Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Inköp och projekttråd Terex 2ton

20 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

mathiast

#16 » 11:01:44, 14-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

S30-180 är rätt lagom,angående volvos äldre så är det ganska lite delar som inte går att få tag i.
Vad gäller terexen vet jag inte men det finns nog väldigt få äldre småterexar i sverige
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010



Meck.marcus (trådstartaren)

#17 » 09:56:03, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har man haft maskinen hemma ett tag!

Det var som jag misstänkte, jag måste borra upp skopleden för att få i större bussningar, hålet är lite ovalt och konstigt nu. Så det blir nya bussningar på alla ställen där nere och axlar. Sen fixar jag mig ett S30-180 fäste, påbörjat men inte klart..

Har även sett att det fattas en list mellan övre och undre framruta. Den övre rutan är ersatt av nån slags plast... Även kepsen ovanför rutan fattas. Nån som kan ta en bild på list och keps? Kanske kan man hitta på nåt... :cool:

Behöver även en tiltbar planeringsskopa, är lite osäker på hur stor den får vara, vad tror ni om 90l? Eller går det att ha större? Har sneglat lite på skopa från SE Equipment, men frågan är om det är nåt att ha? Nån som har en tiltbar SE skopa?

//Marcus
Meck.marcus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:50, 11-02-2006
Ort: Norra Halland
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare

bonde456

#18 » 18:21:03, 20-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Meck.marcus skrev:Det var som jag misstänkte, jag måste borra upp skopleden för att få i större bussningar, hålet är lite ovalt och konstigt nu. Så det blir nya bussningar på alla ställen där nere och axlar. Sen fixar jag mig ett S30-180 fäste, påbörjat men inte klart..

Har även sett att det fattas en list mellan övre och undre framruta. Den övre rutan är ersatt av nån slags plast... Även kepsen ovanför rutan fattas. Nån som kan ta en bild på list och keps? Kanske kan man hitta på nåt... :cool:

Behöver även en tiltbar planeringsskopa, är lite osäker på hur stor den får vara, vad tror ni om 90l? Eller går det att ha större?

Ja har du nött sönder genom dom gamla så har du haft rejält glapp, det är väl 2 mm gods på originalbussningarna. :D
Jag hade 0.1-0,3 mm kvar att nöta på powertiltleden innan det gick igenom bussningen och tyckte det var otroligt glappt...axeln var väl nött ner en millimeter den också. :D
Nu är allting nytt.
Jag körde sönder min keps i somras då jag drog ner en liten björk, men jag vet hur den ska se ut. sticka ut som min gör där det är mest kvar och längst ut så ska den ha en 2cm vinkel uppåt 90 grader. det är för att regnvattnet ska rinna ner på sidorna istället för framåt där du vill ha fri sikt.

vet inte volymen på min skopa men den är 120 cm bred. har stuckit ner den djupt i snön så jag kan inte mäta och beräkna just nu.
Bild
Bild
Bild
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850

Meck.marcus (trådstartaren)

#19 » 22:57:22, 20-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för bilderna Bonde456

Jo, glapp var det, men lustigt nog var det material kvar i bussningarna.
Har du tiltmellandel fast på maskinen?

// Marcus
Meck.marcus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:50, 11-02-2006
Ort: Norra Halland
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare

bonde456

#20 » 23:47:16, 21-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag har en Engcon Powertilt på maskinen så jag lirkar smidigt med alla skopor, används hela tiden så nu när man vant sig att ha den så skulle jag inte klara mig utan.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se