Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Ännu en nybliven ägare

8 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Petertexas (trådstartaren)

#1 » 10:53:09, 05-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla Maskinister!

Då va det äntligen dags att komma till skott.
Efter nästan 50 års väntan och åtminstone 3 års aktivt sökande har man då tagit steget fullt ut och blivit med maskin. (Maskinist väntar jag med att kalla mig ett tag till).
Det blev en liten liten rackare, en Neuson 1503 som det ska bli roligt att stifta bekantskap med.
I skolan för typ 30 år sedan körde man en H9 och det plus en helg med en hyrmaskin och lite spakande på någon mässa är vad erfarenhet man fått inom området. (Om man inte ska räkna tusentals timmar när man va barn sittande i skogsbrynet och titta på maskiner och som sedermera gått över till lika många timmar framför youtube vill säga) :smile:
Tyvärr är maskinen helt original med ett engelskt skopfäste och utan tilt så det tänkte jag skulle bli första projektet när tid finns. En s30 tiltmellandel. sjukligt nyfiken som man är och av åsikten att allt går att göra bättre så måste man givetvis plocka bort kåporna på maskinen för att komma åt att se allt det roliga där under.
Under en av sidoplåtarna sitter det en manuell ventil som man kan vrida på. Jag kollade upp den i instruktionsboken och där står det liknande. "Hydraulventil till extrautrustning. Nedåt Hammarhydraulik, uppåt Extrahydraulik.
Med en knapp på en spak och samtidigt en pedal i golvet så styr jag bomsvängen. Utan knappen intryckt går motorn tungt och inget händer så antar att det är den funktionen som då är extrahydraulik eller hammarhydrauliken beroende på hur spaken vid ventilpaketet står?

På stickan är det framdraget 2 extra rör som är pluggade.
Dessa tänkte jag då använda till tiltmellandelen och antar att jag tänkt rätt så långt?
Det ena röret är grövre än det andra
Nu kommer då frågorna.
Kan någon förklara hur en 4/2 eller 6/2 ventil fungerar och ska kopplas in? Grundprincipen att den kan styra flera funktioner genom att skicka ut oljan i olika rör förstår jag men hur man kopplar in den med tanke på returflöden och liknande är jag lite fundersam över?
Likaså funderar jag på det här med hammarhydraulik.
Är det typ en funktion där oljan bara går runt med fri retur eller vad betyder det? Och i så fall. Är det grova röret returrör eller?
Jag har ingen aning om ovanstående så ta det lugnt och metodiskt när ni förklarar :grin:

Och några bilder...


Bild
Bild
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Petertexas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:06, 29-10-2013
Maskintyp: Ej angivet



jonnordvall

#2 » 11:09:02, 05-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

s*t*n i gatan vilken ren maskin.
"Börja inte trä jon!"

2 personer gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

RD350

#3 » 20:38:04, 05-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och lätt att husa!

1 person gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Petertexas (trådstartaren)

#4 » 20:02:17, 22-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er Maskinister.

Idag va det dags för ett riktigt jobb för minigrävaren.
En stor björkstubbe skull upp så det blev totalt 4 timmars grävande, bökande och brytande.
Det som slog mig vid en paus efter 2 timmar va att skopcylindern va väldigt varm.
Så frågan är, hur varm blir hydrauloljan i en sådan här maskin och hur varm kan då cylindrarna bli?
Tyckte Skopcylindern va riktigt varm, knappt behaglig att hålla i, stickcylindern något svalare och bomcylindern ljummen.
Är det här normalt?
Petertexas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:06, 29-10-2013
Maskintyp: Ej angivet

Sparrow

#5 » 20:26:44, 22-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom du brytit mkt så har nog skopcylindern fått jobba hårdast o blir varm. 60-65 graders temperatur på cylinderröret kan du inte hålla handen på länge om du inte har "smenävar" . Den temperaturen är helt ok på hydraulsystemet .

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Petertexas (trådstartaren)

#6 » 20:35:54, 22-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, det va skönt att höra.
Ja,jag uppskattar det till 60-65 grader precis som du säger. (jämför med pannan när den visar samma)
Men trodde att oljan blev lika varm i hela systemet men det kanske tar längre tid?
Petertexas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:06, 29-10-2013
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#7 » 20:44:15, 22-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror det är ganska normalt med varma cylindrar/olja när det är varmt ute. Jag antar att allt fungerar som det skall? Du har ju två rör framdragna på stickan, om du kör typ hammarhydralik så är det tjockaste röret retur och trycket kommer ur det lite tunnare, hydraulventilen skall stå i hammarhydraulik. Om du skall ha rören till tilt så skall hydraulventilen stå i extrahydraulik, då blir bägge rören till/frånolja växlande via fotpedalen.
Både 4/2 och 6/2 har två lägen. 6/2 ventilen har 6 anslutningar där två stycken är in märkta P = Pressure. och varje P har 2 utgångar som växlar. Denna ventil använder man tex om man har två funktioner som man sen kör med samma spak. Man väljer sen via tex en elknapp vilken funktion man vill ha. Ang 4/2 ventilens funktion väljer jag nog pass då det kan skilja sig något beroende på modell?
Maskinen ser för övrigt ny ut, hur många timmar har räknaren? Ett S-30 sitter nog som handen i handsken... Och/eller en rotortilt???
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Petertexas (trådstartaren)

#8 » 21:06:17, 22-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Janson, Tackar för redogörelsen ang. 6/2 ventilen.
Jo, den ser ny ut. Det är en -08 men med 32 timmar på mätaren nu.
Visst vore en rotortilt drömmen men ack så dyrt :-(
Börjar med tilten med s30 så fort jag får loss pengar från hon som håller i dem nu...
Petertexas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:06, 29-10-2013
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se