Sida 1 av 1

Schaeff HR 16

InläggPostat: 20:21:20, 21-01-2018
av Holmbergoo
Fick hem min nya leksak en 3,5 tons Minigrävare från 95 med 3600 timmar på mätaren. Han är riktigt matt i lacken men mer eller mindre rostfri. Det sitter en Deutz-motor i, som ser ut att behöva lite ny olja. Tyvärr hade föregående ägare inga manualer eller dylikt, bara en pärm med anteckningar på service, årtal, dock inget timantal. Maskinen känns bra maskinellt, men den ser lite tråkig ut. Någon som har tips på var man hittar en liten handbok eller dylikt, särskilt intresserad av typer av olja och mängd, kylvatten osv. Är det något annat man bör börja med att gå igenom, så den är redo för vårens aktiviteter? Såg att kamrem var nämnt i ett papper, är det vanligt med kamrem i Minigrävare?
Bild

Re: Schaeff HR 16

InläggPostat: 20:29:58, 21-01-2018
av Turbodiesel
Är det en liten Deutzmotor stämmer det nog med kamrem, men det är inte speciellt vanligt hos andra fabrikat, som väl är. Inte för att det är något större problem, men det gäller ju att veta att den finns, och byta den efter ordning.

Kanske någon Terex ÅF kan fixa manual åt dig, Schaeff gick väl upp i Terex har jag för mig.

Re: Schaeff HR 16

InläggPostat: 13:57:39, 22-01-2018
av Johnj-e
Japp schaeff blev terex.. Men bakgrunden till de kan jag inte kan däremot berätta att traktor nord i Uppsala säljer terex och sålunda kan de ju eventuellt hjälpa dig med delar

Re: Schaeff HR 16

InläggPostat: 22:10:34, 22-01-2018
av Holmbergoo
Tack för svar, hittade en kamrem bakom sitsen i sin originalkartong, känns mjuk och fin, men det är kanske dumt att montera en gammal rem? Ringde upp ägaren som haft den innan killen jag köpte av i tio år, han hade köpt remmen och haft den i hyllan ett par år innan han sålt maskinen. Han trodde absolut inte att det var något fel på den. Vad tror ni? Hur länge kan en rem från en återförsäljare ha legat på hyllan?
Annars verkar det rätt straight forward, bort med kylare, och kåpa, ställa motorn i läge, markeringar på kamaxel mot block. Blir det någon skillnad mot de bilar jag bytt på, med två överliggande kamaxlar? Behöver denna låsas, eller räcker det att remhjulet är rätt mot blocket bara? Mycket frågetecken nu?

[Raderat]

InläggPostat: 22:11:00, 22-01-2018
av Holmbergoo
InläggDetta inlägg har raderats av Holmbergoo den 22:11:42, 22-01-2018.

Re: Schaeff HR 16

InläggPostat: 22:15:24, 22-01-2018
av mathiast
Man brukar behöva två st gängade specialdornar.
En låser veven och den andra låser kammen.
Tyskarna har lagt mycket tid och möda på att göra udda lösningar på dessa motorer ;-)

Re: Schaeff HR 16

InläggPostat: 08:53:49, 23-01-2018
av Holmbergoo
Jag hittade en pdf från Deutz och det verkar vara en fixture som låser vevaxeln i TDC innan remmen plockas bort, någon som har erfarenhet av ett kamremsbyte på denna? Borde man inte kunna låsa veven på något annat sätt?