Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Lasta på tippkärra utan ramper

23 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Martin.Eriksson

#16 » 20:29:25, 22-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

HARA CAWAY skrev:Så här lastar jag.
https://www.youtube.com/watch?v=o3zNnzMLgD4

Ser inte ut å va mycket av larven på flaket när du vänder runt... men sen har väl trådskaparen problem med att hans maskin inte lyfter bladet så högt..
å såhär lastar ja :mrgreen:
https://www.youtube.com/watch?v=NGHWk-vKvZM
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6



HARA CAWAY

#17 » 20:33:54, 22-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har provat att halka ner en gång då larven stod på för lite,inget jag rekommenderar.

Ja det är ett vanligt problem att larven blir för kort på små maskiner.
På lastbilen kommer jag inte upp utan en höjdskillnad.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HARA CAWAY
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:46, 05-02-2007
Ort: Vedum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec 160 blc-06
Hara Caway 1980
m.m m.m

Stridis2

#18 » 21:12:20, 22-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla vid 8:15 hur man lastar en H3:a. Inte den film jag tänkte på, men denna visar också tekniken ganska bra.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

ghaven

#19 » 16:43:47, 24-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Småmaskiner som blir for korte til å laste direkte på lastebil pleier å stå på skjæret, og skuffe i kassa. Og så rygger bilen inn så beltene kommer i kassa og vender rundt og bruker skuffa til å løfte så en kan kjøre helt inn. Er det en maskin som greit kan løftes så den kan sette belter på kant av kasse pleier jeg å ha skjæret fram som sikkerhet om beltene skulle glippe. Er verst i regnvær eller på is. Sånn gjør de fleste i norge

1 person gillar det här inlägget.
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

bmrobban (trådstartaren)

#20 » 17:58:35, 24-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ghaven skrev:Småmaskiner som blir for korte til å laste direkte på lastebil pleier å stå på skjæret, og skuffe i kassa. Og så rygger bilen inn så beltene kommer i kassa og vender rundt og bruker skuffa til å løfte så en kan kjøre helt inn. Er det en maskin som greit kan løftes så den kan sette belter på kant av kasse pleier jeg å ha skjæret fram som sikkerhet om beltene skulle glippe. Er verst i regnvær eller på is. Sånn gjør de fleste i norge


Jag tycker det fungerar bäst att lasta enl alt.2, känns tryggt att ha bladet som säkerhet när man kliver på och av.
Flaket vill gärna tippa lite när tyngden hamnar längst bak och då håller bladet emot, annars är det risk att man halkar av när man har bandet längst bak.

Så här ser ekipaget ut idag:


Bild

Jag har tänkt mig att ha tippkärran först och sedan maskintransport efter, då jag ofta har användning för tippkärran när jag är på plats.
Största anledningen till att jag vill ha två vagnar är att man kan få med sig avloppsgrejor, grus, padda mm. på tippkärran då.
Jag hoppas hitta något i 10.000kr-klassen, skulle kunna tänka mig en fyrhjulsvagn att ha grävaren på.
Problemet är bara att alla gamla kärror o vagnar är för dyra i mitt tycke, men förr eller senare dyker nog lämpligt objekt upp.
Men tills dess blir det att lasta på tippkärran. :smile:
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

ghaven

#21 » 23:05:07, 24-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hvordan gjør du om det må rygges noe lengre strekk. Jeg har ofte kjerre med graver og kompressor bak kjerra, men etter 20 år klarer jeg ikke mange metrene om jeg må rygge. Nå skal det sies at jeg kan nesten ikke se pressa før den er på tvers og veldig kort drag. Men det er ikke gøy å møte noen der det kreves rygging. Og jeg har lagd lås på tilhenger så kassa kan settes fast i nedre stilling når jeg kjører av
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

bmrobban (trådstartaren)

#22 » 23:44:05, 24-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rygge=backa?
Det går ganska bra, tippkärran är bredare än grävare så den syns bra.
Men jag undviker att backa om jag kan, har kanske backat 30 meter som längst.
När jag kommer fram dit jag ska så kopplar jag av tippkärran, lastar av grävaren och parkerar kärran, sen kopplar jag på tippkärran.
Om jag skulle ha fyrhjulsvagn efter tippkärran skulle det vara nästan omöjligt att backa :klia:
Det får nog bli en kärra till grävaren.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

bmrobban (trådstartaren)

#23 » 06:45:21, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att ha blivit lite varm i kläderna så går det ganska bra att lasta utan ramper på tippkärran.
Jag försöker ta hjälp av naturen där jag kan, jordhögar, nivåskillnader, diken att backa ner kärran i.
Brukar också köra upp tippen en bit så att nivåskillnaden blir lite mindre.
Säkrar dock flaket med spännband numera då flaket gärna vill tippa då man är längst bak iochmed att tippkolven är enkelverkande.
Jag var nära att stjälpa ( kändes det som iaf.) en gång när jag skulle lasta.
Jag hade lyft upp banden på flaket o svängde runt för att lyfta upp maskin, när jag hade grävarmen åt sidan tippade flaket och maskinen gungade till rejält.. läskigt :smile:

3 personer gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Berntson och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se