Det vågar man väl...
Isuzu motorerna är tyvärr inte så långlivade i Kobelcogrävarna av nån anledning, kanske billiga motorer överlag? Så se till att den blir bra underhållen. Nu kanske inte 8-tons klassen är den som förväntas hålla i 10-20000 timmar men det felar väl inte att köra med lite dyrare motorolja, serva
spridare, kolla
ventilspel, byta kylarvätska emellanåt...
Vajerreglaget på sista bilden är den manuella stoppen. Om elen ger upp eller om man annars vill ha garanterat stopp på maskinen drar man ut denna, t ex vid servicearbeten. Har aldrig testat själv, att stanna med nyckeln funkar ju så... Och sedan tvärtom, se till att reglaget är helt intryckt i botten, annars kanske inte motorn startar.
Knappen med de kurvade pilarna känner jag inte till... Det kanske finns en KPSS-knapp också där bakom sätet eller in på datorboxen bakom kåpan bak ryggstödet men tror inte det är den...
Den översta knappen på översta bilden är pumpstyrningen, man väljer singelpump eller flowsharing conflux. Så då vet du.
Hmm... Jadu... Att förklara detta då jag knappt begriper det själv. Det har att göra med om man kör med extrahydraulikventilen, typ
hammare eller sax. Det är alltså nåt med enkel eller
dubbelverkande hydraulik(men det är inte här du väljer detta). Om hydraullinjerna för extra hydraulik är monterade på aggregatet så väljer man enkel/dubbel på en
kulventil nånstans på basmaskinen. Men detta har nåt med att maximera flödet till redskapet genom att utnyttja båda pumparna. Conflux på själva aggregatet fungerar obereonde denna knapp så vitt jag förstått det hela. Vilket allt verkar märkligt då det i broschyren står att det är en singel variabel pump på E80:
http://peters-fuhrbetrieb.de/wp-content ... 1467GB.pdf