Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Köpa minigrävare som privatperson?

29 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Norberg88 (trådstartaren)

#16 » 23:36:48, 24-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Äger du en skogsfastighet?
Då kan det bli lite annat än att du är en privatperson som bara äger kläderna på kroppen.

Försäkring behöver du alltid om det skulle hända något.


Nej har inget sånt! Det är ganska små plättar jag äger :p
Norberg88
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:36:12, 17-08-2016
Ort: Lofsdalen
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Samsung 210



Norberg88 (trådstartaren)

#17 » 23:39:08, 24-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar så mycket för alla svar!
Lutar mer och mer på en larvburen 3,5 ton.
Känns som att den är tillräckligt liten men ändå tillräckligt stor för mina behov :)
Norberg88
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:36:12, 17-08-2016
Ort: Lofsdalen
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Samsung 210

EE

#18 » 23:49:53, 24-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

OLA56 skrev:Enkelt förklarat.
Arbetsmiljöverkets föreskrifter gäller företag, firmor (även enskilda firmor).
Besiktningsföreskriften heter AFS 2003:6.
I bilaga 1, rad 1: Skall grävmaskiner över 1,5 ton vara besiktigade.
Vad du gör som privatperson (hobby), är en annan sak.
Vad du gör för dina surt förvärvade, skattade pengar - är en sak.
Gör du avdrag i deklaration för någonting, är det att betrakta som firma.

OLA56


Den skall vara besiktigad enligt lag, men det finns ingen straffskala där en obesiktigad maskin i enskilt bruk blir utsatt för böter.
Möjligen om det händer en olycka som efter utredning kan härledas till att maskinen hade en teknisk brist som orsakade olyckan kan det bli ett domstolsärende. Finns inga fel på maskinen så spelar det ingen roll att den inte är besiktad. Detta då maskinen i sig inte kan orsaka en olycka och den är i jämförbar teknisk status som när den CE-märktes som ny.
Slutsatsen blir, har du god koll på din maskins servicestatus så behövs ingen besiktning. Är du fortfarande osäker, så ring hem en besiktningsman.

Vidare vill jag starkt avråda från att köpa en minigrävare som privatperson då det innebär idel nackdelar!
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Ptr

#19 » 11:59:31, 25-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En av de största nackdelarna är tiden! Då det är så förbaskat roligt att gräva så går klockan värre än när man sitter och läser på Maskinisten! Som konsekvens blir det att hela tomten blir uppgrävd och lagd i förtretliga högar här och var.

2 personer gillar det här inlägget.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

toker

#20 » 19:23:19, 25-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart du ska köpa en grävare bra att ha och roligt att det skulle vara några nackdelar som privat person hänger jag inte med på ?

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

QV_

#21 » 19:30:47, 25-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man en grävare så blir projekten större och större.
Min fru tycker att det är det bästa jag köpt... = mer arbete på tomten
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

EE

#22 » 21:15:21, 25-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Klart du ska köpa en grävare bra att ha och roligt att det skulle vara några nackdelar som privat person hänger jag inte med på ?

Köper du en maskin till din villatomt så blir maskinen momslös. Om du eventuellt vill sälja den vidare blir den onödigt svårsåld ty väldigt många föredrar en momsad maskin.
Har du ett hemman eller torp är det inte svårt att argumentera mot skatteverket att maskinen skall användas för att underhålla fastigheten. I det fallet blir inköpet avdragsgillt med allt vad det innebär.

Visst kan man äga den som privatperson men det skall hanteras som sista utvägen eftersom det absolut inte är ekonomiskt fördelaktigt jämfört med alternativen.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

toker

#23 » 21:23:21, 25-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Naturligtvis är det fördelar att köpa maskinen på firman men har man inte möjlighet eller inte vill fuska med att använda företagets maskiner privat så finns det inte så mycket till alternativ.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

EE

#24 » 21:36:31, 25-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Naturligtvis är det fördelar att köpa maskinen på firman men har man inte möjlighet eller inte vill fuska med att använda företagets maskiner privat så finns det inte så mycket till alternativ.

