Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Atlas 1404 tilt lyder ej & kan ej snurra

39 inlägg • Sida 2 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Martin_N

#16 » 19:40:21, 07-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Regelbunden behandling med tunn rostskyddsolja i förebyggande syfte är min rekommendation. Samt motion av svängbromsen innan arbete varje gång du startar maskinen (Om den inte går dagligen).
Martin_N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:59, 12-02-2007

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Lind1977 (trådstartaren)

#17 » 18:17:25, 18-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag monterade farsan bronstrumman och då kom det mesta på plats, tornet snurrar som det ska bromsbackarna tar inte emot när den ligger i friläge. (tryckluft cylindern ej monterad ännu) Testade cylindern men den "pustar" mycket svagare än vad den gjorde då trampan i hytten fungerade som den ska.
Cylindern ändrade sig inte heller. Finns samma lösning på flera grävare än bara atlas?

Tidigare bytte vi packningar i fotpedalen men det kan ju ändå vara något annat med tryckluften som inte går rätt. Om man lossar lite på slangarna under pedalen bör väl en vara fullt tryck på? Det finns ju en möjlighet att slangarna är förväxla vid monteringen.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91

Lind1977 (trådstartaren)

#18 » 10:57:53, 22-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har monterat ur pedalen igen, så här ser den ut, kan vi ha växlat håll på Den markerade biten? Det går att montera tvärtom med dumpventilen åt andra hållet och då byter ju in/ut plats (vilket som nu är in/ut av de 2 anslutningarna). Har inte lyckats spåra vart slangarna tar vägen (hela maskinen är ju full med slangar ;)) men när den ena lossas lite pyser lite svagt och när allt var monterat låter det ett litet pust från dumpventilen. (när vi öppnar Cejn-uttaget vid tryckluftstanken är det fullt tryck och blåser ordentligt). Det måste väl vara raka rör till pedalen för att den ska orka ändra cylindern vid bromsen?
Bild
Bild
Bild
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91

Martin_N

#19 » 19:24:16, 22-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag inte mins fel så är det en Knorr-Bremse. Kan du hitta någon beteckning på den så kan du söka på Knorr-Bremse
http://www.knorr-bremsecvs.com/sv/activ ... tion_1.jsp

Jag måste lära mig att infoga en länk.
Martin_N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:59, 12-02-2007

Lind1977 (trådstartaren)

#20 » 21:33:13, 22-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, jag har sökt på deras sida och även ringt och pratat med dom. Har en sprängskiss som inte är helt tydlig, de ville själva bara skicka ut info till sina samarbetspartners. Lyckades dock få tag på sprängskiss och vad jag kan se på den så sitter den rätt. Dumpventilen är åt rätt håll. Vad vi kunnat se kommer slangen från ett ställe med ganska många uttag på. Jag har inte sett den själv, farsan är på plats och hade hittat den. Men nog borde det väl vara ganska bra tyck för att styra cylindern? Ska se om jag kan ordna någon mer bild på "dördelaren"


Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91

Martin_N

#21 » 10:00:44, 23-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På 1202D som har liknande pedal behövs över 6.5 bar för att släppa svängbromsen
Martin_N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:59, 12-02-2007

Lind1977 (trådstartaren)

#22 » 23:25:12, 28-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten uppdatering. Har tvättat maskinen ren från alla gamla löv och mossa. Och letade sedan vart slangarna går. Nederkant på fotot är där pedalerna sitter i hytten. Fram till höger är hjul/färdbromsen märkt ledningen med blått på bilden. Den verkar vara ihopkopplad som ett H med ledningen till svängbromsen. (lossar man anslutningen lite vid högra pedalen är det ett riktigt tryck.
Det sitter någon form av reducering? Med en givarkabel märkt med gul på bilden, vad är det och hur fungerar den?
Verkar ha en justerskruv ca 10 mm sexkant i änden.

Hur kommer det sig att ledningarna är skarvade men samtidigt verkar det komma var sin ledning med matning?

