Bromsarna fungerar så att de är först att få tryckluft, trycket måste komma över 3-4 bar innan några andra komponenter får tryckluft. Svängbromsen regleras också med tryckluft.
När man bromsar reglerar man i ventilen i fotpedalen hur högt trycket ska vara ner igenom centrumgenomgången till tryckluft klockorna som sitter under plåten på undervagnen. Där förs trycket mekaniskt över till hydrauliska bromssystemet som i sin tur trycker ut bromsarna mot trummorna. Bromsarna är nästan alltid utslitna på dessa maskinerna. Hans Borg har beskrivit
renovering av sin maskin väldigt bra. Det finns en spritdoserare i luftsystemet som måste underhållas. Läs i
instruktionsbok till D modellen.
I luftklockorna bildas det en oljesörja med fukt så de kan kärva.
Årsmodell bör stå på typskylten till din maskin.
Spakar på undervagnen är till för att ändra styrsystemet då man bogserar maskinen. Men 3 spakar? Fota gärna o visa vad du menar.
Jag har ingen högfartsknapp på min.
Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"