Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Hitachi UE30

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Peppe6767 (trådstartaren)

#1 » 16:43:34, 09-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilket strålande forum. Är en total nybörjare som hamnade här av en slump när jag letade efter några reservdelar till min Hitachi UE30 -91. Köpte den från Tyskland för tre år sedan för att göra en del grävjobb på tomten och förverkliga en pojkdröm om att köra en grävmaskin.

Den har sedan jag köpte den byggt upp tryck i kylaren vilket gör att det skvätter ur från expansionsbehållaren. En kunnig (?) bekant sa att det säkert är topplockspackningen vilket inte låter omöjligt. Nu när jag startade den för första gången på våren så läcker den även kylarvätska från axeln där kylarfläkten sitter såååå.

Två frågor:
1. Låter det troligt med topplockspackningen?
2. Det är en relativt vanlig Mitsubishi tvåcylindrig diesel i. Finns det något ställe för att beställa reservdelar i Stockholmsområdet?

Tack på förhand från en grönis i stor beundran för alla er proffs.
Peppe6767
1 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:24, 09-04-2007



nixs

#2 » 16:46:42, 09-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hör med någon av följande firmor, de jobbar ihop med Delvator som är svensk Återförsäljare för Haschi-Baschi (Hitachi) :grin: i stockholms området.

http://www.delvator.se/?id=527
Senast redigerad av nixs 17:43:57, 10-04-2007, redigerad totalt 1 gång.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Holger

#3 » 18:48:53, 09-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Hör med någon av följande firmor ...

Vilka? :wave:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Robban_C

#4 » 21:55:34, 09-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

hahahaha! nixs är lika tankspridd som jag. :thumme:


Ang tryck i kylen:
Helt kall motor, öppna och stäng kylarlocket så att systemet är trycklöst. Starta och låt gå, gärna på lite högre varv än tomgång. Nu ska de grova slangarna bli allt hårdare i takt med att puffran blir varm. Blir de hårda rätt omgående så tyder det på att nåt är fel.

Stanna puffran när den är normalvarm. Låt den kallna helt. Då ska slangarna vara i stort sett utan tryck. Har du markant tryck kvar i slangarna då så tyder det också på att nåt är fel.

"nåt är fel" här ovan betyder såna saker som topplockspackning, spräckt topp eller block med mer.

Skvätt eller bubbel i expansionskärlet kan också bero på ovanstående fel liksom läckaget i vattenpumpen. Då handlar det om att trycket blir för högt i systemet eftersom kompressionen läcker ut.

Men trycket kan också skena till följd av att tempen skenar eller därför att du har för lite glykol.
En sak i taget:
Om tempen skenar pga felaktig termostat eller igensatt kylare så skenar också trycket.
Om du har för lite glykol så har du också för låg koktemp. Alltså kan motorn då i allra sämsta fall börja koka trots att allt är i sin ordning. Dock brukar de flesta puffror klara sig även med enbart vatten men i sällsynta fall så...

Man kan ta ett kompressionstest, men det finns en liten risk att läckan/skadan bara uppträder vid de tryck som uppstår då motorn arbetar. Det fungerar dock i stort sett alltid.

Man kan också göra ett leakdowntest, dvs skruva ur glödstift/spridare och sen koppla dit tryckluft med en adapter men det förutsätter att cylindern står_still_ i öd vid tändfasen.
Och även här finns en liten risk att man inte uppnår det tryck som behövs för att "öppna" läckaget.

Jag skulle nog rekommendera följande procedur:
Kolla med nån som kan just din motor om dom vet om nåt "typfel".
Kolla att du har rätt blandning glykol/vatten. Chansen är liten att det är det som är fel men det är ju så enkelt att kolla.
Kolla trycket i slangarna enligt ovan. Håll också koll på tempmätaren om du har nån.
Lukta i kylet om det luktar diesel eller avgaser.


Detta var några idéer men tyvärr har jag inga specifika kunskaper om just din puffra.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Tomas Isaksson och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se