Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Grenrör Simit S600, Deutz A4L 514 (med filmklipp)

3 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

cactuz (trådstartaren)

#1 » 13:22:33, 25-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Far min har en Simit S600 som jag tänkte låna till våren när jag ska anlägga ny markbädd.
För att behålla grannsämjan så tänkte jag få maskinen att vråla lite mindre än den gör nu, problematiken är att grenröret är i princip obefintligt då rosten varit framme.
Så mina efterforskningar säger att det är en Deutz A4L 514-motor i denna grävmaskin (hittade foton från en finsk återförsäljarbroschyr via Google), men vart kan man få tag på ett passande grenrör?
Eller blir det till att bygga ett eget?

Bonus-video av när vi startade maskinen för två år sedan efter att den hade stått ett tag. I år har den använts flitigt, men i inte så folktätt område som där jag bor.


Gå till lösningen

3 personer gillar det här inlägget.
cactuz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:32:27, 15-12-2015
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF 165
Poclain TC45



magirus

#2 » 20:30:42, 25-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torde gå att använda ett från F4L514.
Kan du ta bilder på grenröret? ISf kan jag jämföra med det som sitter på min Magirus.
Motorbeteckningen brukar stå på en skylt på den stora fläktkåpan.


Detta inlägg har valts som lösning

magirus
 

cactuz (trådstartaren)

#3 » 10:23:50, 26-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska be far min ta bild på vad som är kvar av grenröret, men vad jag kan minnas sedan jag kollade på det senast (då jag inspekterade för att se om jag skulle kunna svetsa ett nytt på egen hand) och jämförelser med bilder och videos hittade på nätet så borde det vara samma grenrör till alla fyrcylindriga 514-motorer (men jag ska i ärlighetens namn säga att det är inte helt lätt att hitta den information och reservdelar jag söker till de här motorerna).
cactuz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:32:27, 15-12-2015
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF 165
Poclain TC45


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se