Jomenvisst
Har ju faktiskt varit hyfsat väder med tanke på årstiden.
Tappade ur motoroljan och där var en hel del vatten.
Å andra sidan var kylsystemet så gott som tomt.
Hmmmm......
Nåväl, lossade hydraulpumpen och vinklade undan den (vilket är rätt knöligt om slangarna sitter kvar) så att det gick att ta bort svänghjulskåpan.
Då kunde man skruva i tre M12-bultar i svänghjulet och dra runt motorn med ett spett.
Tog även bort ventilkåpan så att man kunde se om ventilerna rörde sig som dom skulle.
När jag såg att motorn gick att dra runt så hällde jag på ny motorolja.
Drog väl runt
ungefär 20 varv manuellt.
Kopplade in batteriet igen men startmotorn orkade inte dra runt.
Kopplade in ett extra
batteri med startkablar och då rörde sig maskineriet ibland.
Startförsök, vila lite, startförsök, vila lite .....
Höll på så här nästan en timma, isoleringen på startkablarna smälte men till slut hostade motorn igång.
Rök som s*t*n och lät lite mysko, men den gick.
Lät den gå en timma medan jag fyllde på 4 liter kylarvätska (systemet ska rymma 5 liter).
Stängde av och provade att starta med ett batteri.
Icke, fortfarande trögt men med extra batteri så startade den.
Nå, nu går fanskapet i alla fall så då återmonterar jag allting, så jag kan räta upp bommen och vända maskinen så jag slipper ha plogen i vägen.
Sedan fick den stå i några dagar innan jag skulle titta på den igen.
Hoppade in i maskinen och hann knappt sätta i nyckeln innan motorn hoppade igång hur snällt som helst, utan extrabatteri.
Spinner som en katt
Dock läcker den kylarvätska, men inte in i motorn verkar det som.
Det droppar däremot ut på marken, så jag får leta lite var det kommer ifrån.
Så långt har jag kommit nu, hoppas kunna hitta kylarläckaget men sedan får den stå fram till våren då den ska få sig en storservice.
God fortsättning på er