Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Kinamaskin i minusgrader

5 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Jaurocha (trådstartaren)

#1 » 10:54:41, 05-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Yuchai YC18-2 som jag har och påtar i trädgården med.

Jag fick nya avloppstankar nedgrävda i höstas och det var svårt att flytta massor och snygga till efteråt för allt var bara en ända smet.
Nu har marken äntligen frusit och det går att köra skottkärra på den. Så jag tänkte flytta lite jord.

Maskinen startar fint och går som den ska. Jag låter den stå 5-10 minuter på tomgång för att den ska få upp värmen lite. inga missljud.
Men så fort hydrauliken börjar arbeta, både larv/förflyttning och vid grävning så tjuter det som om oljan går genom övertrycksventilen.
Den jobbar som den ska. Lite trög, men oljan är ju tjockare än på sommaren så det känns inte som ett problem.
Tyvärr vet jag inte vad det är för olja i den.

Hur farligt är detta? Jag vet att jag inte kan få något definitivt svar men generellt, är det skadligt för vissa system, pumpar/ventiler/kolvar, att köras i minusgrader?

Hur kul det än är att mecka så finns det ju gränser för hur kul man vill ha mitt i vintern.
Jaurocha
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:47, 25-12-2009
Ort: Stockholm, Haninge
Sverige



Janson1

#2 » 12:22:51, 05-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså, några minusgrader borde inte ställa till det. Om det nu tjuter i hydrauliken så givetvis beror det på något... Går det att läsa vilken olja som är itippad? För tjock olja och eller täta filter är väl det enda som det kan bero på? Men är filterna täta så borde allting bli sämre vad rör larvning och grävning. Finns möjlighet så värm oljan innan och låt den gå på lite varv fast obelastad i något felsökningssyfte.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Bengt Erik Eriksson

#3 » 16:34:09, 05-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

är det lastkännande system så blir ju inte oljan varm förrän du använder hydrauliken. så då tar det ju ett tag innan oljan blir varm.
ta upp olje sticka och känn på oljan när den är kall. kanske du borde byta den mot en lämpligare och känd sort?

Köpte för länge sedan en kompressor från Duab och slog i deras medskickade olja. borde jag låtit bli. höll på att bränna motorn så fort det blev lite kallt. bytte till syntet 0w40 motorolja. nu startar den snällt hur kallt det än är.
bara som parallellt exempel om medskicksoljor..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Mattias Petterson

#4 » 19:19:36, 05-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det orginal Kina oljan i den idag?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Jaurocha (trådstartaren)

#5 » 13:18:52, 06-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska inte vara Kina olja i den. Den förra ägaren ska ha bytt olja, men man vet ju aldrig. Blir nog till att byta olja till sommaren.

Jag kollade oljan och den flöt fint och såg bra ut Och jag tänker att eftersom den bara tjuter när den arbetar så borde pumpen få det den behöver. Den kändes lika dan i kontrollerna som på sommaren så jag körde igår på lite lägre varv och tog det försiktigt, och efter en stund så minskade missljudet för att helt försvinna efter 1,5-2 timmar. Så jag antar att den låter så när den är kall.

Fick också en snabb och plågsam lektion i hur det är att gräva med en liten maskin på vintern när det är tjäle och halt. Inte kul.
Kommer att vänta tills det blir varmare innan jag jobbar vidare.

2 personer gillar det här inlägget.
Jaurocha
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:47, 25-12-2009
Ort: Stockholm, Haninge
Sverige


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ac tc och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se