Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Gräva/plöja markvärme?

30 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

nybyggarn (trådstartaren)

#1 » 12:50:12, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Skall lägga några tusen meter kollektorslang. Förutsatt att marken är hyffsat fri från sten, hur många meter kan man räkna med att kunna lägga med 6,5 tonnare med kabelskopa mot en 12 tonnare med kabelplöj, per timme?
nybyggarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:15, 30-01-2009



Hymax

#2 » 10:50:39, 24-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med hyfsade förhållanden så plöjer man 100 meter jordvärmeslang i timmen , men 200 m i timmen ibland också. Beror mycket på hur det ser ut vid startgropen och hur lätt det är att mäta ut så slangen räcker tillbaka samt om man är själv eller har nån medhjälpare.
Grävning med 6,5 tonnare kan nog nån annan svara på bättre.
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

nybyggarn (trådstartaren)

#3 » 21:22:05, 24-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar. Skulle tydligen gå att plöja med hans 6,5 tonnare också, Jag har själv ingen erfarenhet av plöjning men känns lite klent. Den aktuella marken ska enligt honom vara sand så är kanske möjligt.
nybyggarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:15, 30-01-2009

Mattias Petterson

#4 » 21:32:31, 24-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det sand kan du nog glömma att gräva med kabelskopan
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

busholle

#5 » 13:03:08, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm grävningen.
Grävde ner min, hade en EC230 med planeringsskopa och lade en slang i var sida av schakten men vilket slit och bra blev det inte heller.
Visserligen lade jag den under grundvatten men så mycket jobb för 500m slang är bortkastat när det är så smidigt att plöja.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

QV_

#6 » 13:13:59, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En PEMslang krymper rätt mycket på längden när den går ifrån solvarm till jordkall.
räkna med en 5-10 meter per km.

Kolla upp med din leverantör på slag och se vad de rekommenderar, jag har ingen erfarenhet av jordvärmeslangar.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Stridis2

#7 » 15:11:28, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag säger precis tvärt emot BushOlle, gräv istället. Problemen som jag förstår det med plöjning är dels att få ner slangen tillräckligt djupt. Vilket djupet ska vara debatterar många, men enligt NIBE så bör det ligga på ca metern. Många som plöjer sägs lägga på max 75 cm, men får man ner slangen till det djup man önskar är detta gott och väl.
Den andra anledningen till att jag är skeptisk till plöjning är att man inte ser hur marken runt slangen ser ut. Jag inbillar mig att det är större risk att få någon sten som kan ramla ner och klämma slangen vid plöjning än vid grävning, men detta är bara en känsla jag har och har inga direkta bevis för det hela.
Den sista saken jag ville inflika här är att du bör tänka på avståndet mellan slangarna. Än en gång NIBE, de säger minst en meter, men har man platsen så är 1,5 meter klart bättre. Ju längre avstånd desto mindre risk att slangarna påverkar varandra negativt.

Men visst, jag måste säga att det blir ganska fult där man har grävt och det tar mer plats än att plöja.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

busholle

#8 » 15:47:11, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jordvärmeproffsen plöjer med slangen trycksatt sedan gör man klart återställningen innan man släpper trycket. En trycksatt slang tål massor med stryk. Ser man till plöjning ren allmänt som förläggningsmetod så läggs milvis med fiberslang dagligen utan större problem, den slangen läggs dessutom utan tryck.

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Stridis2

#9 » 19:16:31, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror dig, och du har säkert rätt. Men skulle jag lägga igen hade det säkert blivit grävning igen. Ibland är de bättre att följa magkänslan och vara övertygad om att man har gjort allt som står i ens makt för att få det så bra man kan även om alternativet kanske varit minst lika bra.
Finns ytterligare en anledning till att man gräver. Många här har egen grävmöjlighet fast få har egen plog (eller möjlighet att låna en). Värdesätter man då inte sin tid (kanske till och med värdesätter att man får tid i grävaren) så är det klart billigare att gräva själv än att leja någon annan att plöja.

