Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

liebherr 901 motor

17 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

a.ostlund (trådstartaren)

#1 » 20:05:53, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
har skaffat en gammal Liebherr 901 och grävde lite på gården, hade oturen att generatorremmen gick av och lyckades hamna under och krängde av remmen till luftkylningen, tyvärr så fungerar inte elektroniken så såg ingen varning för det fören den tappade varv, slog av direkt och såg felet, men troligen för sent då den inte startar och låter "klunkande" när man försöker. Har inte hunnit undersöka vad som hänt men troligen så blev den alldeles för varm så den har väl gått sönder invändigt något.

Går det att få tag i motordelar till en sådan och i så fall vart?
Eller vet någon en annan motor som man kan byta ut till utan för mycket jobb med fästen och allt och som får plats ?

mvh Alexander
a.ostlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:33, 01-08-2017
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)



Turbodiesel

#2 » 20:19:47, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är den luftkyld så sitter det en deutzmotor i den, delar är normalt inget problem till dom. Motorplåten borde du hitta om du söker lite.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

a.ostlund (trådstartaren)

#3 » 20:29:47, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

okej, sökte lite på liebherr men kanske lättare att söka på motorbeteckning istället, kanske sitter i andra maskiner än liebherr?
a.ostlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:33, 01-08-2017
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Turbodiesel

#4 » 20:33:09, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligen, men det är smärtfriast att reparera befintlig motor som passar i maskinen. Åtm kolla hur det är fatt med den.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

a.ostlund (trådstartaren)

#5 » 20:41:12, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jepp, som sagt, har inte kollat så mycket ännu då det blev så fruktansvärt mörkt ute direkt men testade och drog på starten och den går runt i alla fall, dock hoppa den inte igång direkt och vart något konstigt klonkande ljud men kanske fungerar imorgon när den fått kyla ner sig. Läste något om att luftkylda motorer tål rätt mycket. Har man tur så är det inget allvarligt i alla fall. Kollade motorn var en Deutz F3L 912 och verkar finnas delar att få tag på :)
a.ostlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:33, 01-08-2017
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Turbodiesel

#6 » 20:50:48, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter den konstigt redan på startmotorn imorrn så tycker jag att du ska undvika att till varje pris få igång den.. Luftkylda motorer är inte skottsäkra de heller, och utan kylning trivs de inte någon längre stund.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

a.ostlund (trådstartaren)

#7 » 21:20:20, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jepp, drar bara ett par varv och lyssnar imorgon.
Annars får det bli att riva isär den och kolla vad som hänt.
a.ostlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:33, 01-08-2017
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

torbjorn_forsman

#8 » 21:45:59, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och när maskinen väl är igång igen, så är ett tips att INTE köra vidare förrän allt som har med temperaturövervakning mm att göra är i ordning.
Äldre Deutz hade en mycket tillförlitlig anordning för att varna för rembrott - strömbrytare som känner av om den fjäderbelastade remspännaren går ut i ändläge, och då sätter igång tutan. Det fanns också en varningskontakt i tempmätaren, vet ej om den slog till tutan eller bara tände en varningslampa.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

a.ostlund (trådstartaren)

#9 » 21:50:01, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

aha, det skall jag undersöka :) ska även följa kablar och kolla om jag får igång tempmätaren, som då troligen mäter temp på oljan ?
a.ostlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:33, 01-08-2017
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

torbjorn_forsman

#10 » 22:02:21, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På Deutz äldre 514-motorer mäter tempmätaren temperaturen på en av topparna (och det är en vätsketermometer med ömtåligt kapillärrör, dock är den oberoende av elsystemet). Det skulle dock förmodligen inte skada att dessutom ha en oljetempmätare. Rimligtvis blir ju toppen het fortare om motorn plötsligt blir utan kylning av någon anledning, men det finns ju situationer då man kan tänka sig att oljan blir otrevligt varm utan att det märks uppe vid toppen.
Finns det oljekylare på din maskin? 514 tycks ha oljekylare bara på utföranden med 4 eller fler cylindrar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

a.ostlund (trådstartaren)

#11 » 22:15:07, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

aha okej,

jo det sitter en sån där spiral innanför en fläkt som drivs utav remmen som hade hoppat av.
Blir intressant och se vad som hänt med motorn, den tappade varv men jag skyndade mig att slå av den, den går runt efter så har inte nypt men kanske kolvringarna gått. Eller vevlagren, men jag hoppas mer på något uppe vid cylindern för om jag förstått rätt utav bilder jag hittat än så länge så verkar den vara rätt så lätt mekad upptill och man slipper ner med tråget.

Försöker hitta någon verkstadshandbok men inte hittat ännu.
a.ostlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:33, 01-08-2017
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

magirus

#12 » 17:10:09, 19-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På den stora fläktkåpan (om det nu är en Deutz) sitter en skylt nitad.
Där står motortyp och litt annat.
Några bilder på motorn gör det enklare att hjälpa dej att identifiera motorn.
Den lilla varningslampan mitt i tempmätaren har ingen ström till sej, den tänds tydligen med sån värmeinduktion!
magirus
 

a.ostlund (trådstartaren)

#13 » 22:30:07, 19-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en Deutz F3L 912.

Hade tur denna gång, idag starta den och gick som vanligt.

Tog direkt tag i detta och kollade upp allt, och varningen ifrån spännaren hade de dragit egen kabel till som hade dålig kontakt så åtgärdade det, och köpte även en summer från kjell och CO direkt och monterade dit så nu hör jag direkt en rem går av :) har grävt i några timmar idag utan problem. Eller utan motor problem i alla fall. Måste fixa en huvudbromscylinder då den är trasig så har lite svårt att stå stilla när man gräver. haha. Sen så saknas kardan för framhjulsdriften, vet ej varför, om det är något som är trasigt så dem plockat bort eller om den aldrig suttit där? medbringarna ser väldigt rena och fina ut för att det ska ha suttit någon där. Men känns ju konstigt om den aldrig har suttit där också, för varför sälja maskin utan?

Frågan är vart jag får tag i en kardan till den.

1 person gillar det här inlägget.
a.ostlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:33, 01-08-2017
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

rospigg

#14 » 22:42:03, 19-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om din axel råkat ut för samma fel jag hittade i en differential, då en 902:a, så ska du kolla om det sitter någon diff (kronhjul osv.) innan du jagar rätt på en kardanaxel. (se min tråd om detta, bilder säger mer än många ord)
[Grävmaskiner] Liebherr 902 missljud i transmission
På den maskinen plockade jag ur drivaxlarna och diffen och tog bort kardanen, drivning bara på en axel, således.
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

a.ostlund (trådstartaren)

#15 » 22:46:16, 19-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

tack för tipset,. skall dubbelkolla detta, fast det ser ut att vara orört allt men lika bra att kolla en extra gång :)
a.ostlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:33, 01-08-2017
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se