Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Upprymmare för att dra/skjuta rör under asfalt?

20 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Göran Ekman

#16 » 11:16:16, 24-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kommer tyvärr inte ihåg detaljerna hur stor konan var eller hur röret satt fast i konan . Vi körde med någon sorts kraftigt kabelskydds rör . Det var en linje kille från något elbolag som körde grävaren och fixade grejorna . Vi kan säga som så att brottet är preskriberat nu . Det jag minns är att problemet var att få ett hål i pinnmon under den allmänna vägen . Att rymma upp hålet var inte besvärligt . Det var även höst blött och kallt.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



Thunna (trådstartaren)

#17 » 13:07:22, 24-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej BGullb :smile:

En jordraket kanske är lösningen.

Den metoden är lite overkill. Eftersom jag redan har ett rakt hål och en grävare att dra med.
Det borde dessutom inte spåra ur, eftersom jag drar igenom istället för att skjuta igenom.

Skulle jag varit tvungen att göra ett hål från start, så skulle jag övervägt en Jordraket.
Men med tanke på hur marken ser ut med mycket sten, så är jag tveksam till att det skulle ha funkat.
Thunna
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:18:24, 27-06-2012
Ort: Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM400 -68
Ford P44 -75
BM621 -73

Thunna (trådstartaren)

#18 » 13:27:37, 24-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag minns är att problemet var att få ett hål i pinnmon under den allmänna vägen

Jag har full förståelse för det problemet :grin:
Orörd Pinnmo är sjukt hårt att gräva i.

Från Wikipedia
Bottenmorän är en typ av morän (en osorterad, glacialt avsatt jordart), som främst karaktäriseras av att vara hårt packad. De ingående partiklarna som utgör bottenmoränen har transporterats subglacialt (under inlandsisen), och därefter avsatts och packats av isens tyngd. Pinnmo är en äldre beteckning för ett hårt sammanpackat och osorterat jordlager. I vetenskapligt fackspråk är pinnmon liktydig med bottenmorän

Jag har funderat på om det återgår till detta hårda skikt, eller om det blir lättare att gräva i nästa gång.
Jag är lite tveksam till att marken på min gård har varit orörd sedan istiden :smile:
Thunna
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:18:24, 27-06-2012
Ort: Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM400 -68
Ford P44 -75
BM621 -73

BGullb

#19 » 15:29:37, 24-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Thunna skrev:Hej BGullb :smile:

En jordraket kanske är lösningen.

Den metoden är lite overkill. Eftersom jag redan har ett rakt hål och en grävare att dra med.
Det borde dessutom inte spåra ur, eftersom jag drar igenom istället för att skjuta igenom.

Skulle jag varit tvungen att göra ett hål från start, så skulle jag övervägt en Jordraket.
Men med tanke på hur marken ser ut med mycket sten, så är jag tveksam till att det skulle ha funkat.


Min tanke är ju närmast att du inte är utan vattenförsörjning under tiden du gör jobbet,
samtidigt kan ju risken vara att ett så gammalt rör går av när den ska dra en upprymmare som är ca 20mm större
än gamla röret. Det undantryckta materialet fungerar som en klämma och måste ta vägen någonstans.
Sedan har troligen röret ett rostlager på utsidan som också skapar ett kraftigt motstånd.

En jordraket knackar det åtsidan medan ett konstant tryck mot grus/sten inte har samma effekt.
Om röret ligger i mjuk skyddssand finns det kanske större möjlighet att dra igenom bulkokopplingen.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

Thunna (trådstartaren)

#20 » 19:09:17, 24-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min tanke är ju närmast att du inte är utan vattenförsörjning under tiden du gör jobbet,
samtidigt kan ju risken vara att ett så gammalt rör går av när den ska dra en upprymmare som är ca 20mm större än gamla röret.

Vattnet har jag tänkt dragit på sidan medans jag krånglar med röret i backen.

Jag kommer troligtvis att dra med en vajer eller stång genom röret för säkerhets skull.
Grävarn är på 14ton, så den borde ju orka :grin:
Thunna
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:18:24, 27-06-2012
Ort: Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM400 -68
Ford P44 -75
BM621 -73


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se