Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Trögstartad kubota

14 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

kork (trådstartaren)

#1 » 09:35:05, 01-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag har en Kubota kx61-2 som ä riktigt trög... Varm som kall, samma visa. Nån gång har den smullit igång lite snabbare när den varit riktigt varm.
När den väl startar går den superfint även i -15.
Har bytt filter och satt dit en backventil. Glödstiften blir varma.

Kolla in filmen:
https://youtu.be/YRB5k58pFNs

grävarjävel.
kork
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:10:13, 20-11-2011
Ort: Robertsfors
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: VOLVO L30
KUBOTA KX61-2



mathiast

#2 » 09:45:33, 01-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara bränsleregleringen i pumpen som kärvar,ryker den mycket när den inte startar?
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

rospigg

#3 » 09:55:08, 01-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan tro det är något timerrelä som inte släpper till bränsle.
Prova med att vrida på tändningen och sen vänta i tio sekunder innan start.
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

torbjorn_forsman

#4 » 10:00:42, 01-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om den har elektrisk förpump som "tickar" så snart tändningen är påslagen, så är det vanligt att man hör att den tickar snabbt omedelbart sedan man har slagit på tändningen men sedan kommer tickandet mer sällan när den har lyckats bygga upp matartryck. Vänta i så fall tills förpumpen har lugnat ner sig innan startförsök. Om den tickar snabbt hela tiden kan man misstänka ett inre läckage någonstans i bränslesystemet - kanske förtrycksventil vid insprutningspumpens returanslutning eller dåliga backventiler i förpumpen.

Sen är det ju också viktigt att det verkligen är full fart på startmotorn för att en diesel ska starta någotsånär snabbt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mathiast

#5 » 10:14:33, 01-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kubota brukar ha en stoppmagnet som drar ett antal sekunder när man slår av tändningen för att strypa dieselflödet sedan återgår den till viloläget som låter dieseln flöda.
Elmatarpumpen kan bråka som nämnts och även om den tickar så är det ingen garanti för att den pumpar.
Lossa returen och kolla om det kommer luftfri diesel när tändningen är på

1 person gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

torbjorn_forsman

#6 » 10:18:26, 01-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Kubota brukar ha en stoppmagnet som drar ett antal sekunder när man slår av tändningen för att strypa dieselflödet sedan återgår den till viloläget som låter dieseln flöda.


Det där skulle alltså kunna innebära att t ex glapp i tändningslåset eller ett kortvarigt kraftigt spänningsfall i elsystemet just då startmotorn slår till, får stoppmagneten att ligga dragen några sekunder medan man kör startmotorn.
Ett felsökningsuppslag skulle kunna vara att koppla en testlampa parallellt med stoppmagneten och hålla ett öga på den vid start.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kork (trådstartaren)

#7 » 10:48:22, 01-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har vi många goda ideer här!! :hurra:

Har provat vänta 10-15 sekunder i glödningsläge innan start och det blir ingen skillnad.
Den ryker inte så de känns som den inte får bränsle.
Misstänkte också att magnetventilen till avstängningen kärvade, men stänger man av snabbt och vrider på nyckeln innan motorn stannat startar den direkt igen.
Jag har haft lös returslangen från insprutningspump till tank och det kommer bränsle direkt man vrider på tändningen. Jag har även provat plugga denna slang och det blev ingen skillnad.
Pumpen tickar på likadant hela tiden, låter inte direkt belastad. kanske pumpen som bygger för dåligt tryck? Kan tillägga att filtren såg förj :djaevul: innan jag bytte.
kork
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:10:13, 20-11-2011
Ort: Robertsfors
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: VOLVO L30
KUBOTA KX61-2

kork (trådstartaren)

#8 » 10:51:15, 01-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
mathiast skrev:Kubota brukar ha en stoppmagnet som drar ett antal sekunder när man slår av tändningen för att strypa dieselflödet sedan återgår den till viloläget som låter dieseln flöda.


Det där skulle alltså kunna innebära att t ex glapp i tändningslåset eller ett kortvarigt kraftigt spänningsfall i elsystemet just då startmotorn slår till, får stoppmagneten att ligga dragen några sekunder medan man kör startmotorn.
Ett felsökningsuppslag skulle kunna vara att koppla en testlampa parallellt med stoppmagneten och hålla ett öga på den vid start.


Dedär med spänningsfall kan vara en ide! ska kolla det.
(har kört med nyladdat fräscht batteri + starthjälp utan skillnad)
kork
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:10:13, 20-11-2011
Ort: Robertsfors
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: VOLVO L30
KUBOTA KX61-2

EE

#9 » 12:06:44, 01-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loss med slangen från matarpumpen och säkerställ att du har bra flöde där!
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

kork (trådstartaren)

#10 » 08:52:02, 02-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu startar den fort som sätiken!! :hurra:
Kopplade ur kontakten till avstängningsventilen. Den har ju en manuell wire-stopp så de går ju köra med kontakten isärkopplad, men de e ju inte rätt.
Ska man tro att ventilen styrs via ett tidrelä? Och vart hittar man isf det?
Har varit å rotat kring tändningslåset men hittar inget...

2 personer gillar det här inlägget.
kork
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:10:13, 20-11-2011
Ort: Robertsfors
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: VOLVO L30
KUBOTA KX61-2

kork (trådstartaren)

#11 » 09:13:31, 02-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och exakt som torbjörn skriver ligger stoppventilen och drar precis från att startmotorn börjar snurra tills den startar!!
....och den lokala kubotaverkstan trodde motorn va för gles...
kork
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:10:13, 20-11-2011
Ort: Robertsfors
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: VOLVO L30
KUBOTA KX61-2

torbjorn_forsman

#12 » 09:57:21, 02-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och det är inte så att det är glapp i tändningslåset, så att matningen till tidrelät försvinner någon tiondels eller hundradels sekund just då man vrider nyckeln till startläge? Eller, om maskinen har några år på nacken, en eller annan elektrolytkondensator i tidrelät som har torkat ut och blivit dålig, så det har blivit onormalt nervöst och känsligt på störningar på matningen? Det kan nog vara bra att skaffa fram ett elschema för maskinen för att se hur tidrelät är inkopplat och var det kan tänkas sitta.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kork (trådstartaren)

#13 » 23:10:59, 02-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har säkert rätt i dina teorier! kan vara lite småknepigt att mäta sig fram till dock.. :klia:
Byter man både reläet och låset borde det funka. Tror jag får leva med wirestopp tills jag hittat ett schema.
Men det va trögt att få fram nån litteratur till denna, hittar bara reservdelskatalog på nätet.

1 person gillar det här inlägget.
kork
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:10:13, 20-11-2011
Ort: Robertsfors
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: VOLVO L30
KUBOTA KX61-2

InläggDetta inlägg har raderats av kork den 23:12:16, 02-04-2018.


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se