Mvh Andreas Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171028/126371f372c604130d31930aa197419c.jpg


Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91

Hansborg

#23 » 09:41:40, 29-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Lind1977 (trådstartaren)

#24 » 15:32:11, 29-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för påminnelsen hansborg! Det hade jag missat om din maskin. Har felsökt och försökt se vart ledningarna går, men det är inte lätt. När man tror att detta måste vara källan så finns det ingen luft alls i den slangen.
Men fotbromsen till hjulen fungerar ju utmärkt.
Ska försöka titta mer nu när vi tagit in maskinen i garaget (ingen sommar ute längre ;).

Hade du ett schema på luften som kanske stämmer med våran maskin? :)

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91

Hansborg

#25 » 16:14:14, 29-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

här finnes schema, skrolla ner till bondens redigerade version för bästa bild.
Hansborg @ [Grävmaskiner] ATLAS 1304 renovering!
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Lind1977 (trådstartaren)

#26 » 16:15:09, 29-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort tack! :) här ska kollas!

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91

Martin_N

#27 » 18:36:48, 30-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det bra tryck före reduceringen så kanske nästa steg är att plocka isär reduceringen och se om något rostat fast i den. Men jag tror det är en fjäder i den så var försiktig när du skruvar isär den
Martin_N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:59, 12-02-2007

Lind1977 (trådstartaren)

#28 » 18:53:22, 30-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering på vad som skett under dagen och gårdagen. Tyvärr tillbaka till ruta ett.

Har testat cylindern till en vanlig kompressor och den arbetar som den ska. Hade även isär den en extra gång i jakt på något som kunde vara fel med oringen.

Mycket tryck före reduceringen och T kopplingen med en mindre slang ansluten på sidan. Denna T-koppling var en aning böjd men jag tittade igenom den helt fria luftvägar mellan källan och slangen till pedalen.
Konstruerade en liten mätare på en teyckluftsreducering och T kopplingarna före reduceringen ligger samma tryck som visas i hytten. Vid pedalen och vid cylindern är det bara ca 2 bar.

Plockade isär reduceringen membranet såg fint ut, en liten fjäder och en plastbit som inte var helt rund. (såg precis ut som hansborgs lite smuts fanns det på inkommande luft torkade bordet det innan jag monterade ihop allt.

Fortfarande samma situation.. Justerade skruven på reduceringen 3 varv åt ena hållet utan någon skillnad skruvade jag tillbaka igen.

I brist på annat prövade jag att skarva ihop och koppla förbi reduceringen helt och hållet. Nu måste det bli blåsa av det! Men till min förvåning var det lika dåligt tryck. Tycker det verkar helt omöjligt och får låta maskinen vinna innan man helt förlorar förståndet ;)

Bifogar lite bilder på dagens felsökning. Konstigt att alla anslutningar var så lätta att skruva isär och ihop igen. BildBildBildBild

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91

Hansborg

#29 » 19:49:52, 30-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det någon mer liknande redusering där under hytten?
Min går tvärsöver hyttgolvet den jag repade... din ser ut att gå till broms fotpedalerna..
Min blokerade svängen, växling, tiltlåset.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Lind1977 (trådstartaren)

#30 » 19:59:49, 30-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna är kopplad direkt till svängbroms pedalen, slangen svänger svagt 90 grader till vänster där pedalen sitter. (på bilden där jag kopplade förbi reduceringen går luften direkt genom T koppling och sedan till pedalen.
Hjulbromspedalen får matning direkt från "H" skarvarna före reduceringen.
En annan sak jag upptäckte i början av tråden är att trycker jag ner vänstra knappen ovanpå vänster styrspak och försöker ändra med knapparna ovanpå högerspaken klickar ett relä under stolen men jag får bara samma funktion som om jag skulle kört enbart knapparna på högerspaken dvs rotatorn.
Jag trodde att detta styrdes framme vid fästet för skorporna. Men kan det vara så att några av alla kopplingarna som finns på undersidan av maskinen där reduceringen mm sitter? Eftersom den funktionen också lagt av kanske de hänger ihop?


Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], steksund och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Vikabacken

Klaravik

Bobcat

glappfri.nu

Beck Maskin

Crazyride

ME

Ygsbostudios

Koneita

Kilremslagret

Nordicc

Bra Verktyg

XLKLäder

SSL Certificates