Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Atlas 1004 -99 med Deutz BF 4M 1012 E motor läcker diesel vid en spridare

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Martin_N (trådstartaren)

#1 » 08:46:57, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Av någon anledning har konstruktörerna av Deutz BF 4M 1012 E valt att täcka insprutarna med ventilkåpan vilket gör att jag inte kan se var det läcker. Är det förskruvningen mellan dieselröret och insprutaren eller är det insprutaren. Jag har haft loss ventilkåpan och bytt alla returslangar då jag var övertygad om att de var orsaken.

Hur skulle ni gå tillväga för att hitta och åtgärda läckaget?
• Provstarta utan ventilkåpan kan man väl inte göra
• Tror inte att det går att komma in med en inspektionskamera
• Byta både dieselrör och insprutare. Får man loss insprutaren utan special verktyg? Borde gå att göra en egen avdragare om man vet gängan på spridaren. Någon som vet? Eller säger er erfarenhet att spridaren aldrig brukar läcka.
• Eftersom jag dumt nog var så säker på att det var returslangarna som läckte så kände jag inte ens på om dieselröret var ordentligt draget.

Hur skulle ni gå tillväga för att reducera antalet gånger jag behöver demontera ventilkåpan?

Hade tänkt ladda upp några bilder men lyckades tyvärr inte. Får försöka senare
Martin_N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:59, 12-02-2007



torbjorn_forsman

#2 » 09:10:36, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta av ventilkåpan, känn efter om förskruvningen är lös, provstarta motorn utan ventilkåpa och se om det går att hitta läckan. Om motorn har överliggande kamaxel kan det spruta en hel del olja när den går utan ventilkåpa, om det är en stötstångsmotor stänker det nog inte omkring så mycket.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Martin_N (trådstartaren)

#3 » 12:26:03, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild

Nu med bilder. Biden utan ventilkåpa är lånad från en tidigare maskinisttråd

1 person gillar det här inlägget.
Martin_N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:59, 12-02-2007

Martin_N (trådstartaren)

#4 » 07:47:33, 18-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Torbjörn för ditt svar. För prova att dra åt förskruvningen så får vi se om jag är så modig att jag vågar provstarta utan kåpa. Skall bara beställa en ventilkåpspackning först.
Martin_N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:59, 12-02-2007


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: qqq och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se