Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Importera minigrävare

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Jaman42 (trådstartaren)

#1 » 11:30:49, 24-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag håller utkik efter en minigrävare på 3-4 ton någonstans som jag ska ha till att fixa tomten vid nybygget. Förutom att kolla i Sverige så kikar jag även i övriga delar av europa. Verkar som att det finns en hel del intressant i Storbritannien, Belgien, Nederländerna och lite varstans. Jag letar efter något känt märke som inte gått vrålmycket och har minst en gräv- och en planerskopa, gärna med tilt men så länge hydrauliken finns så är det ju lätt att lösa i efterhand med.

Någon som har importerat grävmaskin och har lite erfarenheter att dela med sig av eller något allmänt tips till en förstaköpare?
Jaman42
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:29:29, 08-06-2015
Ort: UDDEVALLA
Sverige



Ptr

#2 » 14:31:31, 24-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte importerat.
Men som nybörjare och glad amatör så var tillgången att kunna ringa säljaren och få råd om hur arbetet skulle göras och hur man får loss en maskin som sitter fast men fortfarande sjunker osv helt ovärdeligt. Det är lätt att titta på vad man betalar men missa att se "de mjuka" värdera runtikring.

1 person gillar det här inlägget.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

backmouse

#3 » 17:25:15, 24-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ingen större kunskap. Men se till att CE papper finns med vid köp. Du kanske inte behöver det privat.
Men skall du sälja den vidare senare, så kan det vara avgörande.
Finns det snabb fäste monterat? Ofta inte samma typ som används i Sverige = svårare att hitta redskap.
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530

simon.dahlquist

#4 » 13:59:37, 13-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just det om snabbfäste är det fördel om det skulle vara S-fäste (svensk standard S30, S40,S45 ... S90) men det är heller ingen större sak att byta så länge det inte sitter en rotortilt på grävaren.
simon.dahlquist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:42:11, 07-12-2008
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Minigrävare Hanix N1502
Fyrhjuling Kymco MXU 500 med kombivagn


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se