Allt monterat/justerat, dags att lufta MEN ingenting händer ...... gav huvudbromscylindern lite ont öga (dock utan resultat), plocka ur, demontera, hona, putsa och fick lite liv i den (ska beställa nya tätningar då de gamla svält och kärvar lite)
Firar renoverade frambromsar, kingpins, styrbussningar mm. med att attackera en jordhög och nöjeskarva i den
vips har atilan blivit bättre/användbar igen, bakbromsarna ska få en genomgång inom nåra veckor och rotortilt ska kollas över
ser att ca 1800 besök på denna tråd .... jag är imponerad att ni stått ut
Riktigt bra tråd om en riktigt fin maskin. Vet inte varför men dom är sådär charmigt snygga dom där. Va därför jag köpte en.. bara för att dom är så fina:) Men när man ser jobbet ni som kan lägger på dom och mkn bara står och ser ledsen ut bakom logen så fårnjag ju dåligt samvete. Men någon gång. När tid lust och ork sammanträffar så hoppas jag på att få den i ordning
Mina luftklockor var fulle med olja/kondens sörja så det var att göra rent de också. När du är under ramarna så kolla efter sprickor kring de tvärgående balkarna. Jag fick svetsa på min, kolla kring svetsarna där.
Så ska det vara bromsvätska till bromsarna men det har du nog koll på.
Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras. Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
ojje skrev:ser att ca 1800 besök på denna tråd .... jag är imponerad att ni stått ut
En väl dokumenterad tråd i både text och bild med reparationer och skruvande, klart man följer denna! Alltid lika intressant att läsa om sådant, även om man inte själv har så mycket att bidra med. Jag har aldrig så mycket som kört, än mindre ägt, vare sig någon gammal TG eller baklastare. Ändå brukar jag följa deras renoveringstrådar. Tycker de är intressanta med sin enkla teknik och charmiga grovsmide. Så jag hoppas du också fortsätter din tråd på samma trevliga vis som du redan har börjat.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra. Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Junior nyss fyllda 18 ville som provköra lite, motorhuve är han redan ..... kan kanske bli maskinist
Övningskör lite i jordhögarna på gården
ingen här på forumet som har hugg på 4 st 9,00-20 i skapligt/bra skick med "traktormönster" ??? .... har fyra som är fina och 4st blanka samt 2 med vägmönster
OCH ett gäng modernare spakar ....... 5 knappar/spak borde lätt räcka till x-trahydrauliken samt rotortilt
Började så smått demontera de gamla spakarna och titta på möjliga montagemöjligheter, tror det blir svårt att behålla vinkeln in mot mitten då spakarna hamnar lite i vägen för rattrörelsen ….. ska fabricera ny bottenbult som är superkort och helt rak och se hur det funkar (kan bli nån liten uppdatering under morgonkvällen)
5 uppsättningar spakar har en väldigt enkel förklaring ..... priset , 100:-/st inkl frakt + moms så äre bara att åka på och köpa nåra i reserv (microbrytarna kostar mer som reservdel) Blev lite klurerier för att få spaken på en rimlig placering i förhållande till förare samt servoblockets placering, blev till att kapa av orginalbulten, svetsa på en ny rak m12 och dra fast den i orginal mellandel med så lågt byggmått som möjligt