Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Efterlyser köprådstips på grävmaskin 5-8 ton

18 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

hakanb (trådstartaren)

#1 » 19:55:34, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Planerar köpa en gårdmaskin för diverse mindre markarbeten, ingrävning av VA och finplanering. Den kommer bara användas på gården och inte kommersiellt, en ”hobbymaskin” helt enkelt ;-)

Ni som har mer kunskap än mig, vilken maskin jag ska söka efter?
Vilken maskinvikt är lämplig, stål eller gummilarv?
Vilka fabrikat/modeller kan passa mina behov?
Är en 5,5 tonnare för klen för de jobb jag planerar göra? Kan en sådan maskin gräva tillräckligt djupt för VA?

Rototilt känns som ett bra tillbehör. Bör rimligen vara mest prisvärt att köpa en maskin som redan är utrustad med detta. Ser att många maskiner saknar rototilt. Misstänker att det är det kostsamt att eftermontera, tänker på hyudralik och styrning? Gissar det är svårt att finna prisvärda begagnade rototilter på marknaden....

Har också tittat på att använda maskinen till slyröjning nere vid älvstranden med ett aggregat. Är alla maskiner utrustade ett hydrauluttag för drivning av en hydraulmotor/hammare?

Som helt okunnig om grävmaskiner känns Volvo, JCB, Kubota och Hitachi som bra tillverkare att leta efter men jag kanske har helt fel? Vilka modeller ska jag undvika?

Min budget är 250-350.000 kr + moms.
hakanb
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:06, 01-12-2008
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L50G
Volvo 4200B



uppland2

#2 » 20:24:31, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror du får beskriva vad du menar med gård lite tydligare, och vad du tänkt göra. Är det en lant-/skogsbruksfastighet du avser? Har du långa transportsträckor eller är det larvavstånd även om det kräver lite planering mellan jobben?
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

hakanb (trådstartaren)

#3 » 21:01:30, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK.
Jag har en mindre skogsbruksfastighet kombinerat med en trähusfabrik. Allt arbete med maskinen kommer göras inom en radie av 500 meter. Kanske kommer jag göra arbeten hos vänner men då får maskinen helt enkelt fraktas med en lastväxlare eller liknande. Jag har ingen egen lastbil men det kan lösas enkelt.

Planerar bl.a. att riva befintlig ladugård och bygga en ny ekonomibyggnad. Då kan den vara till stor hjälp vid grund- och markarbete. Tänkt mig att koppla på en grip på maskinen så rivningsarbetet underlättas.
VA och kulvert kommer att grävas med ett djup på 2,5-3 meter.

De flesta tycker säkert att mina användningsområden är begränsade som knappast kräver en egen maskin. Håller med att det är bättre/billigare att anlita en entreprenör för alla dessa arbeten. Trots detta planerar jag köpa en egen bra maskin att lära mig att använda. Tror vi är många här som betraktar detta som livskvalitet om ni fattar vad jag menar.... ;-)

4 personer gillar det här inlägget.
hakanb
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:06, 01-12-2008
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L50G
Volvo 4200B

QV_

#4 » 21:02:48, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

hakanb skrev:Vilken maskinvikt är lämplig, stål eller gummilarv?

Jag är ju för hjul, på grund av att jag fraktar runt saker på tomten. Men framkomligheten är "sämre"

hakanb skrev:Är en 5,5 tonnare för klen för de jobb jag planerar göra? Kan en sådan maskin gräva tillräckligt djupt för VA?


Jag har en 4 tonnare och kommer ner till 2 - 2,5 meter. Fast det är inte kul att gräva på dessa djup. Man är mycket nära kanten!



hakanb skrev:Rototilt känns som ett bra tillbehör. Bör rimligen vara mest prisvärt att köpa en maskin som redan är utrustad med detta. Ser att många maskiner saknar rototilt. Misstänker att det är det kostsamt att eftermontera, tänker på hyudralik och styrning? Gissar det är svårt att finna prisvärda begagnade rototilter på marknaden....


Det tog mig 50 timmar att bli vän med tilten.
Nu efter 500 timmar så kanske det är dags att fundera på rotortilt.
Vist har man saknat det men frågan är om det hade gjort någon nytta i början.
Jag misshandlade maskinen rätt bra i början. Det är frågan om RT skulle ha gillat den behandlingen.
Jag har ju inga referensramar vad en RT håller för och inte. Men skall man ha det så bör den vara monterad på maskinen vid köp.

hakanb skrev:Har också tittat på att använda maskinen till slyröjning nere vid älvstranden med ett aggregat. Är alla maskiner utrustade ett hydrauluttag för drivning av en hydraulmotor/hammare?

Jag gräver bort sly, samt fraktar sly mellan skopa/schaktblad och det är ju inte direkt lämpligt.
En slang bortriven och ett blinkersglas trasigt förutom en bakspegel och bulan i taket då..... Jag har inget annat men annat är bättre i mitt fall.

Sen är det väll så att hydralhammare vill ha grovt returrör men det är inget krav för en hydralmotor. Har jag fel får någon rätta mig.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

uppland2

#5 » 21:11:48, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns många här som kan mer än mig, men vi var lite i samma situation för några år sedan när vi blev med grävmaskin, och har inte ångrat det. Det är klart du ska ha en egen! Det blir en massa småfix gjort som du aldrig skulle leja in någon för.

Tror det är mer passande med en större modell för det du skriver om, och du får mer maskin för pengarna också. Du verkar ju ha plats, och ska inte in i en villaträdgård i stan. Åtminstone upp till 14 ton kan du väl ta på en lastväxlare.

Håller i övrigt med vad _QV skrev, förutom att jag lutar åt bandare åtminstone om du har någon lastmaskin/traktor också.

