Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Messersi startar inte.

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Jordcirkus (trådstartaren)

#1 » 09:16:27, 20-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Är lite ny inom grävmaskiner så hoppas på lite hjälp & vägledning.

Har en Messersi M10-E från 2008 med 2100h på mätaren. Har funkat felfritt under sommaren 2017. Problemet är att den inte vill starta nu.
Fick igång den häromdagen utan problem ( laddade batteriet ) efter att den stått undanställd sedan i höstas. För att få ut den så grävde jag bort 2 meter tjockt lager snö - tog ca 2 h. Sedan kom jag inte upp för ett litet krön då det var blankis. Stängde av. Dagen efter fyllde jag på med mer Diesel ( Har stått ganska länge ) och startade igen utan problem - hade grusat & saltat så då fick jag upp den på gårdsplanen. Skulle köra bort den och parkera då den plötsligt hostade/small till, jag sänkte gasen och sedan dog den.

Har nu försökt få igång den igen ett flertal gånger. Lyckades få igång den ca 30 sek 1 gång med startgas men sen inte igen.

Min mistanke är att den inte får diesel ( finns det några symtom på det - rök, ljud som kan avslöja om det kan vara det? ) och tänker börja där med att gå igenom tank, slangar och byta filter.

Är det nått annat jag bör kolla eller tänka på?

Väligen: Daniel
Jordcirkus
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:31, 19-04-2018
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Messersi M10



torbjorn_forsman

#2 » 10:09:27, 20-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tecken på att den inte startar pga att den inte får bränsle, är att det varken kommer vitrök eller luktar diesel ur avgasröret vid startförsök.

Om den har elektriskt stopp manövrerat med en solenoid "stoppmagnet" på insprutningspumpen, så kolla att den fungerar. Vanligtvis ska den slå till när man slår på tändningen och slå från när man slår av tändningen, i enstaka fall är den inkopplad så den stryper bränslet när magnetspolen får ström, ett tidrelä slår till den när tändningen slås av och slår sedan av den kanske 10 sekunder senare. Som funktionskontroll räcker det med att lyssna efter att det klickar i den då det förväntas göra det, har man svårt att höra ljudet kan man känna med ett par fingrar på den.

Om maskinen har en elektrisk förpump av den "tickande" sorten, så ska den normalt vara helt tyst eller ticka mycket sällan då motorn står stilla och inte förbrukar bränsle. Skulle den däremot suga luft (t ex för att det är för tomt i tanken eller finns en läcka på sugsidan), så tickar den snabbt så snart man slår på tändningen.

Om den stod i brant lutning när du blev stående innan krönet, så kan det ju tänkas att bränslesystemet har sugit luft. Och i så fall är det luftning som behövs, inga mer omfattande åtgärder. Det bör stå i instruktionsboken hur luftning ska göras.

Knappast troligt att den har blivit stående på detta sätt pga akut stopp i något bränslefilter, det brukar snarare märkas genom att motorn startar bra, går åtminstone nästan normalt på tomgång men får problem vid högre varvtal, i synnerhet om den dessutom belastas hårt.
Däremot skulle det förstås kunna vara frågan om att den suger luft genom en dålig slang någonstans på sugsidan i bränslesystemet.
Börja inte skruva innan du har läst på i maskinens verkstadshandbok om hur bränslesystemet är uppbyggt och tänkt att fungera, så du t ex vet i vilka slangar man kan vänta sig över- respektive undertryck, vilka som tillför bränsle från tank till insprutningspump och vilka som är retur- eller läckledningar, osv osv.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Jordcirkus (trådstartaren)

#3 » 12:17:49, 20-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

1000 tack för svar Torbjörn. Skall kika på det i helgen!
Jordcirkus
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:31, 19-04-2018
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Messersi M10

ghaven

#4 » 18:01:12, 24-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åpne litt på koblinger til dyser pleier å være en grei måte å finne ut om den får disel må luftes eller noe annet er feil
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se