Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

EC 15 startar inte

2 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

fröberg (trådstartaren)

#1 » 20:06:34, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag har en Volvo EC 15 som när jag skulle starta den häromdagen enbart fick i någon sekund, sen stannade den. Därefter blev det några liknande startförsök när den bara hostade till för att sedan stanna. Därefter är den numera helt livlös, mycket frustrerande.
Jag har idag provat att lufta bränslesystemet, men det kommer inte ut någon diesel alls vid luftningsskruvarna. Jag provade att lufta bara för att se om det kommer fram diesel då det känns som rätt väg att börja felsökningen. Och jag har kollat att det inte är någon slang eller filter som är igensatt. Kan man anta att det är pumpen som gett upp, eller är det någon styrning till pumpen som kan vara felet? Kan man prova pumpen genom att sätte ström direkt på den?
Jag har också kollat att ingen säkring gått.

Det brukar inte vara några problem annars att få igång den annars, dock brukar det krävas några sekunder på startmotorn innan den hoppar igång.

Har ni några tankar kring detta?

/Fröberg
fröberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:05:53, 04-08-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 502 -74



fordbird

#2 » 12:18:45, 06-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft exakt samma problem. Då var det fukt i instrumentet. Där sitter övervakningsfunktioner för laddning, temp och olja. Larmar dessa stängs motorn av. Öppna å kolla. I värsta fall för man koppla om hållkretsen på bränslemagneten.
fordbird
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:35:43, 27-10-2011
Ort: Umeå
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se