Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Glapp i svängmotor? Volvo EC35C

2 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Jole (trådstartaren)

#1 » 18:14:00, 15-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Relativt ny på forumet så jag ber om ursäkt om formateringen på inlägget inte är helt 100.

Nu till saken. Har skaffat en EC35C årsmodell 2011 som gått 1400 tim. Inga större problem men det är en sak som stör mig. Det är ett litet glapp i rotationen på hytten. Den vajar lite fram och tillbaka vare sig maskinen är igång eller inte. Hade en servicekille förbi som påstod att det var ett normalt glapp i de många kugghjulen i svängväxellådan. Men maskinen har ingen svängväxellåda. :???: Det har inte Volvo haft på flera år. Det är bara ett kugghjul mellan motorn och svängkransen.

Är detta ändå ett normalt glapp?
Jag antog att det inte är det och gjorde lite felsökning.

Motorn verkar sitta fast ordentligt och då det inte klonkar i ändlägena på glappet antar jag att det inte är en fråga om ett slitet kugghjul.
När man vickar på hytten går det vid ändlägena att höra olja som flyttar på sig. Typ samma ljud som när man trycker ner bromspedalen i en bil. Normalt?
Man kan ställa maskinen i en lutning och slänga ut armen på fullt utslag utan att den börjar vrida sig mot marken så bromsarna funkar eller? Eller är det bara oljetrycket som håller svängen från att driva mot marken?
Det sitter en "shockless valve", en dämpande ventil, vid motorn som ska bromsa oljan. När man stryper oljeflödet till motorn men maskinen fortfarande snurrar blir ju motorn en pump. Denna ventil ska då bromsa oljan. Kan denna vara felinställd så oljan kan driva runt lite och därmed orsaka ett glapp i motorn? Det skulle kräva att det är, utöver dämpningsventilen, fel på bromsarna eller ventilen som kontrollerar dem.

Vad tror ni mer maskinkunniga? Är detta helt normalt och nåt man får leva med eller kan man göra nåt åt det?
Jole
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:51, 10-07-2017
Ort: Blekinge
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo EC35
Alstor 821



stefansmark

#2 » 22:59:55, 16-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även om du inte har en svängväxel på din maskin så har du en hel del detaljer som sitter mellan motorn och utgående drev.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ors-64 och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron