Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Begagnade Band/Kedjor

2 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

mats757 (trådstartaren)

#1 » 13:06:27, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:wave:
Jag har en lite äldre bandgrävare hemma på Gården. En Poclain 125.
Jag behöver se över kedjorna till banden, men jag anser att 50-tusen för kedjor är lite för mycket.
Den ska som sagt bara vara hemma på gården.

Jag är inte helt hundra, men jag tror att band/kedjor från Volvo EC240 passar, men dom är för korta.
Så köper jag begagnade sådanna behöver jag 3 stycken band så jag kan skarva ihop, så det räcker.

EC240 måste väl vara en av dom vanligaste maskiner som går i produktion. Dom renoveras och underhålls för att undvika driftstopp.
Det borde bytas en hel del kedjor som är fortfarande 50% kvar på. Hur hittar man på sådanna? Självklart betalar jag en skälig ersättning.
Är det bara att ringa runt, eller är det någon som har tips?

Mats Lind
Hedemora
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125



Stridis2

#2 » 14:15:07, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har skrivit det flera gånger tidigare här på Maskinisten. När jag skulle byta band på min grävare så kunde jag köpa begagnade kedjor med plattor för ungefär samma pengar som nya kedjor med bult. Då fick jag problemet att byta plattorna själv, men nya kedjor var lättare att slå i masterpinnen i (ett moment jag oroade mig på tok för mycket för).
Jag tittade på kedjor från Bathso. Vill du ha kedjor från just Volvo hade jag hört med Swecon.
Är dina plattor användbara så är det möjligt att köpa lösa kedjor och återanvända dina gamla plattor. Finns flera återförsäljare av billigare kedjor. Entrack, Frillesås och Vematrack är de jag kommer på på rak arm men det finns fler. Finns flera trådar om detta också.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se