Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Reparation svängmotor Hanix N1502

45 inlägg • Sida 3 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Jac

#31 » 10:23:44, 05-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra med en oskadad del att ha som mall men hur gick själva formningen till?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



kimmen

#32 » 11:15:35, 05-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker du har gjort ett mycket bra jobb. Skulle önska att du kunde nyttja lite mer av gamla kuggarna, men det går säkert inte

Men jag tror att du har en axel som är felhärdad från början, du skulle inte kunna svetsa en härdad axel med migen på detta sätt som du gör, utan att det blir sprickbildning
Sedan brukar inte en härdad axel haverera på detta sätt, brukar bli krosskratrar med delvis lösa hela kuggbitar

Står fortfarande för att du skall köpa en ny axel innan det är för sent
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

2 personer gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

hobbymekk

#33 » 22:54:15, 05-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den har väl antagligen bara varit ythärdad från början, och gått sönder. Så har någon tidigare svetsat i den för att få igång maskinen, så då försvann den lilla härdning som fanns. Min gissning är att det inte är någon härdning kvar i denna änden av axeln. Är stålet hyfsat mjukt så förstör det ju inte kuggkransen. Se till att ha det rejält infettat med bra kvalitet på fett

2 personer gillar det här inlägget.
hobbymekk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:33, 19-04-2017
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: JCB 803 -94
Huddig 960 -96
Valmet 405

simon.dahlquist (trådstartaren)

#34 » 08:03:59, 06-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, eftersom kuggarna har nästan enbart nötningsskador så är högst troligen axeln felhärdad från början, eller i alla fall efter svetsningen gjordes förra gången. Därför ska jag nu montera ihop det så axeln får nötningstillpassas emot kuggkransen som är mycket hårdare. Därefter ska jag ta lös den och härda kuggarna så de håller längre.

Slipningen gick till så att den sattes upp i slipmaskin så slipskivan tangerar den kvarvarande delen av ursprungstanden och sedan slipa ut denna profil över det svetsade godset för nya tanden. Tyvärr ingen bild på detta.

5 personer gillar det här inlägget.
simon.dahlquist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:42:11, 07-12-2008
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Minigrävare Hanix N1502
Fyrhjuling Kymco MXU 500 med kombivagn

simon.dahlquist (trådstartaren)

#35 » 01:06:31, 12-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grävaren är nu äntligen efter några om och men ihopskruvad och testkörd. Dock ej med några större krafter för svängen mer än lätt planering av grus.

Jag ska imorgon göra första kontrollen och återfetta kransen rikligt men än så länge verkar det bra.

Nästa moment blir att tömma hydraultanken och rengöra insugsfiltret då maskinen går extremt sakta när den är nystartad. Jag misstänker att det är skit i tanken som lägger sig i botten och slammar igen insuget när den stått ett tag och detta virvlar upp när maskinen har varit igång ett tag.

En referens till extremt sakta så vid fem plusgrader ute rör sig knappt stickan vid fullt öppen ventil och full gas.

När maskinen har varit igång 15-20 min börjar den gå i normal hastighet och gasen måste regleras ned för att inte hydrauliken ska gå varm.

1 person gillar det här inlägget.
simon.dahlquist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:42:11, 07-12-2008
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Minigrävare Hanix N1502
Fyrhjuling Kymco MXU 500 med kombivagn

JengaPRO

#36 » 07:24:55, 13-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kuggar ska härdas. Hur hade du tänkt fixa det?
Ingår härdning i 7500 plus moms?
Jag skulle inte heller få för mig att laga det där. Du kan aldrig få till närmelse så hög hållfasthet som du en gång hade.
Som någon sa här risken är att du har sönder kuggkransen när den börjar kugga över.
Betalar man liten för en gammal maskin så gör man det för att det kommer att komma en massa reparationer. Kanske är det så att alla maskiner till det priset har en massa saker som behöver göras. De maskiner som inte har det kostar mer.
Jag förstår hur du tänker men utan den här delen så är maskinen inte värt något.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

simon.dahlquist (trådstartaren)

#37 » 19:04:15, 13-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anledningen att det gick så bra att svetsa är nog som många antytt att det inte är mycket till härdning kvar i axeln.

Nu har jag anlöpt axeln och ska köra med den ett tag och låta den mjuka axeln nöta in sig emot den härdade svängkransen. Sedan ska jag härda axeln. Det gör jag genom att upphetta kuggarna och sedan kyla snabbt. Troligen uppvärmning med gas och sedan kylning i olja.

Jag gillar att fixa och laga saker men helt klart om jag var beroende av grävaren på heltid hade jag inte funderat på att köpa axeln eller ej men då hade jag nog heller inte köpt en så pass billig grävmaskin.

