Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Volvo EC20 undervagn, laga/renovera..?

9 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

asen (trådstartaren)

#1 » 10:10:53, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Sen jag köpte min EC20b, tycker jag att den har varit lite "klen", ojämn när man larvar. Den drar åt ena hållet så man måste kompensera med spakarna för att köra rakt, samt smäller/hoppar lite ibland.
Igår när jag åkte, så kändes det som att ena bandet vart väldigt trött, så den svängde mycket.(i liten uppförsbacke) Försökte då få maskinen upp på plan mark för att byta oljor i drivmotorerna o kolla läget. Då krängde det andra bandet av(!?)
Det har alltid smällt en del o gungat när man kört, så jag har försökt bandat så lite som möjligt innan jag gjort en service på undervagnen.

Hur skall jag nu gå vidare?

Byte av olja i drivmotorerna är ju planerat. Är det drivmotorerna som har för dålig/lite olja? Måste jag ta isär drivmotorerna o renovera?
Hur lätt skall rullarna under snurra, skall de vara lätt att snurra med handen? (jag kände lite snabbt med handen o kunde inte snurra dem)
Går rullarna att smörja eller renovera? Drivhjulet ser ok ut vad jag kan se.

Vad är fel om bandet kränger av?
asen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:25, 24-08-2016
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 675 -83



magloman

#2 » 15:32:39, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ser drivhjulen ut? Banden?
Bilder?

Hur många timmar har maskin gått?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Otto

#3 » 19:59:03, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat bandspänningen? På min EC15B ska nerhänget vara 65 mm från centrum mittersta rullen till överkant band vid frihängande band om jag minns rätt. Står i manualen. Banden kränger väldigt lätt vid för slak spänning.

När det smäller kan det vara bandet som inte går riktigt, det är för löst spänt eller skadat på nåt sätt. Hissa upp maskinen, be att någon kör så att du ser bandet rulla. Hade en skada på gamla bandet som knappt syntes när den stod platt på marken men syntes tydligt när det gick runt hjulet.

Mina rullar går att vrida för hand, men går väldigt trögt. De går kanske renovera, men inte smörja . Kör tills de går sönder sa Swecons servicegubbe och på honom lät det som att det inte händer så ofta.

Larvmotorerna drivs av hydraulolja under tryck, oljan som fylls på därinne är för smörjning och har nog inte direkt med drivningen att göra så länge de är hela.

Kör du på hare eller sköldpadda på larvningen? På sköldpaddan går de sakta men jämnt och fint, på haren är de väldigt känsliga för ojämn mark eller lutning. Kan bli väldigt ryckigt och konstigt om man försöker svänga eller finlira på snabbläge. Både min egen och en likadan jag hyrt fungerar så, det känns lite som att cykla på för hög växel - går bra på plan mark och rakt fram men inte annars.

Jag upplever att den rullar lättare och bättre och gladare om jag är noga med att hålla larverna rena, se till att du inte gräver in sten och grus i larverna. Använd bladet som skydd, vanligt att glömma det.

Öva på att lyfta upp dig fram med grävarmen och svänga, mycket lättare med larver lyfta i framänden än att stå platt och vålda i sidled och mindre påfrestning på maskineriet.

Om du glömmer hissa upp schaktbladet går det väldigt tungt och det är inte bra att stå och spinna loss på stenar. Då straffar man sig själv med 10 snabba armhävningar i geggan utanför hytten, bästa sättet att lära sig! (och ser väldigt roligt ut för åskådare).
Otto
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:17, 20-11-2006
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Tamrock Toro 200D
Tamrock Minimatic 102F

asen (trådstartaren)

#4 » 09:17:19, 25-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var ut och kollade lite mer igår. Släppte på backventilen för fettet/spänningen och det var väldigt lite fett, så banden har varit för lösa.
Efter jag monterat banden så spände jag även andra sidan då den var lika lös, så det kan förklara att bandet gled av.

Jag brukar nästan alltid lyfta maskinen med skopan när jag svänger, då det känns trögt att svänga med bara banden.
Jag kör aldrig på hare, då det känns som att maskinen inte "gillar det", guppar o smäller. (kan ju vara bandspänningen som inte var bra)

Rullarna går att vrida, men känns tröga. Ska kolla manualen o få exakt rätt spänning, då jag tror att jag spände ena lite för hårt..

Då kom jag till nästa bekymmer. Jag tyckte ju att den gick trögt att köra o den drog snett.
När jag skulle lyfta maskinen igår med blad och skopa, så ville den knappt orka lyfta med skopan.
Är det hydraulpumpen som är dålig då?
Går det att testa/utesluta på nåt sätt?

Svårt/dyrt att renovera pumpen om den är sliten?
Är det värt att testa att byta hydraulolja o filter först, kan det göra nån skillnad. Jag har ingen aning om kvaliteten på oljan som är. (har tänkt att byta)

Maskinen har gått 3000h.
asen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:25, 24-08-2016
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 675 -83

asen (trådstartaren)

#5 » 11:20:30, 26-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kollade igår och såg att oljenivån i hydraultanken var vääldigt låg.
Så jag skall börja med att byta den.

Ni som gjort det, är det svårt att komma åt.
I en reparationshandbok jag fått tag i, så skall man lossa pluggen under tanken, men på bilden är ju tanken lös, är det svårt att komma åt och samla upp oljan?

Tips o trix från er som har gjort det...?
asen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:25, 24-08-2016
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 675 -83

Jac

#6 » 13:58:31, 26-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

asen skrev:Byte av olja i drivmotorerna är ju planerat. Är det drivmotorerna som har för dålig/lite olja?


Det är väl inte ovanligt att oljan läcker ut, kan fort bli metallgröt av slutväxlarna då.
Tappa ut lite olja och se hur den ser ut.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

asen (trådstartaren)

#7 » 10:32:43, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bytt olja i drivmotorerna, o bytte hydrauloljan o spänt drivbanden riktigt.
Vid provkörning igår kväll gick den riktigt fint. Skönt.

Tackar för alla svar.
asen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:25, 24-08-2016
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 675 -83

Jac

#8 » 10:46:39, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget metallspån i oljan?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

asen (trådstartaren)

#9 » 11:18:08, 09-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte vad jag kunde se.
Så man får hoppas att de håller ett tag.

:coffee:
asen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:25, 24-08-2016
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 675 -83


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se