Hej alla Maskinister!
Då va det äntligen dags att komma till skott.
Efter nästan 50 års väntan och åtminstone 3 års aktivt sökande har man då tagit steget fullt ut och blivit med maskin. (Maskinist väntar jag med att kalla mig ett tag till).
Det blev en liten liten rackare, en Neuson 1503 som det ska bli roligt att stifta bekantskap med.
I skolan för typ 30 år sedan körde man en H9 och det plus en helg med en hyrmaskin och lite spakande på någon mässa är vad erfarenhet man fått inom området. (Om man inte ska räkna tusentals timmar när man va barn sittande i skogsbrynet och titta på maskiner och som sedermera gått över till lika många timmar framför youtube vill säga)
Tyvärr är maskinen helt original med ett engelskt skopfäste och utan tilt så det tänkte jag skulle bli första projektet när tid finns. En s30 tiltmellandel. sjukligt nyfiken som man är och av åsikten att allt går att göra bättre så måste man givetvis plocka bort kåporna på maskinen för att komma åt att se allt det roliga där under.
Under en av sidoplåtarna sitter det en manuell ventil som man kan vrida på. Jag kollade upp den i instruktionsboken och där står det liknande. "Hydraulventil till extrautrustning. Nedåt Hammarhydraulik, uppåt Extrahydraulik.
Med en knapp på en spak och samtidigt en pedal i golvet så styr jag bomsvängen. Utan knappen intryckt går motorn tungt och inget händer så antar att det är den funktionen som då är extrahydraulik eller hammarhydrauliken beroende på hur spaken vid ventilpaketet står?
På stickan är det framdraget 2 extra rör som är pluggade.
Dessa tänkte jag då använda till tiltmellandelen och antar att jag tänkt rätt så långt?
Det ena röret är grövre än det andra
Nu kommer då frågorna.
Kan någon förklara hur en 4/2 eller 6/2 ventil fungerar och ska kopplas in? Grundprincipen att den kan styra flera funktioner genom att skicka ut oljan i olika rör förstår jag men hur man kopplar in den med tanke på returflöden och liknande är jag lite fundersam över?
Likaså funderar jag på det här med hammarhydraulik.
Är det typ en funktion där oljan bara går runt med fri retur eller vad betyder det? Och i så fall. Är det grova röret returrör eller?
Jag har ingen aning om ovanstående så ta det lugnt och metodiskt när ni förklarar
Och några bilder...