Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Airman 3,8

7 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Jooompa (trådstartaren)

#1 » 17:15:55, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena på er :)

Jag har köpt tomt med ett litet hus på som ska byggas ut och samt ett nybygge av ett garage så grävas lär det göras. Har ingen erfarenhet av grävare med kör telskoplastare på dagarna :cool:

Är i tänkarna att köpa en beggad grävare. Har funnit en Airman 3,8 2013 med drygt 1100h
ser fin, ett litet glapp är det i bommen. Encon roto som är lite större, mer gjort för en 5t enl säljaren samt 3 skopor o klima i hytten. Pris 300k+

Är det något att ha eller finns det något som jag ska tänka på just Airman, en jäkla djungel det här..sneglar på volvo 3,5 men det jag hittat har för många timmar
prisklass 3-400k+ är min prisbild
Jooompa
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:10:15, 29-09-2017
Ort: Stockholm/ Åkersberga
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Merlo 4026
Merlo P25.6



Kotten

#2 » 18:59:39, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och välkommen på forumet! :grin:
Nu vet jag inget om airman i sig men är det lätt/möjligt att hitta reservdelar? Kanske är en bra maskin men har aldrig hört om det innan och finns inga delar att köpa vore det en väldigt dyr affär efter ett tag. Också, en så liten grävare med rototilt, till och med lite för stor rototilt, låter VÄLDIGT vinglig och ostabil. Vet att det nämns i många trådar om +- med rototilt på så små maskiner och det stora - är att det kan bli gungigt och dant, kan ha fel dock, men kan vara bra att ha i åtanke. :smile:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Åsa-Nisse

#3 » 19:11:26, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Airman= Hitachi.
Jag har en Ax 35 - 2001 med 6000 tim och den funkar kanon efter lite kärlek och handpåläggning.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Jooompa (trådstartaren)

#4 » 19:47:07, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kotten skrev:Hej och välkommen på forumet! :grin:
Nu vet jag inget om airman i sig men är det lätt/möjligt att hitta reservdelar? Kanske är en bra maskin men har aldrig hört om det innan och finns inga delar att köpa vore det en väldigt dyr affär efter ett tag. Också, en så liten grävare med rototilt, till och med lite för stor rototilt, låter VÄLDIGT vinglig och ostabil. Vet att det nämns i många trådar om +- med rototilt på så små maskiner och det stora - är att det kan bli gungigt och dant, kan ha fel dock, men kan vara bra att ha i åtanke. :smile:



Tack :)

Har sett flera Airman grävare runt om i stan så jag borde kanske kolla med dom ägarna hur dom upplever den saken, bra tips :)
Det där med rototilten kan jag tänka mig är mer kännbart för er som jobbar dagligen med det, jag såg det mest som en fördel för att den ska klara av lite hårdare tag men som sagt, vad vet jag :-/
Tack för svar Kotten :buga:

1 person gillar det här inlägget.
Jooompa
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:10:15, 29-09-2017
Ort: Stockholm/ Åkersberga
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Merlo 4026
Merlo P25.6

mathiast

#5 » 20:06:34, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra maskin men trånga hytter,extremt sällsynt att man reparerar något på dom pga låg kvalitet.
Om jag inte minns fel så köpte hitachi airman men maskinerna finns under sina egna märken och färger trots att dom är indentiska .
Funkar bra att köpa delar hos hitachi även om du har en grön/blå.

2 personer gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Jooompa (trådstartaren)

#6 » 20:25:02, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Bra maskin men trånga hytter,extremt sällsynt att man reparerar något på dom pga låg kvalitet.
Om jag inte minns fel så köpte hitachi airman men maskinerna finns under sina egna märken och färger trots att dom är indentiska .
Funkar bra att köpa delar hos hitachi även om du har en grön/blå.


Hitachi har jag hört ska vara bra maskiner så det låter tryggt :) ang hytten så upplevde jag inte den speciellt trång för mig men absolut en bra tanke att tänka på om jag kollar på andra maskiner

1 person gillar det här inlägget.
Jooompa
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:10:15, 29-09-2017
Ort: Stockholm/ Åkersberga
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Merlo 4026
Merlo P25.6

Åsa-Nisse

#7 » 10:23:20, 02-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beträffande service och reservdelar till Airman så har du det i Järfälla. Beck Maskin AB

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: albin och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se