Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Atlas 1304

17 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Michael Meier

#16 » 19:12:24, 21-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har du för hjulaxlar på din 98?

Kronmuttern (som hör till navet/hjullagren) sitter i navreduktionens oljebad, hur omständigt det blir för dei att komma till beror på vilken modell hjulaxel som sitter på maskin just nu..

Har du till exempel inget skruvat "lock" så lär du av med några kilo skrot först, typ två fälgar och bromstrumma innan du kan få bort själva huset till navreduktionen.

Fokus på rätt verktyg (och rätt kvalitet) och tålamod, ny olja och O-ring/plantätning) kanske någon hjulbult vill bli utbytt osv.

Bromsarna kanske ska ses över?
Kan vara läge å byta hjullager om inner/ytterbanan ser ut som puckelpist och radial tätningen vill isåfall också bli utbytt, jättetråkigt att enbart titta på KM-muttern, du lär finna på fler saker att göra därinne.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



Cailert

#17 » 23:02:45, 29-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Vad har du för hjulaxlar på din 98?

Kronmuttern (som hör till navet/hjullagren) sitter i navreduktionens oljebad, hur omständigt det blir för dei att komma till beror på vilken modell hjulaxel som sitter på maskin just nu..

Har du till exempel inget skruvat "lock" så lär du av med några kilo skrot först, typ två fälgar och bromstrumma innan du kan få bort själva huset till navreduktionen.

Fokus på rätt verktyg (och rätt kvalitet) och tålamod, ny olja och O-ring/plantätning) kanske någon hjulbult vill bli utbytt osv.

Bromsarna kanske ska ses över?
Kan vara läge å byta hjullager om inner/ytterbanan ser ut som puckelpist och radial tätningen vill isåfall också bli utbytt, jättetråkigt att enbart titta på KM-muttern, du lär finna på fler saker att göra därinne.


MM, tack för utförligt svar!
Jag ska kolla vad jag har för axlar. Jag hade fel, det är en helhydraulisk konstruktion på bromsarna, och vattenkyld motor. Ingen kompressor eller luft alls. Måste vara brytpunkt där runt -98 eftersom en -96 jag kollade på hade luftsystem. Det som är synd nu är att jag har ingen dokumentation på maskinen alls, förutom Atlas original reservdelslista. Och den är helt värdelös kan jag säga..
Bromsarna tar hyfsat, men inte perfekt vill jag säga. Men den låser då fint på grävbromsen. Har lyft upp den på schaktblad och skopa, och frihjulat en del å den låter toppenfin i alla transmissionsdelar, både med o utan last. Ska byta alla oljor här framöver, så ser vi vad vi hittar. Men inga läckage alls vad jag kan se i nuläget. Kommer nog bara hålla koll på avluft vid bromsarna som tidigare nämnt.

Är det nån som vet vad det är för hydraulkopplingar på en sånhär maskin. Atlas 1304 -98? Är det jic, 60° bsp eller 24° metrisk S/L? Måste byta några slangar och koppla in en extra ventil. Hittar inget vad det det är för standard på ventilblocken/slangkopplingarna.

Mvh
Cailert
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:06:27, 24-12-2023
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: EX. Hitachi EX135


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se