På den vi köpte är det framdraget hydraulik till aggregatet, och man kan ställa om mellan hammar- och gripfunktion med en ventil, men det är nog inte alltid så.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

kimmen

#6 » 21:35:00, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar om inte mina gummilarver trycker sönder marken mera än stållarver
Har själv ingen erfarenhet av stållarver, utan bara sett resultat av deras framfart
Skulle nog köpa med stållarver
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

magloman

#7 » 21:41:58, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp en EC200-240 istället

Sjukt bra maskiner. På sikt kan du skaffa skördaraggregat till den oxå.

Låg en 200 ute nu såg jag, hitta nån 240 oxå

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181102/a746c4bcf897765475c19c9837539c8a.png
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

uppland2

#8 » 21:49:58, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Köp en EC200-240 istället


Generellt håller jag med om att en 20-tonnare är lämpligare på en lant-/skogsgård, men TS vill kunna flytta den till vänner och bekanta och då räcker det inte med lvx-flak längre.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

hakanb (trådstartaren)

#9 » 21:50:11, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Köp en EC230 istället

Sjukt bra maskin. På sikt kan du skaffa skördaraggregat till den oxå.

Alla de fjuttiga 8 hektar på skogsfastigheten blev slutavverkade för 11 år sedan ; -(

Stållarv låter som att det är mer hållbart medan gummi kortare livslängd?
Jag kommer inte köra många timmar/år så gummi känns bättre för mig?
hakanb
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:06, 01-12-2008
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L50G
Volvo 4200B

Valmet 99

#10 » 13:31:35, 05-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör en 5 ton Kobelco -05 som har fungerat bra (Zero Tail). Används på egen jord-skogsfastighet och lite entreprenad. Den har gummi larvband som kommer att bytas till stål när de blir sluta. (gummi larvband har allergi mot sprängsten och krossgrus 0-63 eller grövre) Den har centralsmörjning (köper ingen grävmaskin utan det), tilt på släntskopa. Största problemet på maskinen (lång sticka) är lyfthöjden när man lastar traktorsläpvagn. Jag har rensat 100 m utfall (3m djupt) utan problem.

Byter jag grävmaskin blir det Hitachi eller New Holland eller Kobelco 7,5-9 ton med stållarv, lyftbom bredvid hytt (bättre lastningshöjd), Zero Tail, centralsmörjning, rototilt, luftkonditionering och webasto.

Men oftast är det ju plånboken som bestämmer vid investeringar...

2 personer gillar det här inlägget.
Valmet 99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:08, 30-01-2016
Ort: Malax, Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

hakanb (trådstartaren)

#11 » 21:46:39, 09-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla tips. Insett att en 5 tonnare blir för klent och är nu inne på en maskin på en maskin på +7 ton.
Kollat på Volvo ECR88.
Är det en bra maskin? Läste nånstans att de tidigare modellerna hade en dålig motor. Stämmer detta?
Vad är skillnaden mellan en ECR88 och ECR88plus?
Ser att de flesta maskiner har gummilarv. Är detta en stor nackdel? Vad är fördelen med gummilarv?
Stållarv verkar vara mindre vanligt...

Om maskinen saknar rototilt misstänker jag det är kostsamt att eftermontera. Vad är en rimlig kostnad att eftermontera inkl. styrsystem?

Eftersom detta kommer vara en hobbymaskin kanske timmarna spelar mindre roll. Kan man förvänta att en maskin som gått 5-6000 timmar är hyffsat sliten och kommer kräva kostsamma renoveringar?
Stämmer det att de flesta mindre maskiner ”har kortare livslängd” än stora maskiner?
hakanb
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:06, 01-12-2008
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L50G
Volvo 4200B

magnus aw

#12 » 00:01:40, 12-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en cat 308c cr som gårdsmaskin som jag är mycket nöjd med. Svänger innanför sina 600mm stållarver. Mycket smidig och följsam i hydrauliken och minst så stark som är rimligt för en 8-tonnare.

Den har bommen monterad bredvid hytten vilket är på både gott och ont men mest på gott tror jag :)
magnus aw
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:52:54, 20-07-2014
Ort: Sydöstra Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra n101 HiTech
Deutz Fahr Agrotron 106

opekka

#13 » 00:11:14, 13-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en 5,5 tons Kubota. Startar alltid. Helt ok i hydrauliken även om flöde o kraft alltid är för lite. Liksom räckvidd.

Men det är en smidig maskin. Kan fraktas på traktorkärra. Har stållarv och kan larva och vända med ganska små skador på gräsmatta o gårdsplan. Känns också stabilare tack vare mer tyngd.

Enda gången en stållarv kan lämna mer skador är på asfalt.

Med tjälkrok lirkas de eländigaste stubbarna upp, inte lika snabbt som med stor maskin, men 20 liter diesel räcker för 6-7 timmars körning.
opekka
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:45, 16-11-2014
Ort: Haparanda

hakanb (trådstartaren)

#14 » 22:14:39, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har äntligen skaffat en grävmaskin.
Det blev en Doosan DX80R 2011 med 4000 timmar på mätaren.
Stållarv, centralsmörjning och en Indexator rototilt med grip.
Bild
BildBildBild

14 personer gillar det här inlägget.
hakanb
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:06, 01-12-2008
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L50G
Volvo 4200B

magnus aw

#15 » 04:02:53, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser jättrfin ut!
Den kommer du säkerligen ha mycket roligt med! :)

2 personer gillar det här inlägget.
magnus aw
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:52:54, 20-07-2014
Ort: Sydöstra Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra n101 HiTech
Deutz Fahr Agrotron 106


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se