Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Poclain 60 Hjulgrävare!

19 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

ac tc

#16 » 11:59:35, 12-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte funderat på att hänga gripen i en vanlig rotator? ( som en timmer kran )
- inte så dyra
- skonar gripen från brytkrafter
- du kan snurra bäst du vill
ac tc
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se

Kotten (trådstartaren)

#17 » 16:38:09, 12-10-2017

Jo tänkte ha möjlighet att använda båda, men vill ha fäste på ändå så den är lite mer användbar :smile: så b18 fäste med hål i mitten av plattan(om det inte avråds?) där man kan koppla rotator, tror jag får mer jag kan använda den till då
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 100 inlägg

Sverige
Maskin: Deutz D10006 -74
Poclain 60PL -83

Kotten (trådstartaren)

#18 » 18:41:48, 21-10-2017

Nu har jag varit igång igen! Är mycket annat på gång nu, men när grannen behöver hjälp av maskinist så finns det tid! :smile:
Körde hem ett lass gödsel åt henne i onsdags, stod sen och högtryckstvättade koskit från flaket i mörkret innan jag målade svetsarna på de nya flaklåsen till vagnen. Idag blev det att rulla dit med grävaren och peta runt lite då gräsmattan skulle jämnas ut med lite jord, sen skulle resterande 13 ton blandas med gödseln och spridas ut för en ny rabatt. Gräsmattan var extremt vattensjuk, så det blir nog att gräva damm till våren! Stod på några rejäla plank, sen när man skulle en extra liten bit var det att snabbt dra hem för att skruva ihop provisoriska körplåtar, syns inte på bilden men maskinen sjönk iaf inte! :grin:
Bild
Medans jag höll på och jämnade ut jorden tog hon en bild på mig, eller rättare sagt maskinen!
Bild
Slutresultat! Hon var nöjd och då är jag också det, kom ihåg att jag inte är arbetar som maskinist så detta är bra för mig :smile:
Detta blev dagens stora arbete, alltid kul att hjälpa till :thumme: Kommer mer från mig när projekt grip,mm är igång!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 100 inlägg

Sverige
Poclain 60PL -83

Kotten (trådstartaren)

#19 » 18:11:05, 25-11-2017

Nu är det dags för uppdatering!
Sen senast har det bara varit blött så har inte kunnat gräva för att maskinen troligen skulle satt sig, men den har fått agera kran och lite sånt, så den står inte bara! :smile:
Nu återstår bara lite småsaker innan den får vila inför vintern. Nästa år hoppas jag bygga något skjul den kan få stå under, speciellt eftersom den stått inne de senaste 15 eller något åren.

Har också något nytt att visa, har asat hem en skogsvagn som jag tänkt bygga flakmodul på och sen dra efter grävaren! Alla hjulare måste ju ha en liten vagn efter! :grin:
Bild
Var ganska smutsig så jag tog fram högtryckstvätten och piskan och körde ett tag på den
Bild
Det blev som en helt ny vagn! Var faktiskt förvånad över vad fin vagn jag fått i delbetalning för 17 mils traktorkörning förra helgen :insomnia: :hurra: Här är några fler bilder!
Bild
Bild
Planen nu blir att rulla in den i verkstaden i vinter, sen byta till hitchögla och helt enkelt börja bygga någon ram jag kan lyfta på ovanpå och låsa fast på chassit.

Blir alltid mindre än man tänkt sig när man väl sitter och skriver, men här är iallafall mina planer nu :grin:

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 100 inlägg

Sverige
Poclain 60PL -83

Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt