Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Service Kubota KH31

83 inlägg • Sida 1 av 6
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

hjulia (trådstartaren)

#1 » 10:54:46, 08-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I höstas köpte jag äntligen min första grävare, en Kubota KH31 -86 som gått ca 2500 timmar :driver:
Jag har ingen aning om hur den är servad tidigare så jag tänker att det är bäst att serva den innan jag börjar gräva i år. Som tur är så har jag lyckats hitta en instruktionsbok från Olema för KH36/KH41 och det verkar som att det mesta är samma på KH31 så jag antar att det även gäller vilka oljor det ska vara i den.

Han jag köpte den av sa att han brukar köpa motorolja T1000 och hydraulolja Handel 46. Jag har än så länge kört ca 35 timmar på ett halvår så det blir inte så många timmar på ett år så därför funderar jag på att ha året runt-olja i den nu när jag ändå ska byta. Vad rekommenderas för typ av olja; helsyntet, delsyntet eller mineral?

Följande specifikation står i intruktionsboken (se bilderna) och jag funderar på att köpa något av följande:
- Motorolja API CC/CD 15W-40
MOTUL TEKMA MEGA X 15W40 5L "API CH-4, API CI-4 helsyntet"
SWEDOL DELSYNTET 4L 10W-40 "Syntetiskt baserad motorolja för året-runt-bruk. För 4-taktsbensin- eller diesel-motorer i personbilar. 4 liter. API SJ/CF, ACEA A3/B3, CCMC G5, PD2."
SWEDOL SUPERGRADE 10W-40 4L "Motorolja baserad på mineralolja av högsta kvalitet. Året-runt-olja för bensin-och dieselmotorer med eller utan turbo. 4 liter. API SH/CD, ACEA A2/B2, CCMC G4 PD2."

- Växellådsolja API GL-4/GL-5 80W-90
Transmissionsolja Gulf Gear EP 80W-90 "Passar till hypoidväxlar som arbetar med måttliga hastigheter och tryck. API GL-4, MIL-L-2105"
Transmissionsolja Gulf Gear MP 80W-90 "För bilar, lastbilar, bussar och andra fordon försedda med hypoid- eller övriga växlar som under höga driftsbelastningar utsätts för hög hastighet och stötbelastning. API GL-5, MIL-L-2105D"
Starta Transmissionsolja 80W-90 GL4, 1 l "ger en bra smörjning och EP-skydd (EP= Extreme Pressure eller höga yttryck), samt skydd mot oxidation och korrosion. STARTA Transmissionsolja 80W-90 GL 4 uppfyller följande pecifikationer: - API GL-4 - MIL-L-2105D - ZF TE-ML-02A (Manuella växellådor) - ZF TE-ML-08A (Styrsystem)"
Jag har läst att hypoidolja bara ska användas om man vet att det är den typen av olja som det ska vara, men det står inget om det i instruktionsboken. Betyder GL-4/GL-5 att det är hypoidolja eller finns det olja med den klassningen som inte är hypoidolja?

- Hydraulolja ISO 32/46/68
Funderar på att fortsätta med Handel 46 eller är det bättre att byta till Handel 68 om jag bara gräver i plusgrader?

För att byta olja i motorn, hydraulen, slutdrevshusen och svängväxellådan så finns det bra instruktioner för hur man gör, men för att byta olja i bandrullar och ledarhjul så står det bara "Ta kontakt med auktoriserad Kubotaverkstad". Är det någon som vet om det är en dum idé att försöka sig på det här själv och i så fall varför? Om jag kan göra det själv; hur gör jag? Vilken olja ska jag ha och hur mycket olja går det år?

Alla filter förutom sugfiltret har jag lyckats lista ut vad det ska vara och vart jag kan hitta dem. Sugfiltret misstänker jag ska vara HY9011 och jag har hittat det på gardsman.se för ca 1200 kr samt på både filter.se och oie.se för runt 450 kr. Är det olika kvalitet på dem eller varför är det så extremt stor priskillnad?