Ja, jag vet, jag är knäpp, men sådan är jag... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

toker

#10 » 20:57:57, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Jag säger precis tvärt emot BushOlle, gräv istället. Problemen som jag förstår det med plöjning är dels att få ner slangen tillräckligt djupt. Vilket djupet ska vara debatterar många, men enligt NIBE så bör det ligga på ca metern. Många som plöjer sägs lägga på max 75 cm, men får man ner slangen till det djup man önskar är detta gott och väl.
Den andra anledningen till att jag är skeptisk till plöjning är att man inte ser hur marken runt slangen ser ut. Jag inbillar mig att det är större risk att få någon sten som kan ramla ner och klämma slangen vid plöjning än vid grävning, men detta är bara en känsla jag har och har inga direkta bevis för det hela.
Den sista saken jag ville inflika här är att du bör tänka på avståndet mellan slangarna. Än en gång NIBE, de säger minst en meter, men har man platsen så är 1,5 meter klart bättre. Ju längre avstånd desto mindre risk att slangarna påverkar varandra negativt.

Men visst, jag måste säga att det blir ganska fult där man har grävt och det tar mer plats än att plöja.

Har man inte plats kan man lägga slangarna väldigt nära varandra och på så sätt plocka upp rätt mycket mera energi på en begränsad yta har för mig att det var ca 30% mera energi om man lägger den på cc 330 mm jämfört med cc 1000 mm men har man plats är ju naturligtvis ett större avstånd att föredra.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#11 » 22:06:41, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du menar att man får ut 30% mer energi genom att lägga 300% mer slang? Intressant tanke, jag har aldrig hört om detta. Men frågan är om det inte börjar löna sig att borra i så fall? :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

nybyggarn (trådstartaren)

#12 » 08:57:00, 26-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren men det svarar inte riktigt på min fråga. Dvs hur mycket fortare det går att plöja än att gräva. Och så sant att det borde vara omöjligt att gräva med kabelskopa i sand då väggarna skulle rasa in hela tiden. Och gräva med annan skopa skulle definitivt ta för lång tid.

Att lägga slangarna med mindre cc är ingen hit. Det blir sämre effekt per m2 och således också dyrare. Det finns dessutom gott om plats. Jag ser ingen större risk att plöja. Skulle det mot förmodan klämma en slang är inte det hela världen heller då det blir minst 10 slangar. Eftersom ytan är klippt gräsmatta så vill jag göra minimal åverkan också.. plöjning blir det. Nu är snarare frågan om en 6,5 tommare räcker? Ifall, hur mycket långsammare skulle det gå än en 12 tonnare exempelvis?
nybyggarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:15, 30-01-2009

SK Racing

#13 » 09:15:19, 26-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har aldrig plöjt mer än med jordbrukstraktor, men spontant så skulle jag gräva med kabelskopa och verkligen okulärt förvissa mig om korrekt djup och med manuell återfyllning/täckning av slang förvissa mig om bästa kvalité innan jag fyllt igen med maskin, dom gånger jag varit med o grävt vatten, avlopp, el osv har vi alltid lagt tid på manuell täckning old scool i diket för bästa kvalité, tar tid men det måste det vara värt kan jag tycka.

Någon nämde fiber, mmm det största fuskbygget i modern tid skulle jag vilja kalla det, stackars dom som ska ut o laga dom systemen i framtiden... har sett mycket bilder hur det går till o lägga fiber och jag blir mörkrädd, hört en del som kör o dom är gråtfärdiga över att det inte får kosta pengar utan det ska gå fort, fortare, klar förra veckan typ.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

busholle

#14 » 09:42:30, 26-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man ska göra en försiktig uppskattning så tar det nog 5ggr så lång tid att gräva som att plöja med samma maskinstorlek.
Eftersom det här även skiljer i maskinstorlek så är nog 7-9ggr så lång tid realistiskt.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

busholle

#15 » 09:54:28, 26-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

SK Racing skrev:
Någon nämde fiber, mmm det största fuskbygget i modern tid skulle jag vilja kalla det, stackars dom som ska ut o laga dom systemen i framtiden... har sett mycket bilder hur det går till o lägga fiber och jag blir mörkrädd, hört en del som kör o dom är gråtfärdiga över att det inte får kosta pengar utan det ska gå fort, fortare, klar förra veckan typ.


Det är ju just det med fiber, alla har sett eller hört om hur uselt det är men få har en bild om helheten.
Det finns projekt som är katastrof och de är vanligare hos vissa beställare än andra. Men det finns även gott om projekt där beställaren värdesatt kvalitet och entreprenörens ersättning är därefter.
Jag sitter och håller ihop två projekt på vardera 26 mil och 800 abonnenter, beställaren är mycket seriös och har bra koll på vårat kvalitetsarbete. Strax före jul var det stickprov i några punkter där förläggningen skulle kontrolleras något vi inte över huvud taget var oroliga för. Naturligtvis gick det bra med samtliga godkända.

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se