Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Rotortilt, guds gåva till maskinisten?

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

bmrobban (trådstartaren)

#1 » 22:53:54, 19-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu kört med rotorsnurr två veckor o de känns som att jag blev bättre maskinist på fusk :smile:
Man behöver inte stå rätt, planera rätt, det löser sig ändå.
Känns som fusk nästan :thumme:
Men jag kan ju säga som så att det är sällan den behövs på riktigt, oftast är det bara mycket enklare än utan.
Prylbög som jag är så gillar jag den, men frågan är:
Hur livsviktig är den egentligen?
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78



Martin.Eriksson

#2 » 23:28:14, 19-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testa å steloperera handleden så du bara kan vicka den upp och ner jämfört med å kunna vinkla åt alla håll och rotera. Ungefär så pass viktig är den nä men skämt åsido så är den jäkligt användbar till vissa moment, tex snirkla runt stenar å stubbar när man dikar. Fösa massor i sidled och ifrån sig. Men sen är de ju många som sitter med den på bara för att. Själv tar ja av den så fort ja inte behöver den. Sitta å lyfta 500kg i onödan liksom

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

bmrobban (trådstartaren)

#3 » 23:45:29, 19-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, min ”handled” är ju stelopererad, fast monterad.
Vore ju fint att kunna hänga av ibland.
Till min förra maskin (3,5t) hade jag en traktorskopa för lättmaterial, vägde 40kg mindre än tandskopan o det märktes!
Nu har jag 5,5t o rotorklumpen är fastmonterad..
På en liten maskin är det kanske inte värt den extra vikten som ett snabbfäste medför?
Inom ämnet: på min maskin styrs tilten med pedal (som jag är van vid) o snurran med en proportionerlig vippa på ena spaken.
Funkar kanon för mig, men är rullar bättre? O varför?
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

LeifAndersson

#4 » 07:50:19, 20-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rotortilt är ett förnämligt hjälpmedel på en maskin! Men den är inte alltid motiverad, det beror helt på vad man normalt sysslar med. En rotortilt är dyr i inköp och installation, dyr i underhåll och gör att redskapet inte får optimalt rörelsemönster och kraft. Och framförallt är det mycket vikt för små maskiner, det är många kilo som ska "åka snålskjuts" hela tiden och begränsar maskinens kapacitet på det viset. Det är ju "kul" att använda planeringsskopa med "snurra". Men det går i de flesta fall utmärkt att klara sig utmärkt utan, det tar bara lite längre tid och kräver annan teknik från maskinisten. Men att rota i ett "hål i marken" bland rör och ledningar utan rotortillt är nästan omöjligt i dag. Så nödvändigheten av en rotortillt är helt beroende av vad du använder din maskin till! Som till dräneringsarbeten med en mindre maskin tycker i varje fall jag att "vinkelbom" är betydligt viktigare än en "snurra".
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se