Bild
Bild

Jag har försökt att söka lite, men blir inte mycket klokare på vad jag ska ha så uppskattar all hjälp! :grin:

1 person gillar det här inlägget.
hjulia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:08, 15-05-2018
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KH-31 -86



mathiast

#2 » 21:19:56, 08-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vanlig simpel 15w-40 mineral i motorn
Handels 46 i oljetanken
Hypoid ,80w-90 i slutväxlarna
Mer komplicerat än så behöver det inte vara

2 personer gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

mathiast

#3 » 21:21:29, 08-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror aldrig någon kommit på iden att byta olja i rullarna??

1 person gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Sparrow

#4 » 21:59:02, 08-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det viktigaste är att det finns olja i rullarna :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

hjulia (trådstartaren)

#5 » 08:08:28, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Vanlig simpel 15w-40 mineral i motorn
Handels 46 i oljetanken
Hypoid ,80w-90 i slutväxlarna
Mer komplicerat än så behöver det inte vara


Tack! Har försökt söka fram vad jag borde ha och det kändes som en hel vetenskap.
Det verkar lättare att få tag i 10W-40 och 75W-90, hur stor skillnad är det?
hjulia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:08, 15-05-2018
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KH-31 -86

hjulia (trådstartaren)

#6 » 08:14:10, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparrow skrev:Det viktigaste är att det finns olja i rullarna :grin:


Problemet är att jag har ingen aning om def finns olja i rullarna och ledarhjulen eller inte för det finns ingen instruktion för hur jag kollar det. Det står bara att en verkstad ska byta olja med 2000 timmars intervall och eftersom den har gått 2500 timmar och varit privatägd de senaste 15-20 åren så känns det bra att i alla fall kolla dem. Men hur gör jag det?
hjulia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:08, 15-05-2018
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KH-31 -86

hjulia (trådstartaren)

#7 » 08:20:40, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad ska det vara för kylarvätska? Finns det någon standard till arbetsmaskiner eller behöver jag veta vilken av alla färger som finns tll bilar som det ska vara?

Jag har även problem med att ena bandet inte driver riktigt som det ska. Båda banden fram eller bak går bra men ska jag svänga åt ena håller så är det som att ena bandet inte riktigt orkar driva men åt andra hållet går det bra. Fick tips om att kontrollera överflödesventilen (tror jag att det hette), men jag har ingen aning om hur eller vart den sitter och tänkte passa på att felsöka lite när jag ändå ska serva maskinen. Någon som vet eller har andra tips vad jag kan felsöka?
Jag tycker även att det verkar som att den inte riktigt orkar hålla stickan ute, men jag har en ganska stor skopa på så vet inte om det kan bero på det eller om det är överflödesventilen som är boven där också.
hjulia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:08, 15-05-2018
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KH-31 -86

Janson1

#8 » 08:45:02, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

1: Det här med att ena bandet orkar sämre åt ett håll. Börja med att kontrollera att spakarna går fullt åt båda hållen, titta ner under golvet och förvissa dig om att ventilsliderna går fullt åt bägge håll också.
2: När du skriver inte orkar hålla stickan ute, menas det med att det är inga problem att köra stickan fullt ut men den kryper sakta in igen om den står, i så fall, hur fort kryper den in igen?
Edit: 3: ang glycol, då det är väldigt lite kylarvätska i den och om man är osäker så kan man likagärna byta alltihopa med en 50/50 blandning av vanlig på biltema&swedol blå glycol. Tyvärr så har färgen på glycolen inte alltid med typen att göra... Häller man ihop två olika typer så kan de bli klumpar? Ja detta är för mig bara hörsägen, jag har aldrig råkat ut för det själv men, men...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

hjulia (trådstartaren)

#9 » 09:12:03, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:1: Det här med att ena bandet orkar sämre åt ett håll. Börja med att kontrollera att spakarna går fullt åt båda hållen, titta ner under golvet och förvissa dig om att ventilsliderna går fullt åt bägge håll också.
2: När du skriver inte orkar hålla stickan ute, menas det med att det är inga problem att köra stickan fullt ut men den kryper sakta in igen om den står, i så fall, hur fort kryper den in igen?
Edit: 3: ang glycol, då det är väldigt lite kylarvätska i den och om man är osäker så kan man likagärna byta alltihopa med en 50/50 blandning av vanlig på biltema&swedol blå glycol. Tyvärr så har färgen på glycolen inte alltid med typen att göra... Häller man ihop två olika typer så kan de bli klumpar? Ja detta är för mig bara hörsägen, jag har aldrig råkat ut för det själv men, men...


Tack, ska kolla det.
Ja, precis. Jag kan köra stickan fullt ut men den kryper in tills den hänger helt lodrätt. Ibland med stora skopan på räcker det med att jag slutar köra stickan utåt för att den ska börja krypa in och det verkar bero lite på temperatur ute och i vilken vinkel jag har bommen. Har jag grus i stora skopan så kryper den in ganska fort, kanske 30-60 sek.

Jag har tänkt tömma hela systemet så av den anledningen kan jag ha i vilken som. Det jag har hört om glykol är att om systemet är gjort för den ena typen så kan man inte ha i den andra typen för då riskerar det att fräta hål på metallerna medan om systemet är gjort för den andra typen så kan man ha i vilken som, men att det inte går att blanda dem för att det kan bli klumpar. Om det stämmer har jag dock ingen aning om eller vilken typ som var vilken.
hjulia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:08, 15-05-2018
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KH-31 -86

Janson1

#10 » 09:25:44, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan att veta så tror inte det finns glycol som aktivt fräter sönder nåt?
Men, om man fortsätter att köra ut stickan efter det att den har bottnat och sen känner på cylindern där dess kolv bör ligga, blir det varmt där så läcker det i kolven. Annars så är det nog mest i ventilpaketet.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

mathiast

#11 » 10:38:24, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du bör kunna köra valfri glykol i den då det är en antik gjutjärnsklump ;-)
Skulle någon rulle vara torr så är den ändå kass så dom kollar man bara om dom går runt och inte glappar.
Troligtvis har du internläck i stickcylindern,bifogar foto på en jag fixade i veckan
Bild
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

mathiast

#12 » 10:43:18, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angånde banddrivningen så har du troligen flera pumpar och ett delat ventilbord som då har flera huvudöverströmmare dvs en per pump,bandena använder en pump per band och därmed en överströmmare per band.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

hjulia (trådstartaren)

#13 » 21:12:48, 15-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstår jag det rätt att det kan läcka inuti cylindern utan att det syns på utsidan? Finns det fler sätt att testa om så är fallet än att känna på den om den är varm?
Om det nu är det som är problemet; hur går jag till väga för att laga det? Behöver jag speciella verktyg?
Har aldrig pysslat med sånt här tidigare så vet inte riktigt vad det är som jag kan se på bildern på cylindern mer än att det ser ut att vara taget på kopplingen mellan cylindern och hydraulslangen. Så ni får gärna förklara vad som syns på bilden :smile:


Bild


Vad gäller banddrivningen så har jag märkt att ena spaken stannar lite längre bak än den andra, men den går att dra längre åt andra hållet. Så det känns som att den är lite förskjuten mot den andra spaken. Kan det räcka med att fixa till det och hur gör jag det i så fall?
Jag tycker att det ser ut som en lucka i golvet så att det går att komma åt ovanifrån, men jag lyckas inte riktigt lista ut hur. Det ser ut som att spakarna och pedalen är i vägen för det och bultarna är lite sönderrostade så jag har inte hunnit försöka ge mig på dem än.

Sitter överströmmarna i närheten av där alla hydraulslangar kommer ut ur "karossen" och hur brukar de kunna se ut? Jag har just nu ingen aning om vad jag ska titta efter för att hitta dem :help:
Bild



Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
hjulia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:08, 15-05-2018
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KH-31 -86