Tänker man köra enbart på sin villatomt finns inga alternativ, då blir det en privat maskin.
Jag menar trots allt att det är en tveksam investering ty har man så pass få jobb borde en hyresmaskin räcka.

Ditt snack om att fuska blir bara larvigt. Jag har råd att redovisa privat utnyttjande av den maskin som finns i näringsverksamheten och gör det också! Det blir oerhört få timmar per år i en trädgård.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

fourdoor

#25 » 21:43:53, 25-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast det kanske inte måste vara en investering utan för att man vill ha en egen maskin då det är smidigt.

Minigrävaren jag hade köpte jag från en firma och såldes vidare till en annan privatperson något år senare, var lättsåld men det var visserligen en 1,6t som nog är rätt lättsåld oavsett.
I'm not even on drugs, i'm just weird.
Användarvisningsbild
fourdoor
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:30, 29-06-2010
Ort: C-137
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: En massa stuff.

toker

#26 » 21:54:57, 25-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

EE skrev:
toker skrev:Naturligtvis är det fördelar att köpa maskinen på firman men har man inte möjlighet eller inte vill fuska med att använda företagets maskiner privat så finns det inte så mycket till alternativ.

Tänker man köra enbart på sin villatomt finns inga alternativ, då blir det en privat maskin.
Jag menar trots allt att det är en tveksam investering ty har man så pass få jobb borde en hyresmaskin räcka.

Ditt snack om att fuska blir bara larvigt. Jag har råd att redovisa privat utnyttjande av den maskin som finns i näringsverksamheten och gör det också! Det blir oerhört få timmar per år i en trädgård.

Kanske jag som fattade det fel men fick uppfattningen att ts hade en hel del gräv jobb och då lär det bli dyrt att hyra och framförallt om man ska hålla på att gräva på fritiden när man inte kan köra på hela dagar.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Ptr

#27 » 11:37:37, 26-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var inga problem att köpa en privatägd maskin och lägga in den i firman, den är ju omomsad så där var ingen moms.
Ska man få möjlighet att få gräva som privatperson så är det egen maskin som gäller. Vissa har putsobjekt som sportbilar, veteranbilar eller för all del lastbilar som privat sysselsättning - så varför inte en grävmaskin, det är ju en rolig hobby. Mycket trädgårdsarbete som blir roligare, allt från att anlägga uteplats till att ta upp potatisen.

8 personer gillar det här inlägget.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

QV_

#28 » 13:31:11, 26-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För min del som då redan har köpt en grävmaskin privat utan moms så var den som gjorde det möjligt att bygga min grund till maskinhallen.
Jobbet tog 6 veckor. Att det tog 6 veckor beror ju på att jag inte kan/kunde bygga en grund så allt tar tid.

Efter grävjobbet så var det mycket lyft (typ armeringsmattor, takstolar, takplåtar, lång stege osv
Under byggnationen så var det flytt och ommöblering av material

Sedan fick jag fyllnadsmassor gratis (20 billass) och dessa kom när de kom och man viste inte om det var 0 eller 5 lass på en dag.
Nu när jag nästan är färdig så är det lyft, lyft och åter lyft av tunga saker som gör att man kan jobba ensam.
H-balkar på 25kg/meter
körplåten till saxlyften 570kg
avlastning och uppmontering av 2-pelarlyften
hantering av Demagbalkar till traversen
Osv.

Nu har min maskin hållt och den skall användas till dikning så det har varit rätt än så länge.
Skall den totalrasa och därmed förlora kraftigt i värde kan man ju börja diskutera om det är bra eller dåligt.
Men den gör att jag kan jobba själv. Inte så roligt men då kan man jobba när man har tid.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

5 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Ptr

#29 » 22:05:45, 26-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min maskin har varit stående nu ett år - fy tusan vad handikappad man känner sig!
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Hootenanny och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se