27, 02-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intessant diskussion för en nybörjare som letar maskin i 8t klassen. Har sett att ett fåtal maskiner har stålband med gummibelägg på, någon som har erfarenhet av denna lösning ? bästa av båda världar eller dålig kompromiss ?
gfra
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:18:43, 19-09-2016
Ort: Åland, Finland
Åland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A72
Bell 206B JetRanger


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se