Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Nybliven ägare till Neuson 1503

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Wargen023 (trådstartaren)

#1 » 14:25:45, 01-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har efter år av sug efter en grävmaskin till slut slagit till och en Neuson 1503 levererades till dörren igår kväll. Känns som en bra maskin även om en större säkert vore önskvärt i många lägen, men man måste ju börja nånstans.
:driver:
Bild
Har läst allt som finns att läsa om maskinen och bl.a. sett att någon Maskinist efterfrågade instruktionsbok och hänvisades till Wacker Neuson som ska ha 650 kr för den. Kanske är enda sättet?

Hur ska man tänka gällande att flytta massor? Vad orkar en sådan maskin dra om det är lite kuperat, och sliter det mycket på larvmotorerna att dra tungt?

Finns ju billiga ATV-vagnar för 5 000-10 000 kr som lastar 500+ kilo med tipp, alternativt använda vanligt släp eller pickupen och skrapa av massorna med skopan.

Sett något som heter Blade buddy men verkar inte vara något utbrett koncept, men tycker det ser väldigt smidigt ut. Kanske försöka svetsa ihop något sådant eller köpa nån liten lastarskopa att haka på schaktbladet... :klia:

Bild

Funderar även på vad detta skopfäste heter?

Bild

Tack på förhand!! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Wargen023
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:30:17, 11-10-2017
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Neuson 1503
John Deere 955



Tobias_021

#2 » 01:55:48, 08-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis till en trevlig maskin. Första gången jag såg en så tyckte jag att den såg ut som en rymdkapsel. Det tycker jag fortfarande, men jag satt riktigt bra i den med min fulla längd. Maskinen svarade bra och var följsam för det jag skulle göra. Jag körde den i två eller tre dagar, dock inte konstant. Men den sporrade mig iaf till att skaffa en egen maskin. Dock valde jag ett annat märke.

650 för en bok är inte så mycket pengar i sammanhanget då det står en hel del bra saker som lätt kan spara in de pengarna.

När det gäller fästet så vet jag inte, men är det svårt att få tag på redskap till det du har och du vet att dina skopor inte räcker till så går det ju att byta till ett vettigt fäste.

I övrigt,, känn dig fram så hittar du på bra lösningar på dina funderingar. En sak i taget.
/Tobias

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Tobias_021
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:11, 05-08-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC20

Wargen023 (trådstartaren)

#3 » 17:07:15, 20-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för gratulationerna!!

Är mycket nöjd än så länge, den har fungerat klockrent men jag saknar möjlighet att frakta massor. Har kört lite med vanlig släpvagn utan tipp men är svårt att inte förstöra släpet när man ska skrapa av massorna. Lär nog köpa någon form av tippvagn så man kan frakta nån kubik åt gången iaf.

Något liknande dessa kanske? :idee:

https://www.kellfri.se/tippvagn-atv-1420-kg-med-elhydraulisk-tipp

https://www.blocket.se/orebro/Ruffneck_ATV_Vagn_med_Elhydraulisk_tipp_73566204.htm

Igår hände även något tråkigt, skulle baxa upp en stubbe på släpet när det small till utav bara fan. Var så fokuserad på själva stubben att jag inte noterade att en rejäl pinne stack rakt in i nedre framrutan, såg hur jag blev 10 000 kr fattigare eller tvingad att åka runt med nån tattig plexiglasskiva. :???:

Ringde Wacker Neuson imorse och blev positivt överraskad över att den "bara" kostade 2869 kr. Verkar finnas i England för någon tusenlapp billigare men är nog bara bita i det sura äpplet och köpa i Sverige.

Har någon tips på vart man kan köpa glas tar jag tacksamt emot dem!!
Wargen023
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:30:17, 11-10-2017
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Neuson 1503
John Deere 955

Kotten

#4 » 21:58:13, 20-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är där ingen lokal glasmästare i området? Lämnade bakrutan till traktorn med list och allt och fick allt bytt och monterat för runt 1000kr tror jag (ganska stor ruta). Är värt att fråga om pris ifall det är någon nära :thumme:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Fosson och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se