Sålde ju Hymac:en förra året, men trots att jag inte grävde så mycket med den så blev saknaden av en grävare stor. Tanken från början var att spara ihop till en hjulgrävare i 7-8-tons-klassen, men efter att ha spanat hårt på Blocket kom jag fram till att jag lika gärna under tiden jag sparar ihop till hjugrävaren, kunde investera i en minigrävare i 100kkr-klassen. Känns som ett säkert kort, lagom att köpa en sådan, gräva lite under tiden och sälja den för nästan samma pengar när man har fått ihop resten till hjularen.
Men jakten efter en vettig minigrävare var inte helt smidig. Först kollade jag på 2-tonsmaskiner, men efter att ha varit och kikat på och provat ett antal så kändes det som att en maskin mellan 3 och 4 ton var mer passande för mina planer. Det gällde dock att vara snabb på maskinerna i den prisklassen, missade ett par grävare pga att man var en liten stund för sen på telefonen... Var även och kollade på en hel del maskiner som för att uttrycka det milt, skulle kräva en hel del underhållsinsatser. Så trots att man var het på att handla, så lät jag dessa vara. Men de såldes snabbt ändå.
MEN... Så ringde jag en bekant som jobbar med hydraulik, tänkte att han har bra kontakter med grävarfirmor och han kanske har koll på om någon har en maskin till salu. Han har även en maskin själv, han hade köpt den som ett litet projekt. Han hade gjort det nödvändigaste för att kunna gräva med den och efter att han grävt färdigt sina projekt så var tanken att fixa till resten och sälja den. Typ under nästa år. Såååååå, Ni kanske har räknat ut hur det slutade! Ett besök, provkörning och sedan tog vi i hand på en affär!
Som rubriken skvallrar om, så blev det en Neuson 3703 -02! Den har gått som dikesmaskin hos en lokal firma och det bästa med den är att de då hade en annan undervagn under tiden. De flyttade över den specialbyggda undervagnen till deras nyare maskin och resultatet är att min maskin har en väldigt fin undervagn. Med VDS dessutom! Inte nog med det, motorn hade rusat för de i skogen efter en rejält kall natt, så det slutade med en ny motor (en Kubota D1703), så den har bara gått ca 100 timmar!
Här är en bild från kvällen då den levererades:
Originalets URL: http://tipsarn.se/bilder/Neuson_3703.jpg
Eftersom den inte var helt färdigställd så påbörjades snabbt projektet med att få till hydrauliken som inte var ordnad helt ännu.
Min projektlista består av:
- Vända på riktningen så banden går på rätt håll i rätt läge på spakarna - Fixat, fick koppla om en del, grymt osmidigt...
- Få igång snabbfarten av banden - Fixat, kopplade slangar som satt sjukt illa till på sviveln och fick pressa någon ny koppling på plats.
- Få igång bomsvägen - Fixat, gällde bara att knappa på rätt knappar i rätt ordning
- Få igång frontbladet - Fixat, men var rätt klurigt eftersom de som körde i skogen hade kopplat lite specialare för att ha flera funktioner på sina andra band.
- Byta olja och diverse filter - Beställning på G
- Tvätta den ordentligt Fixat
- Montera skyddsplåtarna m.m. Fixat
- En LED-lampa är kass, ska byta den och ev. montera några fler. Fixat, monterade fler. Kanske blir fler
- Lacka om den och montera nya dekaler (får bli nästa år)
- Ev. montera glasrutor igen, går faktiskt att köpa via Wacker Neuson. Lite dyrt, men skulle kännas bra att göra det.
- Bomcylindern fuktar lite, ska packa om den. Pillar nog isär den och försöker hitta vilken packning som är kass, packningssatsen bestod av måååånga packningar och kostade 2600kr...
- Klä om stolen - Köpte en någorlunda måttanpassad överdragsklädsel från Ebay. Inte så bra passform, men bättre än inget...
- Småpill
- Montera "saftblandare" Fått hem en blixtljusramp och ett gäng LED-strobe:ar
Lite mer pics under mekandet:
Det går ju att tilta hytten, så man fick lite extra plats att meka med sviveln. (Ligger en träbit som spärr, plus står eb röd axel som säkerhetsspärr när vi mekade om ni undrar varför det ser ut som det gör).
Originalets URL: http://tipsarn.se/bilder/171127_01.jpg
Här är ett hie med slangar och ventiler, har börjat bli ganska bekant med dessa nu
Originalets URL: http://tipsarn.se/bilder/171127_02.jpg
Vid svivlen ser det ut så här, här syns de tre nedersta raderna, finns två till... Snabbfarten skulle kopplas på den översta raden... På en T-koppling, satt riktigt illa till..
Originalets URL: http://tipsarn.se/bilder/171127_03.jpg
Reservdelsboken var bra att ha tillhands, bättre än alla scheman... Dessvärre gjorde specialkopplingarna inte det lättare.
Originalets URL: http://tipsarn.se/bilder/171127_04.jpg
Var tvungen att prova att gräva lite (innan vi fått igång bladet fram), här provar även brorsan hur det är att spaka grävare.
Originalets URL: http://tipsarn.se/bilder/171127_05.jpg
Förutom VDS, så har den Powertilt (från 2012), elektrisk snabblås och bomsväng.
Kommer mera om intresse finnes