Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Atlas 1404 tilt lyder ej & kan ej snurra

39 inlägg • Sida 3 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Hansborg

#31 » 19:15:25, 31-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag kollat lite på min ... Jag har också den ventilen du haft isär..


-Men det är den här längre bak, som du skall titta på...
Den ligger där under ena slangen..
Bild
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500



Lind1977 (trådstartaren)

#32 » 22:43:53, 31-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Nu har jag kollat lite på min ... Jag har också den ventilen du haft isär..


-Men det är den här längre bak, som du skall titta på...
Den ligger där under ena slangen..
Bild
Den 4 kantiga till höger i bilden? (hur hänger den ihop med pedalen?) :)

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91

Hansborg

#33 » 09:37:45, 01-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej inte den!
Den sitter 45 grader snett ner till vänster bakom den svartaste slangen sitter den, exakt samma som du haft isär tidigare!
Jag har inte själv hundra koll på hur detta hänger ihop, därav min försiktighet!
Hursomhällst.. denna ventil skall vara ca: 6 bar utsläpp, vilket i sin tur öppnar de låsta funktionerna som sväng, tillt låset, kanske även växelådan.
Det är väl bara bromsfunktioner som tillåts fungera vid lägre tryck helt enkelt!
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Lind1977 (trådstartaren)

#34 » 21:48:35, 01-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Nej inte den!
Den sitter 45 grader snett ner till vänster bakom den svartaste slangen sitter den, exakt samma som du haft isär tidigare!
Jag har inte själv hundra koll på hur detta hänger ihop, därav min försiktighet!
Hursomhällst.. denna ventil skall vara ca: 6 bar utsläpp, vilket i sin tur öppnar de låsta funktionerna som sväng, tillt låset, kanske även växelådan.
Det är väl bara bromsfunktioner som tillåts fungera vid lägre tryck helt enkelt!
Här finns en med lite grövre anslutningar. Kan man få tag på dokumentation och komplett schema på den här järnladyn månntro? Och i så fall var får man tag på det? :). Skulle vara intressant att försöka förstå mer hur allt fungerar från spak till rörelse och samtidigt kanske förstå vad som kan fela ihop med andra komponenter som i mitt fall tiltkolven och svängbromsen.
Min pappa är vid maskinen och har letat fann denna ungefär där det borde vara.
Behöver ta bort en del hållare buntband mm från slangarna först..

Mvh Andreas, tack igen för engagemanget :) Bild

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91

Martin_N

#35 » 23:37:02, 01-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade samma funktion på min 1202D men den öppnade vid 4,5bar. Är väl en form av säkerhetsventil, om trycket sjunker prioriteras bromsarna.
På min tryckmätare var det 2 visare en röd för bromsen och en svart för övriga funktioner. När jag startade maskinen gick den röda upp till 4,5 först därefter började den andra gå upp i tryck.
Martin_N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:59, 12-02-2007

Hansborg

#36 » 20:42:13, 02-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lind1977 skrev:Här finns en med lite grövre anslutningar. Kan man få tag på dokumentation och komplett schema på den här järnladyn månntro? Och i så fall var får man tag på det? :). Skulle vara intressant att försöka förstå mer hur allt fungerar från spak till rörelse och samtidigt kanske förstå vad som kan fela ihop med andra komponenter som i mitt fall tiltkolven och svängbromsen.
Min pappa är vid maskinen och har letat fann denna ungefär där det borde vara.
Behöver ta bort en del hållare buntband mm från slangarna först..

Mvh Andreas, tack igen för engagemanget :) Bild

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk


Japp håller med om allt man skulle behöva...

Nu är det nog bara att gå till attack på den hittade ventilen, vilket tryck den skall ha vet jag inte , jag råkade få till 6 bar bara!
Eftersom jag varit ut å grävt lite nu, kan jag konstatera att idag funkade inte växelspaken svängen före 6bars gränsen överskridits.. bara hand/fotbroms funkade ..
+ att det även idag börja pysa luft när 2an kopplades in.. troligen under växelspaken. inte på långt första gången, men inte alltid...
Det finns en annan ventil jag inte har en susning om,bild.

Denna ventil ser ut att skall vara 2 spolar på??
Slangen med slanklämman på har jag gjort själv,eftersom det i detta rör blåste ut luft lite när det passade sig??
Slangen tog jag upp igenom hyttgolvet, med en kran på, som jag kan laborera med när det börjar jävlas för att tala klarspråk!
Vet inte vad denna är till för men kan tänka mig att den hänger ihop med tidigare dilemma??
Ventilen ligger längs med hyttdörren under golv.
Bild

Här är ett rör pluggat, en givare utan tillkopplad ledning??
Ligger nära tidigare ventil
Bild
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Martin_N

#37 » 21:05:54, 02-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin_N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:59, 12-02-2007

Lind1977 (trådstartaren)

#38 » 12:08:01, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite uppdateringar! Hade lite proffshjälp på plats med min far, och tilt en är nu igång. (visade sig att det var en trasig ände på en kabel som visade spänning, men när man höll inne funktionen försvann spänningen).
En hydraul går fram till stickan, där det sitter en ventil som styrs med elkabel till 3 olika funktioner. Rotor, tilt eller redskapsfästet.

Alla kopplingar mm var lätta att lossa under maskinen men inget konstigt hittades. Ok, i pedalen försvann ett kilo om man inte fick upp pedalen helt men med lite wd40 så blev pedalen piggare. Tydligen är det kopplat som så att om en luftkrets inte ger motstånd utan läcker, stryps den kretsen. För mycket luft kan läcka ut vid cylindern och nya tätningar är beställda. Vi får se om det kan vara så.

Sist men inte minst, maskiner ska ut och motionera bör nog köra en timme i sträck eller ett par i månaden för att allt ska funka. Svårt att vila sig i form ;)

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91

Lind1977 (trådstartaren)

#39 » 21:40:11, 18-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror att jag kan avrunda denna tråden för denna gången! :)
Tilt en var dåliga kablar, bara att göra om änden så fungerade den funktionen igen.

Trumbromsen hade fastnat och likaså cylindern som styr denna. Bara att ta isär och Lea upp, lite smärjelduk på cylinderns kolv. Och lite fett. Men inte räckte det. Tydligen känner systemet av om en krets läcker för mycket luft. För efter nya packningar i cylindern så fungerade den riktigt. Vis 6,5 bar drar den sig till rätt läge! :)
Bara att testa det hela utanför garaget och jaga stenar i åkrarna ;).

Tack för alla idéer och tips!

Mvh Andreas

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

3 personer gillar det här inlägget.
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Hymas 89 och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se