Nu ska jag göra de betalda jobb som är inbokade i höst och sen i vinter se om jag kopplar in oljekylare och byter till hydrauliskt tiltbart skoplås som jag ska bygga själv.

3 personer gillar det här inlägget.
simon.dahlquist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:42:11, 07-12-2008
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Minigrävare Hanix N1502
Fyrhjuling Kymco MXU 500 med kombivagn

magirus

#38 » 19:07:46, 13-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser fram mot fler intressanta inlägg om denna maskin!! :thummar:

3 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

kimmen

#39 » 20:30:15, 13-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, du kommer inte att kunna härda axeln bara med att värma den och kyla, du måste tillföra kol till materialet
Ett knep som man gjorde förr för att tillföra kol var att man lindade in materialet i tidningspapper och det fick ligga glödande i många timmar,
Efter det kunde man värma upp och kyla, då blev det ythärdat där kolet trängt in i matrialet
Kanske det finns någon annan här som kan förklara det här bättre, eller som har andra enkla knep åt dig för att ythärda
Senast redigerad av kimmen 21:11:06, 13-10-2017, redigerad totalt 1 gång.
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

2 personer gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Rubert

#40 » 20:42:36, 13-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du bara härdar och inte anlöper efteråt finns det en risk att kuggarna blir för hårda och brister vid belastning.
Ett problem är att man ofta inte vet egenskaperna hos de material man har "skrotlådan"
För kända material kan man hitta uppgifter från ståltillverkaren om härd- och anlöpningsdata.
En länk om "hemmahärdning"
http://handbok.alternativ.nu/Hantverk/S ... C3%B6pning

Lite mera seriös dokumentation från Uddholm.
http://www.uddeholm.se/files/Heat_treat ... 610_e5.pdf
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

simon.dahlquist (trådstartaren)

#41 » 00:11:35, 14-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har anlöpt axeln genom att värma den till ca 300 grader och sen låta den sakta svalna i aska över natten. Det gamla sättet att tillföra kol. Sen tänkte jag härda genom upphettning och sedan kyla i olja.

Fast jag kanske borde anlöpa efter härdningen istället/också?

1 person gillar det här inlägget.
simon.dahlquist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:42:11, 07-12-2008
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Minigrävare Hanix N1502
Fyrhjuling Kymco MXU 500 med kombivagn

Rubert

#42 » 12:18:20, 14-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du tittar i länkarna jag skickade så ser du att anlöpning efter härdning är förutsättning för att resultatet ska bli bra.
Det du beskriver som anlöpning i ditt inlägg är väl att betrakta som avspänningsglödgning och uppkolning av ämnets yta för att höja dess kolhalt och göra den härdbar, sätthärdning.
Finessen med sätthärdning är att godsets yta som uppkolats till en kolhalt strax under 1% kan härdas medan objektets inre som kan bestå av ett icke härdbart stål (kolhalt< 0,2%) och förblir "segt" också efter värmehehandlingen.

Jag har ingen praktisk erfarenhet av så avancerad värmebehandling så det jag skriver om grundar sig på axplock från webben.

2 personer gillar det här inlägget.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

simon.dahlquist (trådstartaren)

#43 » 20:25:27, 14-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja Rubert, det jag skrev var anlöpning är nog avspänningsglödgning, det är nog helt sant. Anledningen till det var just att minska hårdheten i kärnan på de svetsade kuggarna för att den ökade segheten ska göra att de håller längre utan att gå av samt att öka kolhalten i stålet på ytan för att möjliggöra ythärdning efter tillpassningsnötning.

Jag är heller ingen expert på detta område utan har också plockat ax från nätet och av knivsmeder som jag känner.

1 person gillar det här inlägget.
simon.dahlquist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:42:11, 07-12-2008
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Minigrävare Hanix N1502
Fyrhjuling Kymco MXU 500 med kombivagn

Rubert

#44 » 21:16:08, 14-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas att det kommer att fungera.
När jag har gjort någon specialreparation så har jag varit lite ödmjuk när jag använt dom i början för att sedan så småningom köra på som vanligt när dom mot förmodan har fungerat.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

simon.dahlquist (trådstartaren)

#45 » 12:45:55, 15-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det hoppas jag också. Eftersom jag garanterat inte har fått axeln lika hård som kuggkransen som är intakt tror jag att det värsta som kan hända är att jag skulle få en havererad axel igen. Har svårt att tro att kuggkransen skulle kunna skadas av det. Just för att det är öppet nertill så eventuella lösa tänder kan inte skada andra delar. Annat vore det om det var i planetväxeln istället.

3 personer gillar det här inlägget.
simon.dahlquist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:42:11, 07-12-2008
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Minigrävare Hanix N1502
Fyrhjuling Kymco MXU 500 med kombivagn


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se