Janson1

#14 » 07:19:45, 18-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns flera sätt att kolla detta på, givetvis. Men som en enkel "amatörkontroll" så duger den gott då det faktiskt ger svaret med hög tillförlitlighet.
Så börja där. Om det är inre läckage i stickcylindern så tar vi det sen. Ja sen vad som syns på bilden tror jag redan du listat ut... Sen vad gäller banddrivningen så försök avgöra om spakarnas rörelse är lika mellan fram-bak per spak och samma mellan höger-vänster, när dom bottnar, är det i ventilpaketet eller i golvet? Att dom står lite olika i neutral är nog bara en justering sak, om du skall justera det så kolla först vilken spak som verkar mest rätt från början med hänsyn till ev. tar i golvet vid fel justering. Sen det här med överströmningsventiler. Det finns ett par olika sorter. Den ena är en maxtrycksventil som ser till att pumparnas systemtryck aldrig överstiger tex 175 bar. Alla tryck över detta går tillbaka till tanken och det är bara vid körning mot ändläge eller vid överlast dom släpper ut övertrycket. Sen finns det sk chock ventiler, dom sitter antingen i själva ventilsliden eller i ventilhuset alldeles intill. Chock-ventilerna är oftast ställda på högre tryck än max systemtryck tex 225 bar och är bara till för att skydda systemet mot tex om man låter bommen falla en meter och bara släpper spaken till neutral då blir det ett våldsamt övertryck i systemet som då leds bort via chock-ventilen och bommen stannar lite mjukare, inget går sönder. Dom ventilerna kan givetvis också läcka, kan vara ditt problem faktiskt. Men mest tror jag på att själva ventilpaketet är slitet helt enkelt... Dom här symtomen som du skriver och bara 2500 tim verkar inte riktigt stämma, jag tror den gått lite mer då det är dessa fel/problem som blir vid många timmar alt väldigt dåligt skött med kanske förorenad olja från nåt yttre redskap som smittat resten? Men detta spelar mindre roll, det är helheten som räknas. Det här med banddrivningen: Det finns en del man kan göra som egen felsökning, tex byta plats på dom två slangarna som sitter vid själva hydraulmotorn, jag skulle nog gått vidare där efter jag förvissat mig om att ventilsliderna gått fullt ut åt bägge hållen.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

hjulia (trådstartaren)

#15 » 09:38:00, 18-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aah, jag trodde att det visade någon smart lösning för att laga internläck i cylidern eller något åt det hållet, men som jag inte förstod :uupps:

Okej, då ska jag prova gräva lite så fort tjälen försvinner och känna på cylindern så får vi se vad det ger.

Jag har inte studerat vart spakarna tar i men spontant av känslan när jag kör så tror jag att det är i ventilpaketet som det tar stopp. Tycker även att det känns som att spannet på båda spakarna är lika långt och i neutralläge så ser de ut att stå lika, men i maxläge är de något förskjutna. Dock inte helt säker men kollar och återkommer när jag undersökt det noggrannare.

Tack för förklaringen, då förstår jag lite mer vad jag letar efter :grin:
Så om jag inte har en varm cylinder så är det ventilerna som kan vara problemet och det kan vara ventilerna som är problemet med banddrivningen? Om man byter ventilpaketet är det då ventilerna till alla funktioner som blir bytta eller sitter det flera ventilpaket? Sitter ventilpaketet nära hydraulmotorn eller brukar den sitta någon annanstans? Jag har försökt följa slangarna, men det är väldigt svårt att se under så jag har inte lyckats lista ut var de tar vägen. Men ska försöka igen så fort det slutar regna så att det är lite lättare att krypa omkring på marken.

Han jag köpte den av verkar ha tagit hyfsat om hand om den i alla fall. Han har tagit bort rost och lackat om hela maskinen och vad jag förstod gjort visst underhåll när han ändå behövde plocka isär saker. Sen om han har bytt filter mm eller om han bara har sett till att det är lagom mängd olja och bytt saker som är på väg att gå sönder vet jag inte. Den innan honom hade haft den i ca 10 år och av beskrivningen verkade den personen inte så kunnig och mest kört den på tomten tills han inte behövde den mer och sålde, så jag misstänker att han kanske inte heller har bytt filter och servat den ordentligt. Så jag gissar på dåligt underhållen och kanske lite skruvad mätare, men jag tror inte att den är skruvad så mycket för en granne som har kört grävare i många år och tycker att den känns fräsh med tanke på timmar och ålder.
hjulia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:08, 15-05-2018
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KH-31 -86


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Fosson, Toost och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se