Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Ljuddämpare till atlas 1404 (deutz f4 912)

2 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Lind1977 (trådstartaren)

#1 » 21:11:38, 25-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Den fortsatta felsökning en på maskinen har nu lett till att luftintaget låg på ett ställe där det var stor risk för kontaminerad (varm och i detta fallet sotig) luft sugs in.
Motorn en deutz f4 912 skulle jag tro. Behöver en ny ljuddämpare. (från turbon går ett rör som gör en 180 graders böj in i ljuddämparen (oval dämpare med en in i ena änden och ut i andra). Såg flera dämpare som hade en ingång från varje cylinder men det skulle inte passa, ett sådant grenrör finns ju redan på maskinen).

De som säljer reservdelar till dessa gamla maskiner kunde få fram nya men undrar om det finns något alternativ då den plåtburk verkar vara värd sin vikt i guld x).

Några tips? :)

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91



Lind1977 (trådstartaren)

#2 » 19:17:49, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick besked från leverantören att det fanns en ny ljuddämpare. Tyvärr kostade den 6000+mums. Händig smed i byn klädde om ljuddämpare istället. Och med rengjorda kylflänsar (thinner och högtryckstvätt gjorde susen). När sedan andningsluften togs framför motorhuven istället för bakom där avgaserna fanns verkar den må mycket bättre!

Hoppas jag inte sagt hej förtidigt, hann bara testköra en kortare stund efter jag monterade den renoverade ljuddämparen. 8)

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

3 personer gillar det här inlägget.
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se