Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Atlas 1304

17 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Hansson vigge

21:06:52, 16-10-2017

Hej. Har precis köpt en atlas 1304 - 96
Nu undrar jag om någon har service manual,
el schema, smörj o olje spec.
eller nån annan intresant lektyr om
denna grävare.

1 person gillar det här inlägget.



Kotten

06:23:44, 17-10-2017

Har du kollat downloads? Där finns en del om dem :smile:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

Hansson vigge

07:54:25, 17-10-2017

Vad jag kan se är väl det mesta till äldre
Maskiner. men det kanske är samma grejor
I dom ?

Kotten

08:00:56, 17-10-2017

Har ingen erfarenhet själv men ta och jämför när du kan, annars är det säkert någon här snart som vet det. Jag har för mig att mycket är delat men som sagt, ingen egen erfarenhet :thumme:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

Hansson vigge

22:35:07, 19-10-2017

Hittar en äldre instruktionsbok men skulle sitta fint med en instruktionsbok till atila hjulgrävare 1304 -96 ,då man är ny på det här med grävare kan det vara bra o kunna läsa sig till hur allt hänger/sitter ihop. Dum fråga kanske, men vad står nummer beteckningen 1304 för kontra 1302 ?

CountyBruff

10:00:09, 20-10-2017

13 står troligtvis för ungefärlig vikt, även vanligt på andra fabrikat.
02 och 04 är olika generationer.

1 person gillar det här inlägget.

Cailert

14:10:44, 06-01-2024

Hansson vigge skrev:Hej. Har precis köpt en atlas 1304 - 96
Nu undrar jag om någon har service manual,
el schema, smörj o olje spec.
eller nån annan intresant lektyr om
denna grävare.


Jag kollar på en likadan maskin fast 95. med runt 10K timmar - välskött
Hur har den gått för dig? har den varit pålitlig?

Eller är det nån annan i tråden som kan rekommendera eller avrekommendera denna typen maskin? är dom bra/pålitliga?

X-lon

20:05:30, 09-02-2024

Det är jag som köpt maskinen av honom och den fungerar bra. Finns väl lite glapp lite här och där, annars har jag bytt några filter och olja någon slang.
Tydligen ska man hålla lite koll på navreduktionen om man hjular mycket, hjulen kan börja glappa med haveri i reduktionen som följd.

1 person gillar det här inlägget.

Michael Meier

20:52:42, 09-02-2024

Hjullager och navreduktion är två helt skilda saker.

Att hålla koll är alltid positivt, dock utan att riva ned till centrumaxeln för att upptäcka sprickbildning mitt för eller innanför innersta radiallagringen är det enda en gör är att se till oljenivå och kvalite.

Navreduktionen är ordentligt uppbyggd, vad finns där att titta på utifrån förutom att fälgarna sitter stilla när man rullar?
Senast redigerad av Michael Meier 21:03:23, 09-02-2024, redigerad totalt 1 gång.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.

BM425

20:53:13, 09-02-2024

Det gäller också när man svänger på torr hård mark. Lyft framhjulen med skopan o gör lappkast med maskinen, det avlastar drivaxlarna.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.

X-lon

19:52:23, 10-02-2024

Jag har haft kontakt med en som hade en sådan här när dom var ny och han hjulade mycket och hade haft ett par haverier pga att muttern till hjullagret( tror jag) gänget upp sej och ramlat in i navreduktionen med följd att det blev general haveri. Men ser man dom börjar glappa är det tydligen bara att dra åt muttern och allt är frid och fröjd.

2 personer gillar det här inlägget.

Michael Meier

00:53:35, 11-02-2024

Det hade med all säkerhet inget att göra med vilken färg maskinen har.

Kan lika gärna hända en O&K/Terex eller en Åkerman/Volvo som med en Attila/Atlas eftersom axelkonstruktionen hör till en tidsrymd och inte till en speciell färg på hjulgrävarna.
/Michael M

Cailert

00:40:54, 21-03-2024

X-lon skrev:Jag har haft kontakt med en som hade en sådan här när dom var ny och han hjulade mycket och hade haft ett par haverier pga att muttern till hjullagret( tror jag) gänget upp sej och ramlat in i navreduktionen med följd att det blev general haveri. Men ser man dom börjar glappa är det tydligen bara att dra åt muttern och allt är frid och fröjd.


Hej, X-lon, och alla andra kunniga. :coffee: :buga:

Jag har just köpt en -98 1304. Och finns i gbg området.
Jag har några frågor som jag hoppas du/ni kanske kan besvara om du har tid.
1.Har du lyckats komma över nån bra manual, reservdelsbok, servicemanual, kopplingsschema, tryckinställningstabell etc? Den som finns här på maskinisten downloads är till en tidigare modell....
2. Om man skulle få glapp i hjulnaven som beskrivs ovan, hur märker man det då. går denna navreduktionsmutter att dra åt utan att demontera hela redaktionen? Isf hur?
3. Några återkommande problem eller andra fix som kan vara bra att tänka på med dessa maskiner?
4. Hur har luftsytemet, med regulator fungerat för dig? Verkar ju väldigt pilligt att det ska vara 0,5 bar övertryck på hydraultanken, samt luftbromsar etc etc. Fungerar allt som det ska för dig såhär 25-30 år senare??
5.hela kontrollpanelen är död på min maskin, funkar den för dig? Om inte vet nån om vart man kan få den repad?
6. Vart köper man reservdelar och service material till dessa maskiner?

Tacksam för alla svar o tips jag kan få.

Mvh

Martin_N

09:18:42, 21-03-2024

Hej
Nägra svar men baserade på erfarenheter från 1004 -99:
1 Jag köpte instruktionsbok från Axima i Kungälv. De har även varit behjälpliga på så sätt att jag fått kopior på enstaka sidor från verkstadsboken.
2 Jag märkte det genom att olja läckte ut från luftningen av bakaxeln. Glappet hade skadat tätningarna i de hydrauliska lammelbromsarna vilket gjorde att axeln fylldes med hydraulolja. Men det är nog inte applicerbart på din maskin med tryckluftsbromsar
6 Axima i Kungälv

1 person gillar det här inlägget.

Cailert

10:26:18, 21-03-2024

Tusen tack för svar. Allt sånt är av värde!